ایران نیوز

یکشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه: سرتیترخبرها:استقبال مسعود بارزانی از وزیر دفاع و فرماندە نیروی هوایی عراق فدرال,اتحادیه اروپا : نباید شنگال بار دیگر تبدیل به میدان جنگ شود,شکست حمله تروریستهای داعش در منطقه تلعفر,کشته شدن تعداد زیادی تروریست داعش,سپه سالار پیشمرگه : تیپهای یک و دو با همکاری آمریکا سازماندهی می شوند,هزاران غیرنظامی در طبقا آزاد شدند, کشته شدن یک فرمانده ارشد نیروهای عراقی در موصل,آمریکا خودروهای زرهی خود را در مرز روژاوا – شمال کوردستان مستقر کرد, وزارت دفاع امریکا: 1500 سرباز به افغانستان اعزام می‌شوند,به درخواست آمریکا روسیه نیرو به مرزهای روژاوا با شمال کوردستان (ترکیه ) اعزام کرد,کشته شدن یک نظامی آمریکایی در موصل,32 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش, کشته شدن ۲۴ نظامی ارتش ترکیه در چندین حمله غافلگیرانه گریلا,
 کشته شدن ۲۴ نظامی ارتش ترکیه در چندین حمله غافلگیرانه گریلا

مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق دربیانیه‌ای به عملیات‌های اخیر گریلا در باکور کردستان پرداخته و از مرگ چندین نظامی ارتش ترکیه خبر داده است. گریلاهای ه.پ.گ/یژاستار در روزهای گذشته دامنه عملیات‌های خود را بیشتر کرده‌اند.
ه.پ.گ می‌گوید در یک هفته گذشته ۲۴ نظامی ارتش ترکیه کشته شده و ۱۳ گریلا نیز جان باخته‌اند. در بیانیه ه.پ.گ چنین آمده است: "در عملیات ارتش ترکیه در [منطقه] بَستا، رسانه‌های جنگ‌ویژه با انتشار اخبار کذب و شایعه‌سازی نتایج جنگ را برعکس جلوه داده‌اند. در این عملیات نیروهای گریلا تلفاتی نداشته‌ و ارتش ترکیه نیز ضربات مهلکی را متحمل شده است.
در تاریخ ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) نیروهای گریلا در منطقه خربک در بستا از دو محور مواضع ارتش ترک را زیر آتش گرفتند. در این عملیات، از یک محور ۵ نظامی ارتش ترکیه و از محور دیگر نیز ۳ نظامی ارتش کشته شدند. در ۲۱ آوریل (۱ اردیبهشت) ارتش با استفاده از هواپیماهای خود منطقه "نالا گووا" را بمباران نموده و در همان روز گریلاهای پ.ک.ک به نظامیان ترک در تپه شهید آرمانج حمله کرده که در آن عملیات نیز ۴ نظامی کشته شد. در ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) از این منطقه عقب‌نشینی کردند.
در ۲۳ اردیبهشت، نیروهای گریلا در دو تپه به کمین‌گذاری پرداختند. در ساعت ۶:۴۵ گریلاها، نظامیان را هدف قرار دادند و در آنجا نیز ۴ نظامی ارتش کشته شد. یک هلی‌کوپتر سکورکسی در ساعت ۹ شب به منطقه آمده و کشته و مجروحان را از منطقه منتقل نموده است. نیروهای گریلا به هلی‌کوپتر شلیک کرده و پس از ضربه‌ خوردن، هلی‌کوپتر مجبور به ترک محل شد. در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) ساعت ۱۱ نیروهای گریلا در بستا به نظامیان یورش برده که در این عملیتا نیز دستکم ۲ نظامی ارتش ترکیه از پای درآمدند. پس از عملیات، نیروهای ارتش با استفاده از کاتیوشا و خمپاره، تمامی منطقه را زیر آتش گرفتند. در همان روز نیروهای ارتش تحرکات و جابجایی‌هایی را داشته‌اند. در ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) گریلاهای پ.ک.ک به نظامیانی که در تپه سور موضع گرفته بودند حمله کرده اما تعداد دقیق کشته و زخمی‌های دشمن محرز نشد. نیروهای ارتش همان شب از منطقه عقب‌نشینی نمودند.
در ۲۶ آوریل ساعت ۱۴، نیروهای گریلا به نظامیانی که در تپه شهید دلشیر موضع گرفته بودند نزدیک شده و عملیاتی را انجام دادند. در این عملیات با آر.پی.جی به دو موضع نظامیان حمله شد و ضمن انهدام آن‌ها، دستکم ۶ نظامی ارتش کشته شدند. پس از عملیات دو هلی‌کوپتر سکورسکی و کبری به منطقه اعزام شده و کشته و مجروحان خود را منتقل نمودند. هلی‌کوپتر کبری همزمان منطقه را زیر آتش گرفت که با پاسخ‌دهی نیروهای ما، کبری مجبور به ترک منطقه شد". ه.پ.گ ضمن تشریح این عملیات‌ها و احراز مرگ ۲۴ نظامی ارتش ترک، به آمار تلفات نیروهای خود نیز اشاره کرده و گفته است که در این عملیات‌ها، ۱۳ تن از گریلاهایش به شهادت رسیده‌اند و در روزهای آتی مشخصات آن‌ها اعلام خواهد شد. هم‌چنین گفته شده که در بعضی مناطق هم‌چنان تحرکات ارتش ترکیه ادامه دارند و متعاقباً آگاهی‌های لازم به اطلاع رسانده خواهد شد. ه.پ.گ در انتهای بیانیه خود به حملات هوایی ارتش ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا اشاره کرده و گفته است: "در تاریخ ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) منطقه‌ای را در "چیایه رَش" در زاپ بمباران کرده‌اند.

32 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

نیروهای ائتلاف 32 حمله هوایی تازه را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است ؛ جنگنده های ائتلاف 24 حمله هوایی را علیه مواضع تروریست ها در مناطق رقه ، دیرالزور و تدمر ، البوکمال ، طبقا و شدادی در سوریه به انجام رسانده اند.

همچنین در بیانیه ائتلاف آمده است که جنگنده های این ائتلاف 8 حمله هوایی را نیز در عراق فدرال علیه مواضع داعشی ها صورت داده اند که اکثر این حملات در مناطق موصل ، کسک ، حویجه و شنگال بوده اند. در این حملات علاوه برهدف قرار گرفتن چندین پایگاه تروریست ها دهها نفر از آنان نیز کشته و زخمی شده اند.

کشته شدن یک نظامی آمریکایی در موصل 

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون اعلام داشت ؛ یک نظامی ارتش این کشور در نتیجه یک انفجار در نزدیکی شهر موصل کشته شده است.
مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در این باره اعلام داشت ؛ یک سرباز آمریکایی براثر انفجار یک بمب کنار جاده ایی در نزدیکی شهر موصل زخمی شد و متعاقبا براثر سختی جراحات جان خود را از دست داد.
مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی هنوز مشخصات این سرباز را منتشر نکرده ولی خانواده وی را در این مورد آگاه کرده اند.

این دومین نظامی آمریکایی است که از ابتدای آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل کشته می شود .

به درخواست آمریکا روسیه نیرو به مرزهای روژاوا با شمال کوردستان (ترکیه ) اعزام کرد 

عصر روز شنبه مورخ 29-4-2017 دولت روسیه به صورت رسمی نیروهای نظامی خود را به مرزهای بین روژاوا و شمال کوردستان اعزام کرد.
منابع خبری در این باره اعلام داشتند؛ دولت روسیه عصر دیروز شنبه یک واحد از نیروهای خود را به مرزهای کانتون عفرین با شمال کوردستان اعزام کرده تا در مقابل حملات دولت ترکیه از ساکنین کورد این منطقه حراست نماید.
همچنین دولت آمریکا نیز در همین روز واحدهایی از نیروهای خود را به کانتونهای جزیره و کوبانی برای حراست از این کانتونها در مقابل حملات ارتش ترکیه اعزام کرده است.

نیروهای روسی از دیروز اقدام به حفر کانال در مرزهای کانتون عفرین کرده اند تا مناطق روژاوا از حملات ارتش ترکیه در امان باشند. 

 وزارت دفاع امریکا: 1500 سرباز به افغانستان اعزام می‌شوند 

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که این کشور به زودی 1500 سرباز را به افغانستان اعزام می‌کند.
به گزارش "راجر کیبینس" مسئول بخش رسانه‌ای پنتاگون، در قالب برنامه‌ای که قبلا با دولت افغانستان توافق به عمل آمده بود 1500 سرباز امریکا به این کشور اعزام خواهند شد، بخشی از آن‌ها نیروهای ویژه عملیاتی هستند که در جنگ‌های ضد هراس‌افکنی افغانستان شرکت خواهند کرد. بر اساس این گزارش، نیروهای امریکایی در افغانستان فقط برای تاریخی مشخص حضور خواهند داشت و حضورشان هم مطابق قراردادهای انجام گرفته با دولت افغانستان است.
وی افزوده، "امریکا در جنگ افغانستان حامی دولت این کشور است و در هر نقطه‌ای لازم باشد برای کمک به دولت افغانستان آمادگی دارد."
این در حالی است که طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که عملیات بهاری این گروه زیر نام "عملیات منصوری" از  روز جمعه آغاز شده است.
  
آمریکا خودروهای زرهی خود را در مرز روژاوا – شمال کوردستان مستقر کرد 

ارتش آمریکا نیروهای زرهی خودرا در مرز روژاوا و شمال کوردستان مستقر کرده تا نیروی حائلی میان نظامیان ترک و نیروهای ی.پ.گ باشد.
در پی درگیری های به وجود آمده میان نیروهای مسلح ترکیه و نظامیان ی.پ.گ در مرزهای جنوبی شمال کوردستان (ترکیه)، نیروهای مسلح آمریکا به منظور ایجاد خط حائل میان این دو نیرو خودروهای زرهی خود را به مرز روژاوا-شمال کوردستان اعزام کرده است.
شروان کوبانی، از فرماندهان نیروهای ی.پ.گ در گفتگو با خبرگزاری رویترز عنوان کرد: بر اثر تیراندازی های متقابل که از سوی دو نیرو در مرزهای فوق الذکر صورت گرفته است ارتش ایالات متحده آمریکا نیروهای خود را در این مرزها مستقر کرده است.
همچنین سرهنگ جف داوویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در سخنانی با اشاره به درگیری های به وجود آمده گفت: در روژاوا با نیروهای ارتش دموکراتیک سوریه حرکت می کنیم که در میان این نیروها، سربازان آمریکایی نیز وجود دارد. مناطق مرزی نیز از حوزه های استحفاظی ما به حساب می آید.

 کشته شدن یک فرمانده ارشد نیروهای عراقی در موصل 

فرمانده تیپ 18 نیروهای پلیس فدرال عراق هدف گلوله تک تیر اندازان داعش در بخش غربی شهر موصل قرار گرفته و کشته شد.
یک افسر عراقی در این باره اعلام داشت ؛ دو عامل انتحاری داعش با استفاده از کمربندهای انفجاری به نیروهای پلیس فدرال عراق در مطقه باب الجدیده در مرکز شهر موصل حمله کردند اما نیروهای عراقی هردو تروریست را مورد هدف قرار داده و از پای درآوردند.
وی افزود ؛ هنگام حمله این تروریستها سرهنگ ستاد خضر وادی مهدی فرمانده تیپ 18 پلیس فدرال عراق در حال بازدید از نیروهای عراقی در این منطقه بود که توسط تک تیر اندازهای داعش مورد هدف قرار گرفته و کشته شد.

 هزاران غیرنظامی در طبقا آزاد شدند 

گزارش‌های دریافتی از طبقا حاکی‌ست که در ادامه عملیات آزادسازی رقا، مبارزان موفق شدند با کنترل چند محله، صدها نفر از غیرنظامیان شهرک طبقا را آزاد کنند.
پیشروی مبارزان در طبقا ادامه دارد و مبارزان موفق شده‌اند در روزهای گذشته منطقه وسیعی از این شهر را به کنترل خود در آورند. امروز نیز صدها نفر دیگر از غیرنظامیان در طبقا نجات یافته و به مناطق امن برسانند.
از ابتدای عملیات آزادسازی رقا تاکنون، هزاران تن از غیرنظامیان این شهرک از چنگ داعش آزاد شده و به مناطق امن تحت کنترل نیروهای ق.س.د روانه شده‌اند.

سپه سالار پیشمرگه : تیپهای یک و دو با همکاری آمریکا سازماندهی می شوند 

سپه سالار وزارت پیشمرگە اعلام کرد کە آمریکا قول دادە است تا دو لشکر دیگر نیروهای پیشمرگە را آموزش داده و تجهیز کند.
دیروز شنبە نهم اردیبهشت ماه، سرلشکر ایمینکی وزارت پیشمرگە بە (باس‌نیوز) گفت: "در نشست‌های هفتگی خود با نمایندگان ائتلاف بین المللی خواست‌های خود را مطرح و آنها نیز مارا همکاری می‌کنند".
وی  اظهار داشت کە طی مدت گذشتە آمریکا دو لشکر از نیروهای پیشمرگە را آموزش و مسلح نمودە است .

سرلشکر ایمینکی در ادامە گفت اگر این دو لشکر پیشمرگە نیز از سوی نیروهای آمریکا آموزش دادە شوند، جمعا ٤ لشکر نیروهای پیشمرگە از سوی این کشور آموزش نظامی دیده و مسلح شدەاند.

کشته شدن تعداد زیادی تروریست داعش 

نیروهای پلیس فدرال عراق توانستند تعداد زیادی از تروریستهای داعش را در نزدیکی مسجد نور در محله الباب جدید موصل به قتل برسانند.
سرلشکر رائد شاکر جودت فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراقی در این باره اعلام داشت ؛ در نتیجه گلولگه باران تروریستهای داعش توسط نیروهای عراقی در نزدیکی مسجد نور در محله باب الجدید شهر موصل 30 نفر از تروریستها کشته شدند.

وی گفت : در نتیجه این حملات 12 هدف توسط نیروهای عراقی منهدم شده و 80 نفر از شهروندان غیر نظامی نیز از دست تروریستهای داعش آزادشده اند.

شکست حمله تروریستهای داعش در منطقه تلعفر 

نیروهای عراقی از شکست حمله دیروز تروریستهای داعش و کشته شدن 80 نفر از تروریستها در روستای مراحیه در منطقه تلعفر خبر دادند.
نیروهای عراقی اعلام داشتند؛ تروریستهای داعش در روستای مراحیه در جنوب غربی تلعفر به نیروهای عراقی حمله کرده و نیروهای عراقی نیز به مقابله با آنان پرداختند .

همچنین اعلام شده نیروهای عراقی توانستند حمله تروریستهای داعش را درهم شکسته و همه تروریستهای مشارکت کننده در این حمله را از پای درآورده و همه خودروهای نظامی آنان را نیز منهدم کنند.

اتحادیه اروپا : نباید شنگال بار دیگر تبدیل به میدان جنگ شود 

تعدادی از پارلمانتان اتحادیه اروپا طی نامه ایی با محکوم نمودن حملات هوایی ترکیه به شنگال اعلام داشتند؛ نباید بار دیگر در شنگال جنگ روی بدهد.
70 نماینده عضو اتحادیه اروپا نامه ایی را تحت عنوان " خواسته ایی برای صلح " حملات دولت ترکیه به شنگال را به شدت محکوم کرده و اعلام داشتند این حملات به معنای ژنوساید آزاد شده های شنگال می باشد .آنان همچنین با ابراز همدردی با ساکنین این منطقه اعلام داشتند ؛ این اقدام دولت ترکیه نقض صریح تمامیت ارضی عراق فدرال می باشد.

دراین نامه آمده است ؛ نباید شنگال بار دیگر تبدیل به میدان جنگ منفاع گروههای مختلف شود و ار جامعه بین المللی خواستاریم در جهت حراست از شنگال در چهارچوب عراق فدرال حق خودمدیریتی را برای ساکنین این منطقه محقق کنند.

استقبال مسعود بارزانی از وزیر دفاع و فرماندە نیروی هوایی عراق فدرال 

دیروز شنبە نهم اردیبهشت ماه، مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کوردستان از عرفان الحیالی وزیر دفاع و انور حمد امین فرماندە نیروهای عراق فدرال استقبال نمود.
در این دیدار کریم شنگالی وزیر موقت پیشمرگە نیز حضور داشت و وزیر دفاع عراق فدرال مسعود بارزانی را از آخرین تحولات منطقە و جنگ علیە داعش و عملیات آزادسازی موصل مطلع ساخت.
همچنین در این نشست وضعیت مناطق آزاد شدە موصل و آیندە این شهر مورد بحث و بررسی قرار گفت .

در این دیدار هماهنگی و همکاری میان نیروهای پیشمرگە کوردستان و ارتش عراق فدرال در عملیات آزدسازی موصل خوب وصف و بر ادامە این همکاری‌ها تاکید شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر