ایران نیوز

پنجشنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه: سرتیترخبرها:نیروهای آمریکایی در مرز بین شنگال و روژاوای کوردستان مستقر می شوند,طبقا و سد حومه آن به تمامی آزاد شدند,کشته شدن 12 تروریست داعش در استان صلاح الدین,کشته شدن تعدادی از تروریستهای داعش در تلعفر,کشته شدن 1321 تروریست داعش طی 80روز در بخش غربی موصل,دیدار ژنرال جبار یاور از مرکز آموزش نیروهای پیشمرگه در بنه سلاوه,ژنرال جبار یاور : سازماندهی و ادغام نیروهای پیشمرگه یکی از بندهای بسیار مهم این پروژه می باشد,ناتو احتمالا نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام می‌کند,21 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,ترکیه نگران حمایت تسلیحاتی آمریکا از نیروهای یه په گه می باشد
ترکیه نگران حمایت تسلیحاتی آمریکا از نیروهای یه په گه می باشد 

تصمیم آمریکا برای مجهز کردن مبارزان کورد واحدهای حمایت از خلق در روژاوا به منظور آماده کردن آن‌ها برای عملیات آزاد سازی شهر الرقه سوریه از تصرف گروه داعش، خشم و نگرانی مقام‌های آنکارا را برانگیخت تا جایی که این اقدام را «تهدیدی برای ترکیه» دانستند.
این تحولات دو هفته پیش از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به آمریکا و دیدارش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور صورت می‌گیرد. مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه، چهارشنبه 10 مه، تصمیم آمریکا برای مسلح کردن واحدهای حمایت از خلق (یه په گه) را تهدیدی برای ترکیه دانست. آنکارا واحدهای حمایت از خلق را امتدادی برای حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) می‌داند. این حزب از سال 1984 با دولت مرکزی ترکیه در حال جنگ است. آنکارا، واشینگتن و اتحادیه اروپا، این حزب را، گروهی تروریستی می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاووش اغلو گفت اسلحه‌ای که پیشتر به واحدهای حمایت از خلق داده شده بود، به حزب کارگران کوردستان رسید. او افزود: «حزب کارگران کوردستان و واحدهای حمایت از خلق، دو گروه تروریست هستند و جز در نام، فرقی با یکدیگر ندارند. هر اسلحه‌ای که به دست واحدهای حمایت از خلق برسد، تهدیدی برای ترکیه است».
آمریکا، واحدهای حمایت از خلق را، شریکی اصلی و مهم در جنگ علیه گروه تروریستی داعش در سوریه می‌داند و مسلح کردن آن را برای شکست داعش در شهر الرقه، ضروری می‌بیند. واحدهای حمایت از خلق، تصمیم ایالات متحده برای مسلح کردم جنگجویانش را عامل موثری برای به دست آوردن نتایج سریع در جنگ علیه داعش دانست که می‌تواند «به ایفای نقشی بزرگتر از سوی واحدها در جنگ علیه تروریسم» بیانجامد. از سویی بن علی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه هم تصمیم برای مسلح سازی واحدهای حمایت از خلق را «دارای نتایج منفی برای آمریکا» دانست. او که پیش از سفر به لندن پایتخت بریتانیا در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت، اظهار داشت: «دولت آمریکا همچنان فرصت دارد تا حساسیت‌های ترکیه در قبال حزب کارگران کوردستان را، مورد توجه قرار دهد. اما اجرای تصمیم کنونی دارای نتایج منفی برای ایالات متحده آمریکا است». فکری اشیک وزیر دفاع ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه «ان تی وی» گفت: «نباید انتظار داشت ترکیه از عملیاتی نظامی در سوریه حمایت کند که شامل گروه‌های تروریستی می‌شود».

21 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

جنگنده های ائتلاف ضد داعش در دور تازه ای از حملات هوایی علیه این گروه 21 حمله انجام داده اند.
نیروی ضربت مشترک که هدایت عملیات نظامی را بر عهده دارد با صدور بیانیه ای اعلام کرد10 حمله هوایی در عراق فدرال  بوده که در مناطق موصل ،حویجه ،رطبه و راوه صورت گرفته اند.
این بیانیه افزود چند ساختمان داعش در موصل و یکی از سنگرهای آن و یک سامانه سلاح های سنگین و هفت خودرو نیز در حملات هوایی منهدم شد.
همچنین نیروهای ائتلاف 11 حمله هوایی را در مناطق مختلف سوریه به ویژه در البوکمال ، دیرالزور و طبقا علیه تروریست ها انجام داده اند. 

ناتو احتمالا نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام می‌کند 

دبیرکل ناتو گفته است احتمال دارد آن پیمان نیروهای آموزشی خود در افغانستان را گسترش دهد و عده بیشتری را به این کشور اعزام کند. کشورهای ناتو مصمم هستند که در برابر گروه‌های تروریستی از ثبات و امنیت در افغانستان دفاع کنند.
ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو، از احتمال گسترش نیروهای ناتو در افغانستان خبر داد. به گفته او تصمیم‌گیری در این مورد با نشست آینده‌ پیمان ناتو در ماه ژوئن خواهد بود.نخست وزیر پیشین نروژ همچنین به روزنامه آلمانی "ولت ام زونتاگ" گفته که بهتر است مأموریت نیروهای پیمان ناتو نه سال به سال، بلکه برای برهه زمانی بیشتری تعیین شود. به اعتقاد او این امر می‌تواند دورنمای روشن‌تری از فعالیت ناتو در افغانستان ترسیم کند.
کشورهای عضو پیمان ناتو که در پایان سال ۲۰۱۴ به طور رسمی به عملیات رزمی خود در افغانستان پایان دادند، هنوز بیش از ۱۳ هزار سرباز در آن کشور دارند که حدود ۸۴۰۰ نفر آنها از ارتش آمریکا هستند. فعالیت ارتشیان ناتو به طور عمده جنبه آموزشی دارد. آنها با ارائه مشاوره از نفرات ارتش افغانستان حمایت می‌کنند.
دبیرکل ناتو همچنین اظهار داشته است که این پیمان قصد دارد در آینده با نیروی بیشتری در مبارزه با تروریسم بین‌المللی شرکت کند. او معتقد است که ارائه خدمات آموزشی به ارتشیان محلی مناسب‌تر از اعزام نیرو به کشورهایی است که در معرض خطر تروریسم قرار دارند. ینس اشتولتنبرگ تأکید می‌کند: «ما امروز در مبارزه با تروریسم در عراق و افغانستان حضور داریم، اما قصد داریم در این عرصه فعال‌تر عمل کنیم». تصمیم‌گیری درباره این امر با نشست سران پیمان ناتو در پایان ماه مه آینده در بروکسل خواهد بود.

ژنرال جبار یاور : سازماندهی و ادغام نیروهای پیشمرگه یکی از بندهای بسیار مهم این پروژه می باشد 

مدیرکل وزارت پیشمرگه اعلام داشت ؛ یکی از مهمترین بندهای پروژه اصلاحات در وزارت پیشمرگه سازماندهی و ادغام نیروهای پیشمرگه کوردستان می باشد.
ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان در میانه مشارکت در برنامه (پرسی ئه مرو) در شبکه تلویزیونی KNN اعلام داشت ؛ یکی از مهمترین بندهای این پروژه موضوع سازماندهی و ادغام نیروی پیشمرگه کوردستان می باشد و می توانم بگویم بند استراتژیک این پروژه می باشد زیرا این پروژه شامل تعدادی بند استراتژیک و جزئی می باشد لذا یکی از مهمترین و راهبردی ترین بندهای این پروژه موضوع ادغام و سازماندهی همه نیروهای پیشمرگه کوردستان تحت امر و حاکمیت وزارت پیشمرگه و دولت اقلیم کوردستان می باشد به صورتی که هیچگونه نیروی نظامی تحت امر و حاکمیت هیچ حزب و گروهی باقی نماند.
ژنرال جبار یاور همچنین اعلام داشت؛ به علاوه یک بند بسیار مهم دیگر در این پروژه وجود دارد وآن هم طرحریزی استراتژی امنیتی مشترک ملی اقلیم کوردستان در همه اقلیم کوردستان است یعنی نیروهای پیشمرگه و پلیس و آسایش همه در خدمت تامین این استراتژی امنیتی مشترک در اقلیم کوردستان باشند و مشخص است که درحال حاضر طرحریزی این استراتژی مشترک امنیتی یکی از بندهای مهم این پروژه می باشد.
ژنرال جبار یاور همچنین در مورد بندهای مهم در این پروژه گفت : بند دیگری که برای ادغام و سازماندهی نیروهای پیشمرگه مهم می باشد  و در این پروژه برآن تاکید گردیده این است که بر جنگ اتحاد ملی عقیده داشت به این معنی که منافع ملی بر همه منافع شخصی و حزبی و گروهی و اجتماعی ارجحیت داشته باشد.
وی همچنین گفت : ما بسیار امیدواریم و بدون شک حمایت بسیار بزرگی نیز از جانب نیروی پیشمرگه کوردستان چه افسران و درجه داران وزارت پیشمرگه وچه افسران و درجه داران نیروهای 70 و 80 که این موضوع را پذیرفته اند در این زمینه وجود دارد . ما منتظریم تا دولت و ریاست اقلیم کوردستان این پروژه را مورد پذیرش قرار دهند.
وی از همه طرفها خواست که با همه توانایی خود از این پروژه حمایت کنند زیرا به گفته وی در حال حاضر در مورد همه پرسی و استقلال سخن گفته می شود .وی افزود ؛ اگر ما دارای یک نیروی حرفه اییِ ملی و متحد نباشیم به این معناست یکی از زیرساختهای اصلی آینده و موفقیت همه پرسی و استقلال کوردستان را از دست داده ایم و این موضوع از جانب نیروهای ائتلاف نیز به ما یادآوری شده است.
مدیرکل وزارت پیشمرگه همچنین با اشاره به این گفته نیروهای ائتلاف اعلام داشت ؛ دوستان ما در کشورهای ائتلاف به طور مداوم براین موضوع تاکید دارند که اقلیم کوردستان به یک نیروی نظامی متحد دارای افکار جنگی ملی مشترک نیاز دارد.و این نیرو بایستی از حاکمیت حزبی به دور بوده و تحت امر دولت اقلیم کوردستان باشد و در حال حاضر نیز تیم وزارت پیشمرگه و تیم نیروهای ائتلاف از کشورهای آمریکا ، انگلیس و آلمان برای تشکیل و سازماندهی مجدد نیروهای پیشمرگه به صورتی که مد نظر داریم به این بند بسیار استراتژیک این پروژه به عنوان زیربنای این امر می نگریم.
ژنرال جبار یاور در میانه این برنامه همچنین ضمن اشاره به ضمانت اجرایی پروژه اصلاحات در وزارت پیشمرگه به این موضوع اشاره کرد که ضمانت ما برای این امر ایمان بزرگ به این موضوع می باشد و در حال حاضر بصورت بسیار جدی و با همکاری 3 دولت بزرگ و نیرومند جهان شامل انگلیس ، آلمان و آمریکا که با ماهمانگ بوده و از این پروژه حمایت می کنند و همچنین آماده هستند که همه نیازمندیها و تجهیزات این نیروی حرفه ایی را در آینده تامین کنند بر روی این پروژه کار می کنیم و این کشورها به صورت رسمی در جلسات برگزار شده وعده داده اند که آمادگی دارند تا در مدت زمان 5 الی 10 سال برای آنکه نیروهای پیشمرگه را به همان صورت که به آن اشاره کردم سازماندهی کنیم با ما همکاری داشته و از ما حمایت کنند.
ژنرال جبار یاور روبه همه طرفهای سیاسی در کوردستان اعلام داشت ؛ این یک فرصت طلایی است و بیایید تا رقابتهای حزبی را از نیروهای پیشمرگه دور کنیم .نیروهای پیشمرگه در جنگ علیه تروریستهای داعش 1710 شهید را نثار کوردستان کرده و 10 هزار نفر از نیروها برای حراست از کوردستان زخمی شده اند  و همه ما به خاطر حرمت خون شهدا و زخمیها بایستی متعهد باشیم و بایستی دیگر از این موضوع دوور شویم که نیروی نظامی را برای رقابتهای داخلی به کار بگیریم و کشورهایی که هم اکنون با ما هماهنگی دارند به ما می گویند ؛ شرایطی طلایی پیش آمده که شما بتوانید با همکاری و هماهنگی با ما به ویژه در زمانی که به سمت همه پرسی گام بر می دارید و از استقلال سخن می گویید بایستی یکی از زیربناهای اصلی موفقیت در همه پرسی استقلال را که وجود یک نیروی نظامی مدرن وحرفه ایی است را تشکیل دهید لذا همه ما بایستی دارای احساس و شور ملی میهنی باشیم و همه در این امر مشارکت کنیم تا این فرصت طلایی از دست نرود.
ژنرال جبار یاور در بخش دیگر سخنان خود به قصد نیروهای ائتلاف اشاره کرده و گفت : آنها براین موضوع اصرار دارند تا با وزارت پیشمرگه و دولت اقلیم کوردستان برای تشکیل یک نیروی حرفه ایی مدرن و متحد همکاری و هماهنگی داشته باشند.وی افزود ؛ نیروهای ائتلاف به ما اعلام داشته اند ؛ اول اینکه کوردستان منطقه ایی استراتژیک در خاورمیانه می باشد و ما به عنوان کشورهای ائتلاف بایستی به امنیت این منطقه اهمیت بدهیم و دوم اینکه نیروهای پیشمرگه کوردستان توانستند دلیرانه به مقابله با تروریستهای داعش بپردازند و اولین نیرویی بودند که تروریستهای داعش را شکست دادند و ما خود را بر این موضوع متعهد می بینیم تا این نیرو مبدل به یک نیروی حرفه ایی مدرن نظامی در منطقه شود و برای تحقق این مهم نیز اعلام آمادگی کامل کرده اند.
در بخش دیگری از این برنامه در این باره بحث گردید که چنین گفته می شود که تعدادی از افسران و درجه داران وزارت پیشمرگه از این وزارت اخراج شده اند و ژنرال جبار یاور در این باره اعلام داشت ؛ این خبر اشتباها منتشر شده است و هیچ کس در وزارت پیشمرگه خلع درجه و یا اخراج نشده است .ما به عنوان وزارت پیشمرگه علاوه بر این پروژه که در حال حاضر در حال اجرای آن هستیم در امور دیگر نیز اقداماتی را انجام می دهیم . در دیوان وزارت تعداد زیادی افسر و درجه دار وجود داشتند و ما تغییراتی را در این زمینه انجام خواهیم داد و نیروهایی را که مازاد بر نیاز دیوان وزارت هستند به واحدهای پراکتیکی یعنی واحدهای جنگی منتقل خواهیم کرد و این نیروها در تیپهای وزارت پیشمرگه خدمت خواهند کرد .حدود 1950 افسر و درجه دار در دیوان وزارت مازاد بر احتیاج هستند و همانگونه که گفتم با درجه های خود به واحدهای دیگر منتقل خواهند شد و هیچ نیرویی در وزارت خلع درجه ویا اخراج نشده است.

دیدار ژنرال جبار یاور از مرکز آموزش نیروهای پیشمرگه در بنه سلاوه 

دیروز مورخ 10-5-2017 ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان به همراه هیئتی از افسران ارشد وزارت پیشمرگه از مرکز آموزش نیروهای پیشمرگه در منطقه بنه سلاوه در هولیر دیدار کردند.
هدف از این دیدار ژنرال جبار یاور و هیئت همراه وی از این مرکز آموزش اطلاع نزدیک از نحوه آموزش نیروهای پیشمرگه کوردستان توسط نیروهای مشاور کشورهای ائتلاف اعلام شده که به نیروهای پیشمرگه کوردستان آموزشهای نظامی را ارائه می دهند.
دفتر رسانه ایی
ژنرال جبار یاور منده
مدیرکل وزارت پیشمرگه و
عضو و سخنگوی رسمی

فرماندهی کل نیروهای مدافع اقلیم 

کشته شدن 1321 تروریست داعش طی 80روز در بخش غربی موصل 

فرماندهی عملیات استان نینوا اعلام داشت ؛ در مدت 80 روز گذشته یعنی از زمان آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی موصل تاکنون نیروهای عراقی توانسته اند 1321 تروریست داعش را کشته و 55 روستاو محله در این منطقه را آزاد کنند.

قابل ذکر است نیروهای عراقی در تاریخ 19 شوبات سال جاری میلادی عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل از اشغال تروریستهای داعش را آغاز کرده و تاکنون محله و مناطق زیادی از این شهر را از وجود تروریستهای داعش پاکسازی کرده اند.

کشته شدن تعدادی از تروریستهای داعش در تلعفر

در نتیجه حملات هوایی جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال علیه مواضع تروریستهای داعش در منطقه شهرستان تلعفر و القائم 20 تروریست داعش کشته شدند.
منابع امنیتی عراقی در این باره اعلام داشتند؛ جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال بعد از کسب اطلاعات دقیق در مورد تروریستها چند مقر و انبار مهمات آنان در منطقه شهرستان القائم در غرب استان الانبار را بمباران کرده و 18 نفر از تروریستها را کشته و 5 دستگاه خودروی نظامی آنان را نیز منهدم کردند.

همچنین جنگنده های عراقی دو کارگاه ساخت بمب و خودروهای بمب گذاری شده در شهرستان تلعفر را هدف قرار داده و ضمن انهدام این کارگاهها تعدادی از تروریستها را کشته و زخمی کردند.

کشته شدن 12 تروریست داعش در استان صلاح الدین

نیروهای عراقی طی عملیاتی در استان صلاح الدین 12 نفر از تروریستهای داعش را کشتند.
ارتش عراق فدرال با صدور بیانیه ایی اعلام داشت ؛ به دنبال کسب اطلاعات دقیق نیروهای ارتش به یکی از مقرهای تروریستهای داعش در شمال استان صلاح الدین حمله کردند که در نتیجه این حمله 12 تروریست داعش که جسد یکی از سرکرده های داعش نیز در میان آنان می باشد کشته شدند.

طبقا و سد حومه آن به تمامی آزاد شدند 

نیروهای سوریه دمکراتیک پس از نبردی ۵۰ روزه توانستند شهر طبقا و سد فرات در حومه این شهر را به‌تمامی از اشغال تروریستهای داعش آزاد کنند.
روژدا فلات از فرمانده‌هان ق.س.د ضمن تأیید این خبر اعلام کرده: "نیروهای عملیاتی خشم فرات پس از ۵۰ روز درگیری شدید با تروریستهای داعش، توانستند که شهرک طبقا و سد حومه آن را به تمامی از اشغال آنان آزاد نمایند".
وی گفته است مبارزان هم‌اکنون در حال پاکسازی بمب‌های دست‌ساز کارگذاشته شده و تله‌های انفجاری تروریستها در برخی محلات طبقا و سد فرات می‌باشند. انتظار می رود که مجلس نظامی نیروهای سوریه دمکراتیک در روزهای آتی درباره بیلان ۵۰ روزه این عملیات، بیانیه‌ای کتبی منتشر کند.

نیروهای آمریکایی در مرز بین شنگال و روژاوای کوردستان مستقر می شوند

قرار است دولت آمریکا بخشی از نیروهای نظامی خود را به منظور جلوگیری از تکرار حملات ارتش ترکیه و رفع تنش بین نیروهای کورد در منطقه شنگال مستقر کند.
سلیمان شنگالی از فرماندهان واحدهای مقاومت شنگال در این باره اعلام داشت؛ به دنبال حملات هوایی دولت ترکیه به منطقه شنگال در 25 نیسان سال جاری گذشته با نیروهای آمریکایی تشکیل جلسه داده و قرار بر این شده تا به منظور جلوگیری از تکرار حملات ارتش ترکیه و تنش بین نیروهای کورد مستقر در این منطقه نیروهای نظامی آمریکایی در مرز بین شنگال و روژاوای کوردستان مستقر شوند .

وی افزود؛ به احتمال زیاد نیروهای آمریکایی تا پایان ماه جاری میلادی به منطقه شنگال اعزام شده و در آنجا مستقر خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر