ایران نیوز

چهارشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۲

سیاستهای دولتی جمهوری اسلامی و فجایع انسانی و زیست‌محیطی در کردستان

همزمان با آغاز فصل گرما ، آتش سوزیهای مشکوک در جنگلهای کردستان دوباره آغاز شده. آتش سوزیهایی که امسال دهها هکتار از جنگلهای کردستان را نابود کرده . گفته می شود مأموران نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران عامل این آتش سوزیها هستند.  از طرفی دیگر این نهادها بصورت عامدانه نه‌ تنها تلاش موثری برای مهار آتش انجام نمی‌دهند بلکه بارها از اقدام ساکنان منطقه‌ و یا طرفداران و حافظان محیط زیست ‌در این باره‌ جلوگیری کرده‌اند.

 از آغاز سال جاری تاکنون دست کم 22 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان مریوان گزارش شده است. به گزارش منابع محلی در طول خردادماه آتش دهها هکتار از جنگلهای اطراف روستاهای " لنجاوا " ، " گارانی " ، " گۆماره‌له‌ن " ،" کووره‌ی مووسه‌وی " ، " چوارباخ " ، " تازاوا " ، " داسیران " ، " ترخان آوا " ، " بیله " و " کولان  " در مریوان را نابود کرده است .
مردم مریوان می گویند در جریان این آتش سوزیها نیروهای دولتی و آتش نشانی بی تفاوت هستند .طی سالهای گذشته اعضای انجمن مردمی سبز چیا به‌عنوان یک نهاد سازمان یافته‌ مردمی بارها با بسیج اعضای خود و داوطلبان بومی در مهار و فرونشاندن آتش سوزیها اقدام کرده‌ اما اعضای این انجمن صرفا به دلیل فعالیتهای زیست محیطی خود در مواردی تحت فشار و پیگرد قانونی قرار گرفته اند .
 سال گذشته نزدیک به 500  مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های استان سنه، به ‌ویژه در مناطق  مریوان و هورامان گزارش شده بود .
امسال دامنه این آتش سوزیها به ایلام هم کشیده شده و در روز اول تیرماه شعله های آتش بیش از 5 هکتار از جنگلهای زاگرس در کوهستان مانشت را به خاکستر تبدیل کرد .
 اکثر گونه های نابودشده در این آتش سوزی درختان بلوط  و پسته کوهی بودند که بطور 100 درصد از بین رفتند.
 در گزارشی در خبرگزاری دولتی ایسنا نیز به این نکته اشاره شده بود که تنها در ساعات پایانی این واقعه نیروهای انگشت شماری با تجهیزاتی ساده و غیرکاربردی به منطقه رسیدند که عملا هیچ تاثیری در کنترل آتش سوزی نداشتند و مردم منطقه از عوامل اصلی کنترل آتش سوزی بودند.
 اما همزمان با این فجایع زیست محیطی، کردها روزانه شاهد فجایع انسانی دیگری هم هستند که نیروهای دولتی ایران تحت نام برقراری امنیت و مبارزه با قاچاق کالا در جای جای کردستان رقم می زنند.
در طول یکماه گذشته  چندین کولبر کرد در پیرانشهر ، مریوان و اورمیه بر اثر تیراندازی  مأموران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران جان خود را از دست دادند.
کولبر به کسانی گفته میشود که برای تأمین مایحتاج روزانه و معیشت خانواده‌، اقدام به حمل کالاهای مصرفی به این سو و آنسوی مرز می کند .
 درآمد کولبران بسیار ناچیز است . این افراد که معمولا سرپرستی خانواده‌ و چندین نفر را بر عهده دارند عموما از هیچ شانس دیگری برای امرار معاش برخوردار نیستند .
 برخی از گزارشها حاکی از آنست که در طول 3 ماه گذشته دست کم 17 کولبر از اهالی شهرهای بوکان، سردشت، بانه، مهاباد، نوسود، سقز، ماکو، اورمیه، پیرانشهر، پاوه و مریوان توسط نیروهای دولتی کشته شده اند .
 گفته می شود ، سن افرادی که در نواحی مرزی قربانی شده اند  20  تا 35 سال است.
 نظامیان جمهوری اسلامی حتی به حیوانات بارکش کولبران نیز رحم نمی کنند و تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این حیوانات بطرز وحشیانه ای توسط نیروهای نظامی کشته می شوند .
تاکنون هیچ شخص یا نهاد رسمی از حکومت ایران مسئولیت این کشتارها را نپذیرفته و خانواده جانباختگان قادر به پیگیری قانونی قتل عزیزانشان در دستگاه قضایی ایران نبوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر