ایران نیوز

یکشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۹۵

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه :سرتیترخبرها:مایک پِنس" در کنفرانس امنیتی مونیخ به متحدین اروپایی آمریکا در ناتو اطمینان داد,پنتاگون: داعش خروج از الرقه را آغاز کرده است,تاکنون نیز بیش از 3 هزار نفر از کوردهای ایزدی مفقودالاثر می باشند,تاکید برهماهنگی بین اقلیم کوردستان و دولت عراق فدرال درجنگ علیه داعش, کشته شدن یک سرکرده داعش توسط نیروهای حشدالشعبی,آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل از دست تروریستهای داعش,دیوید پترایوس : نه فقط کورد بلکه باید همه عراقیها به نیروهای پیشمرگه افتخار کنند,العبادی : پایان داعش نزدیک است, تداوم پیروزیهای مبارزان سوریه دمکراتیک در عملیات خشم فرات, وزیر خارجه روسیه در مونیخ خواستار ایجاد نظم «پسا غربی» در جهان شد, 20 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,نیروهای ائتلاف بزرگترین مرکز فرماندهی داعش در موصل را منهدم کردند,نیروهای ائتلاف به 5 هزار نفر از نیروهای عراقی آموزش نظامی داده اند,افزایش هزینه‌های نظامی کشورهای عربی به رغم کاهش قیمت نفت

افزایش هزینه‌های نظامی کشورهای عربی به رغم کاهش قیمت نفت 

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با وجود کسری بودجه شدید ناشی از کاهش قیمت نفت به هزینه‌های میلیاردی خود در بودجه دفاعی خود ادامه می‌دهند. به گزارش رویترز، بنابراین دور از ذهن نیست که این کشورها به زودی اقدامات ریاضتی را برای کاهش هزینه‌ها اجرایی کنند.
هزینه‌های نظامی جهانی حدود ۱.۵۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسید و هزینه‌های نظامی کشورهای عربی نیز افزایش یافت و به طور بی‌سابقه‌ای حدود ۱۵ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را شامل شد.
نمایشگاه سالانه بین‌المللی تجهیزات دفاعی تحت عنوان "نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاعی- آیدکس ۲۰۱۷" که در ابوظبی از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد با توجه به این آمارها می‌تواند محل توافق‌های تسلیحاتی بزرگی باشد. از جمله این توافق‌ها می‌توان به تلاش امارات متحده عربی برای خرید حدود ۶۰ جنگنده اشاره کرد. احتمال داده شده، هزینه‌های دفاعی در بخش هواپیمایی و نظامی از ابتدای ۲۰۱۷ روند رو به رشدی داشته باشد.
سازمان‌دهندگان این نمایشگاه احتمال دادند، بیش از ۱۲۳۵ شرکت از ۵۷ کشور به میزبانی مرکز نمایشگاه‌های ابوظبی شرکت کنند و قراردادهایی بالای ۱۸.۵ میلیارد درهم (پنج میلیارد دلار) امضا شود.
بودجه کل نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۲ میلیارد دلار تخمین زده شد. در حالی که براساس مطالعات گروه تیل به عنوان یک شرکت تحلیل دفاعی مستقر در آمریکا این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۸۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

نیروهای ائتلاف به 5 هزار نفر از نیروهای عراقی آموزش نظامی داده اند 

نیروهای ائتلاف ضد داعش اعلام داشتند؛ برای حراست از مناطق آزاد شده بخش شرقی شهر موصل و نیز در راستای آزادسازی بخش غربی این شهر به 5 هزار نفر از نیروهای امنیتی عراقی آموطش نظامی داده اند.
مرکز فرماندهی عملیات نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش با صدور بیانیه ایی اعلام داشت؛ نیروهای این ائتلاف به 5 هزار نفر از نیروهای عراقی در پایگاههای نظامی التاجی و بسمایه و هولیر و پایگاه هوایی اسد آموزش نظامی داده اند.
در این بیاننامه همچنین آمده است این نیروهای آموزش دیده مبدل به پشتیبان نیرومندی برای نیروهایی می شوند که خود را برای آزادسازی بخش غربی شهر موصل آماده 

نیروهای ائتلاف بزرگترین مرکز فرماندهی داعش در موصل را منهدم کردند

ائتلاف بین الملل مبارزه با تروریسم به رهبری ایالات متحده آمریکا، روز شنبه 18 فوریه اعلام کرد، یک مرکز فرماندهی متعلق به داعش واقع در یکی از بیمارستان‌های غرب موصل را با توپخانه سنگین هدف قرار داده و بکلی منهدم کرده است.
این حمله سنگین توپخانه‌ای علیه مرکز فرماندهی داعش پس از آن صورت گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر نفوذ تروریست‌های وابسته به داعش در میان غیرنظامیان در سمت غربی موصل افزایش یافته است . طبق این گزارش‌ها افراد داعش برای نگهداری از ابزارآلات جنگی خود اقدام به ذخیره سازی اسلحه در اماکن غیر نظامی از جمله بیمارستان‌ها ومدارس کرده‌اند.
به گزارش منابع نظامی عراق فدرال ، تندروهای تروریست در غرب موصل در میان 650 هزار غیر نظامی مخفی شدند. این افراد تروریست پس از اینکه نیروهای عراقی حلقه محاصره را بر آنها از سمت شرق موصل تنگتر کردند به سوی غرب فرار کرده و در میان غیرنظامیان پناه بردند. ماه گذشته نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروی‌های ائتلاف بین الملل به رهبری ایالات متحده آمریکا بخش شرقی موصل را از چنگ داعش خارج کردند.
ائتلاف بین الملل در بیانیه خود اعلام کرد، نیروهای ائتلاف پس از دریافت اطلاعات دقیق مبنی بر عدم استفاده پزشکی از بیمارستان غرب موصل استفاده داعش از آن به عنوان مرکز فرماندهی برای عملیات تروریستی ، اقدام به گلوله باران آن کردند. نیروهای عراقی با پشتیبانی ائتلاف بین الملل عملیات بازپس گیری شهر موصل از داعش را در اواخر سپتامبر و اوائل اکتبر سال 2016 آغاز کرده‌اند. 

   20 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

نیروهای ائتلاف 20 حمله هوایی تازه را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است ؛ جنگنده های ائتلاف 15 حمله هوایی را علیه مواضع تروریست ها در مناطق دیرالزور، البوکمال،الباب، شدادی و شهر رقه به انجام رسانده اند.
همچنین در بیانیه ائتلاف آمده است که جنگنده های این ائتلاف 5  حمله هوایی را نیز در عراق فدرال علیه مواضع داعشی ها صورت داده اند که اکثر این حملات در مناطق موصل ، حویجه و جنوب استان کرکوک بوده اند. در این حملات علاوه برهدف قرار گرفتن چندین پایگاه تروریست ها دهها نفر از آنان نیز کشته و زخمی شده اند.

 وزیر خارجه روسیه در مونیخ خواستار ایجاد نظم «پسا غربی» در جهان شد   

سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن انتقاد از گسترش ناتو اعلام کرد که "نظم جهانی لیبرال" که طرح آن از سوی چندین کشور برگزیده غربی با رویکرد تسلط گرایانه ایجاد شده، به پایان خود رسیده است. او گفت زمان آن فرا رسیده است که رهبران مسئول در جهان اقدام به یک انتخاب کنند. او همچنین گفت امیدوار است که انتخاب آنان ایجاد نظم نوین جهانی دمکراتیک و عادلانه باشد. او گفت اگر دوست دارید، می توانید این نظم جدید را نظم جهانی«پسا غربی» بنامید.
خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که سخنان سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ، چند ساعت پس از سخنان مایک پِنس معاون رئیس جمهوری آمریکا ایراد شد. مایک پِنس در سخنان امروز خود از تدوام ناتو دفاع کرد و تعهد آمریکا نسبت به کشورهای اروپایی را تأیید کرد. معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین از تمامی کشورهای عضو ناتو خواست تا به تعهدات مالی خود نسبت به ناتو در محدوده 2 درصد تولید ناخالص ملی خود اقدام کنند. بسیاری از ناظران می گویند که سخنان معاون رئیس جمهوری آمریکا نتوانسته نگرانی های کشورهای اروپایی را بر طرف کند.
پس از سخنان مایک پِنس، ژان –مارک اِرو وزیر امور خارجه فرانسه در حساب کاربری توئیتر خود اظهار تأسف کرد که معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنان امروز خود حتی "یک کلمه در باره اتحادیه اروپا" سخن نگفته است. موضوعی که همه خواهان شنیدن آن بودند. او نوشته که آقای ترامپ در گذشته "برکسیت" را تحسن کرده و اینطور به نظر میرسد که خواستار از هم پاشیدگی اتحادیه اروپاست.
سرگئی لاورف در این باره توضیح داد که امکان بالقوه همکاری در عرصه های سیاسی، اقتصادی و انسانی بسیار عظیم است، اما این امکانات باید از قوه به فعل درآید. او اعلام کرد که مسکو برای توسعه روابط و همکاری در این عرصه ها، آمادگی کامل خود را اعلام می کند، البته در صورتیکه واشینگتن نیز برای همکاری پا به پیش بگذارد.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که هدف از سیاست این کشور در قبال همسایگانش، روابط مبتنی بر حسن همجواری بوده است. وی از گسترش ناتو در مناطق همجوار با روسیه به شدت انتقاد و تاکید کرد که گسترش ناتو در 30 سال گذشته سبب افزایش تنش های بی سابقه ای شده است.
لاوروف بخش بزرگی از سخنان امروز خود در کنفرانس امنیتی مونیخ را به بحران اوکراین و اتهاماتی که کشورهای غربی به روسیه می زنند، اختصاص داد.
لاوروف در این راستا به موضوع اوکراین و تنش ها در این کشور اشاره کرد و گفت که طرف های درگیر در اوکراین باید بدانند که راه حل اساسی در اوکراین، راه حل نظامی نیست و همه طرفین باید طبق توافق مینسک به تعهداتشان عمل کنند.
او همچنین از مذاکرات مستقیم صلح بین طرف های در گیر در اواکراین حمایت کرد. در این راستا لاورف گفت که هیچ جایگزینی برای مذاکره بین کی یف، دونستک و لوهانسک وجود ندارد و این موضع روسیه است.

العبادی : پایان داعش نزدیک است 

نخست وزیر عراق فدرال اعلام کرد: پایان نبرد با گروه تروریستی داعش بسیار نزدیک است.
دفتر «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق فدرال با انتشار بیانیه‌ای بر اهمیت نبرد همه نیروها با گروه تروریستی داعش تأکید کرد؛ گروهی که از راه‌های مختلف تلاش می کند از این نبرد نجات یابد
دفتر العبادی در این بیانیه اعلام کرد: «حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق فدرال دیروز در جلسه‌ای با حضور فرماندهان نظامی در مرکز فرماندهی عملیات مشترک از روند عملیات «قادمون یا نینوا» و آمادگی نیروها برای آزادسازی ساحل غربی موصل مطلع شد

دفتر العبادی در این بیانیه افزود: «العبادی با برقراری تماس با فرماندهان میدانی، از آمادگی آنها برای نبرد آگاه شد. وی همچنین در گفتگو با فرماندهان میدانی و نیروهای امنیتی دستوراتی صادر کرد

حیدر العبادی با تاکید بر اهمیت نبرد همه گروه‌ها با گروه تروریستی داعش که تلاش می کند از این نبرد نجات یابد، خاطرنشان کرد: «نیروهای قهرمان ما هرگز اجازه این اقدام را به «داعش» نمی دهند و دولت و مردم عراق فدرال در برابر این گروه‌های تروریستی پیروز می شوند 

 تداوم پیروزیهای مبارزان سوریه دمکراتیک در عملیات خشم فرات 

مبارزان خشم فرات پس از درگیری‌ای شدید با تروریستهای داعش که دو روز به درازا کشیده شد، موفق شدند روستای جوس را از اشغال تروریستها آزاد کرده و ۱۲ کیلومتر پیشروی نمایند .
سومین مرحله عملیات خشم فرات درحالی ادامه دارد که مبارزان باسرعت درحال پیشروی در مواضع داعش هستند. در چند روز گذشته مبارزان توانسته بودند از جبهه شرقی مواضع داعش را درهم شکسته و روستا مَکمن و اراضی اطراف آن را به‌کلی پاکسازی نمایند.
 در همین رابطه، گزارشات دریافتی از رقه از پیشروی ۱۲ کیلومتری مبارزان حکایت دارند. گفته شده از دو روز پیش  درگیری‌های شدیدی میان مبارزان ق.س.د و تروریستهای داعش در روستای جوس روی داده است که این درگیری‌ها پس از فتح این روستا، پیشروی ۱۲ کیلومتری مبارزان را در پی داشته است.
در نتیجه این درگیری‌ها، دستکم یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده، یک دستگاه نفربر و یک خودروی زرهی تروریستها توسط مبارزان منهدم گردید. گفته شده شمار زیادی از تروریستها نیز در این درگیری‌ها کشته شده اند. همچنین خبرهای دریافتی از رقه حاکیست مبارزان عملیات خشم فرات در طی درگیری‌های شدیدی با تروریستها توانسته‌اند دو روستای دیگر را آزاد کنند.
 مرحله سوم آزادسازی رقه در حالی در جریان است که مبارزان به سرعت به پیشروی‌های خود به سمت مرکز شهر رقه ادامه می‌دهند. طبق خبرهایی که دقایقی پیش به دست خبرگزاری فرات رسیده است، مبارزان عملیات خشم فرات توانسته‌اند دو روستای فتاتیش و بیر شَماری را از وجود تروریستها پاکسازی نمایند. در این نبرد سنگین که ساعاتی پیش به پایان رسید، اجساد دستکم ۱۱ تروریست داعشی در این دو روستا پیدا شد. گفته شده پیشروی‌ها به‌سوی شهر همچنان ادامه دارد.

 رزمایش جدید سپاه پاسداران روز دوشنبه آغاز می‌شود 

سپاه پاسداران رزمایش جدیدی را از روز دوشنبه/۲۰ فوریه/ ۲ اسفند در مناطق مرکزی و شمال شرقی ایران آغاز می کند. این رزمایش سه روز طول خواهد کشید و طی آن موشک های مدرن نقطه زن و پهپاد های جدید سپاه مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. رزمایش جدید سپاه پاسداران در حالی انجام خواهد گرفت که پس از آزمایش موشکی اخیر ایران، تنش ها بین آمریکا و ایران افزایش یافته و دولت جدید آمریکا در باره توسعه برنامه موشکی به ایران هشدار داده است.
برگزاری رزمایش جدید سپاه پاسداران را سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در نشست خبری روز، شنبه، ۱۸ فوریه/ ۳۰ بهمن اعلام کرد.
محمد پاکپور گفت: "رزمایش دفاعی امنیتی پیامبر اعظم ۱۱" در روز دوشنبه دوم اسفند امسال در منطقه مرکزی و شمال شرق کشور اجرا می شود. او تصریح کرد که "رزمایش راکتی" ما دوم اسفند در منطقه مرکزی برگزار می شود، زیرا در این منطقه ما می توانیم از "بردهای بلندتر" استفاده کنیم؛ همچنین رزمایش دفاع از کوی و برزن توسط گردان های بیت المقدس و امام حسین بسیج در دومین روز رزمایش انجام می شود و در روز چهارشنبه نیز مرحله نهایی رزمایش با حضور یگان های مختلف از جمله یگان های هوانیروز و یگان های پهپادی اجرا خواهد شد.
خبر گزاری فرانسه گزارش میدهد که فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در نشست خبری  خود تصریح نکرد که در این رزمایش چه نوع موشک هایی و با چه بردی مورد آزمایش قرار می گیرند. سردار محمد پاکپور در این باره فقط گفته که از موشک های نقطه زن با بردهای بالاتر استفاده خواهد شد.
در رزمایش هفته آینده، سپاه از هلی کوپترهای جنگی و پهپادهای خود نیز استفاد خواهد کرد. به گفته فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با توجه به ماموریت ها و نیازهای سپاه به پهپاد،‌ امروز پهپادهای در اختیار سپاه به شکلی ارتقا داده شده اند که در همه مأموریت های شناسایی رزمی و انتحاری سپاه از این پهپادها استفاده می شود.

دیوید پترایوس : نه فقط کورد بلکه باید همه عراقیها به نیروهای پیشمرگه افتخار کنند 

فرمانده اسبق سازمان اطلاعات آمریکا اعلام داشت؛ همه عراقی ها بایستی به نیروهای پیشمرگه کوردستان افتخار کنند.
دیوید پترایوس فرمانده اسبق سیا دیروز مورخ 18/2/2017 در حاشیه کنفرانس جهانی در شهر مونیخ آلمان اعلام داشت؛ نیروهای پیشمرگه کوردستان نقشی مهم و برجسته را در جنگ علیه تروریستهای داعش ایفا کرده اند.
وی افزود ؛ بایستی نه فقط ملت کورد بلکه همه عراقیها به نیروهای پیشمرگه کوردستان افتخار کنند زیرا این نیروها از همه عراق فدرال در برابر تروریستها حراست ودفاع کرده اند.
 
آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل از دست تروریستهای داعش

مرحله دوم آزادسازی موصل درحالی شروع می‌شود که تاکنون نیمی از این شهر به کنترل نیروهای عراقی درآمده است
مرحله اول آزادسازی موصل از دست داعش، در تاریخ ۲۶ مهر ۹۵ با دستور مستقیم حیدر العبادی نخست وزیر عراق فدرال شروع شد و نیروهای عراقی توانستند در مدت چند ماه تقریباً تمامی اراضی اطراف موصل و نیمی از شهر را به کنترل خود درآورند. هم‌اکنون جبهه شرقی شهر در دست ارتش و پلیس ضدترور عراق فدرال است و با آغاز مرحله دوم این عملیات، انتظار می‌رود که بخش غربی شهر نیز به کنترل ارتش درآید.
ارتش عراق فدرال قبلاً اعلام کرده بود که به‌خاطر حفظ جان غیرنظامیان، پیشروی‌های خود به سمت موصل را کاملاً با احتیاط انجام می‌دهند که برخی از ناظران این امر را نتیجه طولانی شدن عملیات آزادسازی موصل می‌دانند.
با تنگ‌تر شدن محاصره موصل توسط نیروهای عراقی، داعش شکست خود در بزرگترین پایگاه خود در عراق فدرال را حتمی دید. به‌همین دلیل، این سازمان قریب به ۲۰۰۰ تن از جنگجویان خود را به سوریه و پایگاه‌های رقه و دیرالزور منتقل نمود.
 مأموریت مسدود سازی مرزهای سوریه و عراق فدرال در موصل بر عهده حشد الشعبی گذاشته شده بود. اما با این‌حال، تنها پس از انتقال این حجم بزرگ از نیروهای داعش بود که حشد الشعبی اعلام کرد کنترل مرز عراق فدرال و سوریه را به‌طور کامل به‌دست گرفته است.

 کشته شدن یک سرکرده داعش توسط نیروهای حشدالشعبی 

نیروهای حشدالشعبی از کشته شدن فرمانده عملیاتهای ویژه تروریستهای داعش در جنوب غربی تلعفر خبر دادند.
نیروهای حشدالشعبی با صدور بیانیه ایی اعلام کردند ؛ نیروهای اطلاعاتی حشدالشعبی برکشته شدن فرمانده عملیاتهای ویژه داعش به نام مدعو النجم ملقب به عمو تاکید کرده اند.
در این بیانیه آمده است که تروریست مذکور براثر حملات توپخانه ایی نیروهای حشدالشعبی به روستای عین الطلاوی در جنوب غربی شهر تلعفر کشته شده است.

 تاکید برهماهنگی بین اقلیم کوردستان و دولت عراق فدرال درجنگ علیه داعش 

رهبر اقلیم کوردستان در حاشیە کنفرانس امنیتی مونیخ با نخست وزیر عراق فدرال دیدار و گفتگو کرد.
مسعود بارزانی رهبر اقلیم کوردستان و هیئت همراە وی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق فدرال در شهر مونیخ آلمان و در حاشیە کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند. این دیدار در محل اقامت العبادی در مونیخ انجام شد.
اطلاعیەای کە از سوی دفتر عبادی در مورد این دیدار منتشر شدە؛ بە جزئیات بیشتر و محور گفتگوهای بارزانی و عبادی اشارە نکردە است.
پیشتر محمد حاجی محمود دبیر کل حزب سوسیالیست کوردستان، به‌عنوان یکی از اعضای هیئت اقلیم کوردستان در کنفرانس امنیتی مونیخ، طی سخنانی اعلام کرد که‌ هیئت اقلیم کوردستان در دیدارهایی که‌ با هیئت‌های شرکت‌کننده‌ در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان بە ویژە با حیدر العبادی انجام خواهد داد، مسئله‌ استقلال اقلیم کوردستان را به‌صورت جدی مطرح می‌کند.
در این دیدار همچنین طرفین بر تداوم و تقویت هماهنگی بین اقلیم کوردستان و دولت مرکزی عراق فدرال در جنگ علیه تروریستهای داعش تاکید کردند.
هیئت اقلیم کوردستان به‌ سرپرستی مسعود بارزانی در کنفرانس امنیتی مونیخ که‌ با مشارکت 500 شخصیت از بین رهبران و رؤسای جمهور و وزیران خارجه کشورهای مختلف به مدت 3 روز برگزار می‌شود، حضور یافته‌ است.
 
تاکنون نیز بیش از 3 هزار نفر از کوردهای ایزدی مفقودالاثر می باشند 

مدیرامور کوردهای ایزدی در وزارت اوقاف اقلیم کوردستان اعلام داشت ؛ هنوز از سرنوشت 3 هزار و 535 نفر از کوردهای ایزدی ربوده شده توسط تروریستهای داعش خبری در دست نیست.
خیری بوزانی مدیر امور کوردهای ایزدی در وزارت اوقاف و امور دینی دولت اقلیم کوردستان دیروز اعلام داشت ؛ تاکنون 3 هزار و 535 نفر از کوردهای ایزدی ربوده شده توسط تروریستهای داعش مفقودالاثر می باشند و هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست که آیا زنده هستند یا خیر .
وی افزود ؛ حتی به دنبال آزادسازی مناطق وسیعی از استان نینوی توسط نیروهای مشترک امنیتی اما تاکنون نیز هیچ خبری از سرنوشت کوردهای ایزدی ربوده شده توسط تروریستهای داعش در دست نیست.
وی افزود دولتهای اقلیم کوردستان و دولت مرکزی عراق فدرال نیز تاکنون هیچ اهمیتی به کیس کوردهای ایزدی مفقودالاثر نداده اند و هیچ اقدامی برای بازگرداندن و یا آزادسازی زن ها و دختران کورد ایزدی که اسیر دست تروریستهای داعش می باشند صورت نگرفته است.
 
پنتاگون: داعش خروج از الرقه را آغاز کرده است 

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه 17 فوریه اعلام کرد با پیشروی نیروهای «سوریه دموکراتیک» به سوی شهر رقه در سوریه و پشتیبانی ائتلاف بین المللی ضد تروریسم از این نیروها، گروه داعش خروج از شهر رقه را آغاز کرده است.
جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت: «ما شاهد ترک شهر رقه از سوی تعداد زیادی از رهبران و نیروهای داعش هستیم. آنها متوجه شدند پایان کارشان در این شهر نزدیک است». شهر رقه بعد از موصل دومین هدف عمده نیروهای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم است.
نیروهای دموکراتیک سوریه عملیات خود علیه تروریستهای داعش برای آزادسازی شهر رقه را در ۶ نوامبر گذشته آغاز کردند و اولین هدف آنها قطع تمامی خطوط ارتباطی رقه با خارج و «جداسازی» این شهر بوده است. پنتاگون می‌گوید این هدف کامل شده است، و هم اکنون فقط یک راه به سمت جنوب شرقی برای تروریست‌ها باقی مانده است.
دیویس گفت : که این راه در حاشیه شمالی رودخانه فرات به سمت شهر دیرالزور است. راه‌های شمالی و غربی شهر در اختیار نیروهای دموکراتیک قرار دارد و پل‌های فرات تخریب شده اند.

مایک پِنس" در کنفرانس امنیتی مونیخ به متحدین اروپایی آمریکا در ناتو اطمینان داد 

مایک پِنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا دیروز، شنبه/ ١۸ فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ تلاش کرد تا متحدین اروپایی آمریکا را مطمئن سازد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از ناتو حمایت می کند و در کنار متحدین اروپایی خود خواهد ماند. با این وجود، مایک پِنس در سخنان خود از کشورهای اروپایی خواست تا تعهدات مالی لازم خود را برای حمایت از ناتو تضمین کنند.
خبر گزاری رویترز گزارش می دهد که سخنان دیروز معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ در واقع تایید تعهداتی بود که اخیراً ژنرال جیمز مَتیس وزیر دفاع آمریکا به هنگام نخستین ملاقات خود با وزرای دفاع ناتو در بروکسل بر آن تأکید کرده بود.
مایک پِنس در سخنان دیروز خود گفت: تعدادی از کشورهای عضو ناتو به نحو روشن و معتبر در قبال عضویت در این سازمان تعهدات خود را انجام نمی دهند، این در حالی است که در پیمان آتلانتیک شمالی پیش بینی شده است که تمامی کشورهای عضو باید 2 درصد تولید ناخالص خود را برای بودجه های دفاعی تخصیص دهند. یاد آور می شویم که این موضوع یکی از نقطه نظرهای دونالد ترامپ در باره ناتو بوده است. او پیش تر انتقاد کرده بود که ناتو مبدل به یک سازمان" بیهوده و کهنه" شده و آمریکا سهم بسیار زیادی از بودجه ناتو تحمل می کند. در مورد استراتژی تهاجمی روسیه و برای اطمینان دادن به متحدین اروپایی خود در باره اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر  خواست او در نزدیکی با مسکو و ولادیمیر پوتین، مایک پِنس در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که روسیه باید به تعهدات خود در خصوص توافق صلح مینسک پایبند باشد و در جهت کاهش خشونت ها در شرق اواکراین تلاش کند.
معاون رئیس جمهوری آمریکا در این باره همچنین گفت": این موضوع را باید بدانید که آمریکا روسیه را کماکان مسئول می داند و لی در همان حال به دنبال هموار کردن زمینه های تفاهم بین واشینگتن و مسکواست. او در این راستا گفت: همانطور که می دانید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فکر می کند که می تواند راه حل این مشکل را پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر