ایران نیوز

پنجشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۲

سمیه اردوغان متهم جدید پرونده فساد مالی ترکیه

چالش جدید نخست وزیر ترکیه هم‌زمان با سفر ش به ایران
هم‌زمان با دیدار اردوغان از ایران، رسانه‌های ترکیه ردپای جدیدی از دختر نخست وزیر در پرونده فساد مالی دولت پیدا کرده‌ند.خودنویس: رجب طیب اردوغان دیروز درحالی جهت مذاکره با روحانی وارد تهران شد که هنوز سایه فساد اقتصادی از روی خانواده و نزدیکان او برداشته نشده است و گفته می‌شود این بار پای سمیه اردوغان به پرونده فساد اقتصادی ترکیه باز شده است.


نخست وزیر ترکیه قرار است امروز علاوه بر ملاقات با معاون اول رییس جمهوری و شرکت در مذاکرات مشترک دو کشور با حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز دیدار کند.
این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که هنوز سایه سنگین فساد بر کابینه و خانواده اردوغان سنگینی می‌کند.
پس از طرح اسم بلال اردوغان در پرونده فساد مالی دولت‌مردان ترکیه این بار منابع منتقد دولت از حضور سمیه اردوغان در پرونده فساد مالی دولت ترکیه خبر دادند.
در این خبر که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ترکیه داشته است عنوان شده که براساس محتویات این شنود تلفنی، سمیه دختر نخست وزیر ترکیه، به نام بررسی فساد، درگیر مکالمه‌های تلفنی با یکی از بازرگانان معروف ترکیه به نام مصطفی لطیف شده است که از وی به عنوان یکی از متهمان فساد مالی ترکیه یاد می کنند.
صبح امروز روزنامه‌های ترکیه در گزارش های متفاوتی از شنود گفت و گوی تلفنی دختر اردوغان با یکی از متهمان فساد مالی اخیر ترکیه خبر دادند.
روزنامه «طرف» ترکیه در مقاله‌ای عنوان کرده که شنود تلفنی دختر اردوغان توسط پلیس ترکیه منتشر شده است و این اقدام پلیس، فساد مالی نزدیکان اردوغان را با اسناد و مدارک معتبر افشا کرده است و نشان می‌دهد در کشور ترکیه مقامات ارشد صرف برعهده داشتن مسوولیت، مجاز به هر تخلف و فسادی نیستند و باید در برابر مراجع قضایی پاسخ‌گو باشند.
گفتنی است که سمیه اردوغان دختر کوچک خانواده، در ظاهر مسوولیت مترجمی زبان انگلیسی را برای پدرش اردوغان که به هیچ زبانی به غیر از ترکی تسلط ندارد، برعهده دارد. رسانه‌های ترکیه وی را تاثیرگذارترین فرد بر نخست وزیر بعد از امینه اردوغان می­‌دانند و گمان می‌رود در انتخابات آینده پارلمان به شکل فعال حضور یابد، حتی به نقل از برخی سایت­‌های خبری، وی سودای جانشینی پدر را در سر می­‌پروراند.
به گزارش برخی رسانه‌های منتقد دولت نظیر روزنامه‌های «طرف» و«رادیکال»، پیش از این هم دادستانی کل ترکیه طی احضاریه‌ای از بلال اردوغان پسر نخست وزیر خواسته بود که برای بازپرسی درباره احتمال دست داشتن در فساد مالی اخیر خود را به دادستانی معرفی کند. در این احضاریه آمده بود بلال اردوغان به عنوان فردی مظنون در دست داشتن در فساد مالی باید تا یک هفته دیگر خود را برای بازپرسی معرفی کند، و در غیراین صورت براساس ماده ۱۴۶ بند ۵۲۷۱ قانون کیفری قرار بازداشت وی صادر خواهد شد.
رجب طیب اردوغان چندی پیش در واکنش به این اتهامات مربوط به خانواده‌اش گفت که اگر یکی از فرزندانش در ماجرای فساد مالی اخیرا افشا شده در ترکیه دست داشته باشد، حتی یک ثانیه هم تحمل نمی‌کند و او را از فرزندی کنار می‌گذارد. او افشای پرونده فساد مالی را یک توطئه کثیف علیه دولت خود و آینده ترکیه خوانده بود.
گفتنی است از زمان افشای این پرونده بیش از ۷۰۰ مقام پلیس ترکیه به دلیل هم‌کاری با قوه قضاییه در این پرونده از سمت‌های خود برکنار و یا جابجا شده‌اند.
دولت اردوغان از یک ماه پیش و از زمان افشای پرونده فساد مالی ۸۷ میلیارد یوریی در ترکیه، که برخی از فرزندان وزرا و مقامات اجرایی منسوب به او در میان دستگیر شدگان این پرونده فساد مالی بودند، از سوی احزاب مخالف تحت فشار قرار گرفته و مخالفان خواهان استعفای دولت او به دلیل این رسوایی مالی‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر