ایران نیوز

چهارشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۲

پرونده رحیم مشایی به وزارت اطلاعات فرستاده می‌شود

عمر دولت دهم رو به پایان است اما پرونده‌ها و جنجال‌های این دولت همچنان ادامه دارد. یک نماینده‌ی مجلس گفته است با پایان عمر دولت بررسی پرونده‌های قضایی آن تمام نمی‌شود و رسیدگی‌های قانونی ادامه خواهد داشت.
شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند با ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی برای انتخابات ریاست جمهوری و رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان، دیگر نام این مشاور جنجالی محمود احمدی‌نژاد برای همیشه از سایت‌های خبری حذف شود، اما چنین نشد.


بخشی از جلسۀ روز چهارشنبه، پنجم تیر ماه، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، به آقای رحیم مشایی اختصاص داشت. سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: «پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد».

به گفته مصطفی افضلی‌فرد، این پرونده با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم شده که تعدادی از نمایندگان مجالس هفتم و هشتم نیز در میان آنها هستند. نماینده اردبیل و سرعین اظهار داشته که این پرونده برای رسیدگی نهایی به وزارت اطلاعات ارجاع داده می‌شود.

"هر ۲۰ روز یک سفر"

در جلسۀ روز چهارشنبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از وزیر امور خارجه دعوت شده بود تا به سوالات احمد توکلی درباره سفرهای رحیم مشایی پاسخ دهد.

احمد توکلی می‌گوید رحیم مشایی هر ۲۰ روز یک سفر داشته و ملاقات‌هایی کرده که قابل تأمل است. او از علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، پرسیده آیا نماینده وزارت خارجه در این سفرها حضور داشته یا نه و در این ملاقات‌ها چه موضوعاتی مطرح می‌شده است؟ وزیر خارجه اما در پاسخ به این سوال تنها به بیان اهداف و علت‌های سفر مشایی بسنده کرده است.

آقای صالحی همچنین اظهار داشته که اغلب سفرهای مشاور احمدی‌نژاد بدون ملاقات با مقامات کشورهای میزبان بوده و در بسیاری از آنها رئیس جمهور نیز او را همراهی کرده است.

وی تصریح کرده که بسیاری از سفرهای مشایی به منظور دیدار با ایرانیان خارج از کشور صورت گرفته است.

اما به نظر می‌رسد که احمد توکلی از این پاسخ‌ها قانع نشده و خواسته است که سوال از وزیر خارجه درباره سفرهای مشایی به خارج از کشور، به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود.


تشکیل شعبه مخصوص تخلفات دولت در قوه قضائیه

ظاهرا تعداد پرونده‌هایی که علیه دولت نهم و دهم تشکیل شده و به قوه قضائیه فرستاده می‌شود، در حال افزایش است. به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از معاونت‌های مجلس خبر از تشکیل شعبه ویژه‌ای در قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده‌های ارسالی از مجلس به این قوه در خصوص تخلفات دولت داده است.

قائم مقام معاونت نظارت مجلس نیز به خبرگزاری مهر گفته که این معاونت به دنبال پیشنهاد ساز و کاری مناسب برای رسیدگی سریع‌تر و مناسب‌تر به پرونده‌های ارجاعی مجلس به قوه قضائیه است.

طلایی نیک همچنین از رایزنی‌های معاونت نظارت مجلس با قوه قضائیه برای کارآمدسازی رسیدگی‌های قضایی به تخلفات دولت‌ها خبر داد. وی تاکید کرد: «با اتمام دوره دولت احمدی‌نژاد، رسیدگی قضایی به پرونده‌های ارجاعی مجلس به قوه قضائیه مختومه نمی‌شود و متناسب با ماهیت پرونده‌های ارجاعی، رسیدگی‌های قانونی ادامه دارد».

شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، اواخر خرداد ماه احضاریه‌ای برای محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد که بر اساس آن وی باید روز ۵ آذر یعنی ۴ ماه پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش خود را به این شعبه دادگاه معرفی کند. شاکی احمدی‌نژاد در این پرونده، قوه مقننه یا همان مجلس است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر