ایران نیوز

چهارشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۵

آزادسازی 200 کیلومتر و 9 روستا توسط پیشمرگ ها در اولین روز عملیات موصل

رئیس اقلیم کردستان با موفقیت آمیز توصیف کردن مر‌حله‌ اول عملیات آزادسازی موصل، اعلام کرد که‌ در این عملیات 200 کیلومتر مربع از اشغال داعش آزاد شده‌ و فرماندهان پیشمرگ ها اعلام کردند که‌ پس از شکستن خطوط دفاعی داعش در دو محور استراتژیک و به‌ کنترل درآوردن 9 روستا، پیشروی های خود را متوقف ساخته‌اند.
رئیس اقلیم کردستان مسعودبارزانی پس از شکستن خطوط دفاعی داعش در منطقه‌ جنگی استراتژیک خازر توسط نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان از این محور بازدید کرده‌ و در کنفرانسی مطبوعاتی در خازر اعلام کرد که‌ عملیات های انجام شده،‌ اولین مرحله‌ از عملیات آزادسازی موصل بوده‌ که‌ به‌ صورت موفقیت آمیز انجام شده‌ و طی آن 200 کیلومتر مربع از مناطق اطراف موصل، از اشغال داعش آزاد شده‌ است.
رئیس اقلیم کردستان با اشاره‌ به‌ اینکه‌ در این عملیات، برای اولین بار خون نیروهای پیشمرگ و نیروهای ارتش عراق با هم آمیخته‌ شده‌ است، گفت که‌ همکاری این دو نیرو می تواند زیربنایی مهم برای روابط اربیل و بغداد درآینده‌ باشد.
وی با اشاره‌ به‌ حمایت های نیروهای ائتلاف به‌ رهبری آمریکا در این عملیات، گفت که‌ برنامه‌ ریزی های عملیات موصل در دیدارهای وی با مقامات ارشد دولت مرکزی عراق صورت گرفته‌ است و نقشه‌ و برنامه‌های عملیات به‌ بهترین نحو ممکن انجام شده‌ و تداوم هماهنگی و همکاری ها میان نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق، ضروری است.
وی تاکید کرد که‌ توافقاتی نیز بر سر چگونگی حل مشکل مناطق مورد مناقشه ‌میان اربیل و بغداد وجود دارد و هرچند که‌ دولت اقلیم کردستان مایل بود پیش از آغاز عملیات موصل توافقات سیاسی دقیق بر سر سرنوشت این مناطق صورت گیرد، اما به‌ دلیل تعجیلی که‌ برای آغاز عملیات وجود داشت، کمیته‌ مشترکی برای حل مشکلات این مسئله‌ تشکیل شده‌ است.
عملیات آزادسازی موصل‌ سحرگاه صبح روز دوشنبه‌ 26 مهر/17سپتامبر، با مشارکت نیروهای پیشمرگ، نیروهای رسمی ارتش عراق، حشدالشعبی، حشدالعشایری و نیروهای ائتلاف ضد داعش، آغاز شد و سرهنگ مقداد وائل فرمانده‌ نیروهای پشتیبانی 1 نیروی پیشمرگ در محور خازر در این مورد به‌ پایگاه خبری کردی زبان خندان گفت که‌ نیروی پیشمرگ طبق نقشه‌های از پیش تعیین شده‌، در دو محور استراتژیک خازر و بعشیقه‌ خطوط دفاعی داعش را درهم شکست.
وی افزود که‌ پیشمرگ ها پس از به‌ کنترل درآوردن 9 روستا و تحقق کامل اهداف مرحله‌ اول عملیات، در روستای شاقولی مستقر شده‌ و پیشروی های خود را متوقف ساخته‌اند.
وی افزود که‌ هنوز خطر انفجار بمب ها و تله‌های انفجاری کارگذاشته‌ شده‌ داعش در روستاهای آزادشده‌ وجود دارد، اما پیشمرگ ها در این روستاها مستقر شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر