ایران نیوز

جمعه، مهر ۳۰، ۱۳۹۵

آزاد شدن ده ها اسیر ایزدی از چنگ داعش

 یگان های مدافع خلق در روزهای گذشته در جریان دو عملیات جداگانه موفق شده اند ده ها شهروند ایزدی را از چنگ گروه دولت اسلامی آزاد کرده و به آغوش خانواده هایشان بازگرداند.
بر اساس خبرهای رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روژ، یگان های مدافع خلق اوایل ماه اکتبر در عملیاتی در نزدیکی شهر رقه دست کم ۱۷ زن و دختر ایزدی که از سال ۲۰۱۴ به اسارت گروه دولت اسلامی در آمده بودند را آزاد کرده اند.

منبعی مطلع که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با NNSROJ ضمن تایید این خبر اظهار داشت "نیروهای ویژه وابسته به یگان های مدافع خلق در ماه سپتامبر محل نگهداری شماری از اسرای ایزدی در نزدیکی شهر "معدان" در شرق شهر رقه را شناسایی کرده بودند و در نهایت در هفته اول ماه اکتبر با انجام عملیاتی مخفیانه در عمق مناطق تحت کنترل داعش تمام این شهروندان را صحیح و سالم به مناطق امن در روژاوا منتقل کردند".

به گفته این منبع مقام های امنیتی روژاوا اندکی پس از عملیات شهر معدان، ۱۴ شهروند ایزدی دیگر را نیز با وساطت عشایر عرب منطقه شدادی با شماری از اعضای گروه داعش که در اسارت ی.پ.گ بوده اند مبادله کرده و به روژاوا منتقل کرده اند.

شماری از این شهروندان پس از آزادی با کمک "جنبش دموکراتیک ایزدی ها" از شهر دیرک به شنگال منتقل شده و به میان خانواده های خود بازگردانده شده اند.

در طی ماه های گذشته نیز عملیات های مشابهی از سوی یگان های مدافع خلق برای نجات زنان و دختران ایزدی از اسارات گروه داعش سازماندهی شده و ده ها شهروند ایزدی آزاد شده بودند.

در روزهای پایانی ماه جولای نیروهای ویژه وابسته به یگان های مدافع خلق با ورود به قلمرو گروه دولت اسلامی در شهر رقه ۱۳ شهروند ایزدی ربوده شده توسط داعش را نجات و به مناطق امن در روژآوا منتقل کرده بودند.

در ماه ژوئن نیز یگان های مدافع خلق ۱۵ شهروند دیگر ایزدی به اسارت گرفته شده توسط داعش را در جریان عملیات فرمانده ابو لیلا در غرب رود فرات آزاد کرده بودند. 

اواخر ماه مارس نیز بیش از ۴۰ زن و دختر ایزدی ربوده شده توسط داعش در جریان عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال رقه نجات داده شده بودند.

پیش از آن نیز ۳۱ شهروند دیگر ایزدی پس از ۵۲۹ روز اسارت در عملیات آزاد سازی شهر شدادی توسط یگان های مدافع زن نجات داده شده بودند.

تخمین زده می شود که در جریان سقوط شهر شنگال و روستاهای آن بیش از ۵ هزار زن و دختر ایزدی به اسارت گروه داعش در آمده اند. داعش این شهروندان را همچون برده جنسی در شهرهای تحت کنترلش در عراق و سوریه به فروش می رساند.

شایان ذکر است که در جریان تصرف شهر شنگال و روستاهای اطراف آن توسط داعش، صدها هزار شهروند ایزدی مجبور به فرار به کوهستان شنگال شدند و بیش از ۵ هزار نفر نیز توسط اعضای داعش قتل عام شدند. 

در طی ماه های گذشته و پس از آزادی شنگال، بیش از ۲۰ گور دسته جمعی توسط نیروهای کُرد در اطراف این شهر یافت شده که جنازه صدها تن از شهروندان ایزدی را در خود جای داده است. 

اوایل ماه فوریه پارلمان اروپا با صدور قطعنامه ای کشتار ایزدی ها و مسیحی ها توسط گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه را نسل کشی اعلام کرد.

ع.گ

NNSROJ:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر