ایران نیوز

جمعه، آبان ۰۷، ۱۳۹۵

پارلمان اروپا ضمن صدور قطعنامەای علیە ترکیە، خواهان آزادی روزنامه‌نگاران زندانی شد

پارلمان اروپا حکومت ترکیه را فراخواند تا روزنامه‌نگارهای دستگیرشده‌ای را که شواهد روشنی برای شرکت آنها در فعالیت‌های جنایی وجود ندارد؛ آزاد کند. 
اعضای پارلمان اروپا درخواست آزادی روزنامه نگارهای بازداشت شده در ترکیه را در پی آن اعلام کردند که روز گذشته همزمان با روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگارها، به قطعنامه‌ای در رابطه با ترکیه رای دادند.
مارتین شولتز-رئیس اتحادیه‌ی اروپا بر تعهد پارلمان بر قرارداد میان ترکیه و اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت نمایندگان اروپا پیامدهای کودتای نافرجام در ترکیه را محکوم می‌کنند. شولتز افزود: اردوغان، رییس جمهور ترکیه، متهم به حمله در مقیاس گسترده به آزادی‌های آکادمیک است. 
قطعنامه روز گذشته پارلمان اروپا خطاب به ترکیه تاکید کرد که روزنامه‌نگارها نباید بر اساس محتوای مطالب و یا به اتهام وابستگی بازداشت شوند و حکومت ترکیه باید روزنامه‌نگارها و کارمندان رسانه‌ای که بدون سند روشن فعالیت جنایی دستگیر کرده را آزاد کند. 
قطعنامه همچنین تصریح کرد: وقوع کودتا نمی‌تواند به‌عنوان بهانه‌ای قلمداد شود که به وسیله‌ی آن مخالفت سیاسی مشروع و صلح‌امیز سرکوب شده و از آزادی بیان جلوگیری شود. مطبوعات آزاد و کثرت‌گرا جزیی از هر دموکراسی و جامعه باز است.
قطعنامه پارلمان اروپا افزود: حکومت ترکیه باید اقدام اضطراری پساکودتا را محدود کند به شکلی که وضعیت فوق‌العاده مانع از آزادی بیان نشود. از تعریف گسترده قانون ضد تروریسم برای مقابله با روزنامه‌نگارها نیز باید پرهیز شود. 
اعضای پارلمان اروپا سرویس اقدام خارجی این قاره EEAS و کشورهای عضو را برای بررسی پیامدهای عملی اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه، از نزدیک، فراخواندند.
همزمان با این قطعنامه در رویدادی دیگر، شماری از روزنامه‌نگارها و سازمان‌های مدافع، بر لزوم اقدامات بیشتر برای حفاظت از روزنامه‌نگارها تاکید کردند.
از پانزده جولای، زمان وقوع کودتای نافرجام در ترکیه تاکنون دست‌کم ٩٩ روزنامه‌نگار و نویسنده در ترکیه بازداشت یا محاکمه، ٣٣٠ روزنامه‌نگار از کار تعلیق و بیش از یکصد رسانه بسته شده‌اند، اقداماتی که منجر به بیکار شدن ٢٣٠٠ کارمند رسانه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر