ایران نیوز

سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۹۶

آزادی دو فعال کارگری از زندان

گزارش ها از ایران حاکی از آزادی بهنام ابراهیم زاده و واله زمانی، ‌دو فعال کارگری، از زندان است.
به گزارش سایت اتحاد، ‌متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ آقای ابراهیم‌زاده دوشنبه شب‌ ۱۱ اردیبهشت،‌ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.
این فعال کارگری و حقوق کودکان در خرداد سال ۸۹ در تجمع اول ماه مه،‌روز جهانی کارگر، در پارک لاله تهران بازداشت و پس از یک ماه با قید وثیقه آزاد شد. وی مجددا در سال ۸۹ بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهاماتی از جمله «اجتماع علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۲۰ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال کاهش یافت.
همچنین سایت اتحاد در خبر دیگری نوشت که واله زمانی، عضو سندیکای کارگران نقاش استان البرز، که پس از قرائت قطعنامه در مراسم اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت روز جهانی کارگر بازداشت شده بود، عصر روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت آزاد شد.
این مراسم در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که بازداشت آقای زمانی پس از قرائت بیانیه تشکل های مستقل کارگری صورت گرفت.
در سال های اخیر، تشکل ها و فعالان کارگری تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار داشته اند.
در این ارتباط، سازمان عفو بین الملل روز شنبه ۱۰ اردیبهشت در بیانیه ای اشاره کرد که شماری از فعالان صنفی از جمله محمود بهشتی لنگرودی، محمدرضا نیکنژاد و مهدی بهلولی، سه عضو سابق یا فعلی هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، محمود صالحی، عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری، داوود رضوی، ابراهیم مددی و رضا شهابی، سه عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد، رئیس و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با خطر زندانی شدن مواجهند. 
به گفته این سازمان، «تمامی این افراد پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه در دادگاه های انقلاب با اتهاماتی بی اساسی مانند اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت کشور به زندان های طولانی مدت ۵ تا ۱۱ سال محکوم شده اند.
عفو بین الملل اضافه کرد: رضا شهابی که از مهر ماه سال ۹۳،‌ پس از گذراندن ۴ سال زندان به مرخصی درمانی آمده بود، اخیرا به زندان فراخوانده شده است.
بر اساس این گزارش، عثمان اسماعیلی، یک فعال کارگری، هم که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سقز در کردستان به یک سال زندان محکوم شده بود، در انتظار نتیجه جلسه رسیدگی دادگاه تجدید نظر است که چند ماه پیش برگزار شد.
عفو بین الملل اشاره کرد که احکام زندان برای این فعالان به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز صنفی شان، مانند «برگزاری تجمعات مسالمت آمیز از جمله در روز جهانی کارگر، تظاهرات صلح آمیز علیه دستمزدهای پایین، انتشار عکس های تظاهرات کارگری در اینترنت، دریافت دعوت نامه برای شرکت در جلسات بین المللی اتحادیه های کارگری، امضای بیانیه در حمایت از اتحادیه های کارگری و جمع آوری امضا برای درخواست افزایش حداقل دستمزد» صادر شده است.
پیشتر، خبرگزاری ایلنا همراه با سایت های محلی و سایت های کارگری بارها از احضار، بازداشت و یا صدور احکام شلاق و زندان برای فعالان کارگری و نیز کارگران معترض به شرایط صنفی،‌ از جمله برای ۱۷ کارگر اخراجی معدن طلای آق دره در استان آذربایجان غربی خبر داده اند.
در همین حال،‌ بر اساس آخرین اخبار، دادگاه انقلاب اسلامی دزفول، علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه،‌ اشرف رحیم خانی و زینب کشوری، فعال در بخش زنان، و عزت جعفری، شاپور رشنو، علی محمد جهانگیری و شاکری را به اتهام تبلیغ علیه نظام را برای ٢۴ اردیبهشت ماه احضار کرده است.
برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان کارگری در ایران در شرایطی ادامه دارد که جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با مقاوله نامه های سازمان بین الملل کار در مورد آزادی تشکل یابی کارگران ابراز داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر