ایران نیوز

جمعه، آبان ۰۷، ۱۳۹۵

سوال از وزیر دادگستری: چرا در قبال فشار به دانشجویان ساکت هستید؟

۱۸ نماینده مجلس طی نامه‌ای از وزیر دادگستری خواسته‌اند دلیل احضار و بازخواست فعالان دانشجویی را توضیح دهد. این نامه پس از درخواست دانشجویان از نمایندگان تهران برای رسیدگی به برخورد‌های امنیتی با منتقدان نوشته شده است.
دو روز پس از دیدار جمعی از فعالان دانشجویی با نمایندگان مجلس و مدیران وزارت علوم و وزارت بهداشت، اعضای فراکسیون امید مجلس نامه‌ای به وزیر دادگستری نوشته و خواستار پاسخگویی به دلایل احضار دانشجویان منتقد شده‌اند. در این دیدار، مدیر مسئول یک نشریه دانشجویی از تشکیل پرونده قضایی علیه خودش به خاطر انتشار نام محمد خاتمی خبر داد.
دیدار فعالان دانشجویی با نمایندگان تهران، از جمله علی مطهری و محمود صادقی روز دوشنبه سوم آبان صورت گرفته و محور آن گلایه از فشارهای امنیتی علیه منتقدان و نشریات دانشجویی بوده است.
علی مطهری در این دیدار با پذیرش چنین نگاهی نزد مسئولان گفته است: «متاسفانه به این جمعبندی نرسیده‌اند که این نگاه غلط و هزینه‌ساز است.» او در پاسخ به مطالبات دانشجویان اذعان کرده که نگاهی غلط به منتقدان وجود دارد که پس از سال ۸۸ تشدید شده است.
مطهری به دانشجویان: مقاومت کنید
خبرگزاری انتخاب به نقل از مطهری می‌نویسد که دولت روحانی نتوانست از شور و هیجان پس از انتخابات ۹۲ استفاده کند تا جلوی خیلی اتفاقات را بگیرد و کارهای دیگری انجام دهد.
محمدعلی کامفیروزی، دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه تهران از جمله در این جمع گفته بود که وزیران علوم، بهداشت، کشور، اطلاعات و دادگستری باید مورد سوال قرار گیرند که "چرا برخلاف قانون اساسی، دانشجو توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی احضار می‌شود و چرا پرونده تاسیس درخواست تاسیس برخی تشکل‌ها چند سال روی میز رسیدگی می‌ماند."
کامفیروزی همان دانشجویی است که در اردیبهشت ۹۵ در زمان ملاقات گروهی از دانشجویان با خامنه‌ای، از دستگاه قضایی و ادامه حصر انتقاد کرده و خواهان پاسخگویی شده بود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم در این ملاقات از وظیفه مجلس برای دعوت از وزیر اطلاعات یاد کرده تا "از او بپرسد دخالت در امور دانشگاه‌ها با چه مجوزی صورت می‌گیرد." او از دانشجویان خواسته که در برابر سخنرانی‌هایی که برنامه آنها لغو می‌شود مقاومت کنند: «در حادثه شیراز پس از آن اتفاقات بنده پیگیری کردم و بالاخره نتیجه داد و کار به عذرخواهی و تغییر استاندار رسید.»
محمود صادقی، نماینده دیگر تهران، به دانشجویان گفته که بخش بزرگی از مشکلات آنها به "ترس موهوم" مسئولان باز می‌گردد: «ما بین برخی مسئولان دانشگاه‌ها شاهد انفعال هستیم. آنها از یک تلفن هراس دارند و حاضر به دادن هیچ هزینه‌ای نیستند. در حالی که اگر هر کس به مسئولیت خود عمل می‌کرد شاهد چنین چیزی نبودیم.»
مطهری پیشنهاد کرده که دانشجویان، مسائل خود را در سطح کلان طرح کنند و صحبت‌ها، نقدها و گزارش‌های خود را نزد خامنه‌ای و روحانی بگویند.
باز کردن گره کور حصر

به موازات این دیدار، اعضای انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در نامه‌ای به محمود صادقی، نماینده مردم تهران با تشکر از مواضع اصولی وی در جریانات حاکم به کشور از او خواسته‌اند که گشودن گره کور حصر رهبران جنبش سبز، رفع محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده برای محمد خاتمی، بورسیه‌های غیرقانونی و رفع فشارها بر فعالان جریان دانشجویی را در دستور کار خود قرار دهد.
روزنامه شرق می‌نویسد ۱۸ نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس پس از دیدار نمایندگان با فعالان دانشجویی، نامه‌ای به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نوشته و خواسته‌اند تا پاسخ دهد علت برخوردهای خلاف قانون اساسی، قانون عادی و قوانین شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، احضار و جلب دانشجویان به‌خاطر نوشته‌ها و اظهارات آنها در نشریات دانشجویی چیست؟

در این نامه که روز چهارشنبه ۵ آبان از سوی وزارت دادگستری اعلام وصول شده، آمده است: «از جناب‌عالی به‌عنوان وزیر دادگستری و نیز از ریاست محترم جمهوری به‌عنوان مسئول اجرائی قانون اساسی، انتظار می‌رود از حقوق دانشجویان دفاع کنید و در قبال تعدیات مکرر به حقوق آنها بی‌تفاوت نباشید. براین‌اساس خواهشمند است پاسخ دهید علت برخوردهای قضائی خلاف ضوابط قانونی با نشریات دانشجویی چیست و چرا جناب‌عالی در قبال این برخورد‌ها ساکت و بی‌تفاوت هستید.»
امضاکنندگان نامه علیرضا محجوب، قاسم میرزایی، محمدجواد فتحی، محمدباقر سعادت، بهمن طاهرخانی، طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی، زهرا ساعی، سهیلا جلودارزاده، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، ‌فاطمه ذوالقدر، پروانه مافی، محمدصادق حسنی، ابوالفضل موسوی، بهروز بنیادی، احمد مازنی، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر