ایران نیوز

سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۹۶

خلع دومین نماینده حزب دموکراتیک خلق ها از نمایندگی پارلمان ترکیه

NNSROJ: یکی دیگر از اعضای گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها پس از تایید حکم زندانی وی توسط دادگاه عالی ترکیه، از حق نمایندگی پارلمان شد.
به گزارش خبرگزاری Diha روز سه شنبه ۹ می، دادگاه عالی ترکیه محکومیت "نورسل آیدوغان" نماینده شهر دیاربکر در پارلمان این کشور را تایید کرد و پس از قرائت این حکم در پارلمان یکی دیگر از نماینده های عضو فراکسیون ه.د.پ از نمایندگی خلع شد. پیشتر دادگاه جرایم سنگین دیاربکر نورسل آیدوغان را برای شرکت در چندین تظاهرات و تجمع در سال ۲۰۱۱ به چهار سال و هشت ماه و ۷ روز زندان محکوم کرده بود. این حکم عینان از سوی دادگاه عالی ترکیه نیز تایید شده است. دیگر نماینده های عضو فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها هنگام قرائت حکم خلع نورسل آیدوغان به نشانه اعتراض پارلمان را ترک کردند.
 پیشتر نیز در ماه فوریه فیگن یوکسک داغ رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها متعاقب تایید حکم زندان وی از سوی دادگاه عالی ترکیه از نمایندگی پارلمان ترکیه خلع شده بود. احمد آیدن رئیس فراکسیون ه.د.پ ضمن اعتراض به این حکم اعلام کرده که "هیات سه نفره قضاتی که آیدوغان را محکوم کرده اند از دادگاه اخراج بازداشت شده اند و امروز آنها را تروریست می نامند." تایید این حکم در حالی است که نورسل آیدوغان روز ۲۱ آپریل پس از شش ماه بازداشت آزاد شده بود. هفته گذشته نیز بسیمه کونجا یکی دیگر از نماینده های بازداشتی ه.د.پ پس از شش ماه از زندان آزاد شده بود. اکثر نماینده های بازداشت حزب دموکراتیک خلق ها با اتهام هایی چون تبیلغ و عضویت در "گروه های تروریستی"، تحریک مردم و ایجاد اغتشاش و همچنین اقدام علیه امنیت ملی ترکیه بازداشت و محامه شده اند. وی روز ۴ نوامبر همزمان با روسای مشترک حزب دموکراتیک خلق ها و شمار دیگری از نمایندگان این حزب بازداشت و به زندان سیلویری استانبول منتقل شده بود. پس از خلع این دو عضو حزب دموکراتیک خلق ها شمار نماینده های این حزب از ۵۹ نماینده به ۵۷ نماینده کاهش یافته است. در حال حاضر علاوه بر رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها ۹ تن دیگر از نمایندگان این حزب در زندان بسر می برند. از آغاز سال ۲۰۱۶ تا کنون بیش از هشت هزار تن از اعضا و هواداران حزب دموکراتیک خلق ها توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شده اند که بیش از پنج هزار تن از این افراد هم اکنون در زندان های ترکیه بسر می برند. همچنین در طی یکسال گذشته ۶۲ تن از شهرداران عضو حزب دموکراتیک خلق ها و حزب مناطق دموکراتیک بازداشت شده و مقام های حزب عدالت و توسعه اعضای خود را بجای آنان منصوب کرده اند. شایان ذکر است که سال گذشته با تصویب قانون لغو مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان ترکیه، مصونیت ۱۳۸ تن از نمایندگان به دلیل پرونده های قضایی در دادگاه های ترکیه لغو شد. از این تعداد ۵۱ نماینده عضو حزب جمهوری خواه خلق، ۵۰ نماینده عضو حزب دموکراتیک خلق ها، ۲۷ نماینده عضو حزب عدالت و توسعه، ۹ نماینده عضو حزب حرکت ملی هستند و یکی از نمایندگان نیز مستقل بوده و عضو هیچ حزبی نیست. نمایندگان عضو حزب دموکراتیک خلق ها با دست کم ۵۱۰ پرونده قضایی که عمدتا مربوط به فعالیت های سیاسی و اظهارات شخصی آنان است بیشتر حجم پرونده های قضایی را به خود اختصاص داده اند.
نورسل آیدوغان
 نورسل آیدوغان نورسل آیدوغان در سال ۱۹۵۸ از خانواده ای اصالتا ترک در شهر ینی شهیر در استان بورسا به دنیا آمده است. وی در سال ۱۹۸۳ از دانشگاه "حاجت تپه" آنکارا در رشته مهندسی صنایع غذایی فارغ التحصیل شده است. نورسل آیدوغان یکی از فعالان شناخته شده حقوق بشر و حقوق کارگران در ترکیه است و عضو بسیاری از سندیکاها و سازمان های مدافع حقوق بشر این کشور است، از جمله از جمله سندیکای کارگران بهداشت و خدمات عمومی (SES) و جمعیت حمایت و دفاع از زندانیان و خانواده های آنان. وی در زمره یکی از موسسان حزب صلح و دموکراسی بشمار می آید، حزبی که در سال ۲۰۱۴ با تغییر نام خود به حزب مناطق دموکراتیک عمده فعالیت های خود را بر روی شهروها و روستایهای شمال کُردستان متمرکز کرد. نورسل آیدوغان در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان نامزد مستقل وارد رقابت های پارلمانی شد و با کسب بیش از ۱۰ درصد مجموع آرای دیاربکر وارد پارلمان ترکیه شد. به همراه ۳۵ نماینده مستقل دیگر فراکسیون حزب صلح و دموکراسی را تشکیل دادند. آیدوغان در نوامبر سال ۲۰۱۵ و به نمایندگی حزب دموکراتیک خلق ها برای بار دوم وارد پارلمان ترکیه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر