ایران نیوز

چهارشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۶

آمریکا ارسال اسلحه برای رزمندگان کرد را آغاز کرد

جنگ با داعش در خاورمیانه از منظر سیاست خارجی آمریکا در اولویت قرار دارد. در همین رابطه، آمریکا اقدام به تسلیح و افزایش توان نظامی رزمندگان کرد در سوریه نموده است. این امر اما نارضایتی ترکیه را سبب شده است.

خبر تسلیح رزمندگان کرد توسط ارتش آمریکا رسما توسط اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع این کشور اعلام شده‌است. بر اساس اظهارات پاهون، هدف از ارسال اسلحه تقویت توان نظامی واحدهای وابسته به نیروهای ائتلافی سوریه دموکراتیک (SDF) اعلام شده است.
کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رزمندگان کرد مستقر در سوریه شامل سلاح‌های سبک، از جمله مسلسل‌های نوع AK47 و همچنین خودروهای نظامی می‌شود.
خشم دولت ترکیه
تصمیم مربوط به تسلیح رزمندگان کرد در سوریه رسما توسط رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شده است. ترامپ در اوایل ماه مه با ارسال جنگ‌افزار برای رزمندگان کرد موافقت کرد. تصمیم ترامپ با انتقاد و اعتراض‌های شدید دولت ترکیه روبه‌رو شد.
اردوغان پس از انتشار خبر مربوط به همکاری نظامی آمریکا با رزمندگان کرد سوریه و از آن جمله با یگان‌های مدافع خلق (YPG) بی درنگ از خود واکنش نشان داد. روزنامه حریت به نقل از اردوغان، این همکاری نظامی را "مطلقا غیرقابل قبول" اعلام کرد.
ارزیابی‌های متفاوت
کمک‌های نظامی آمریکا به یگان‌های مدافع خلق سوریه ماه‌هاست که به موضوع بحث میان دو کشور آمریکا و ترکیه بدل شده است. ترکیه شبه‌نظامیان کرد وابسته به یگان‌های مدافع خلق را یک گروه تروریستی می‌داند که با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در ارتباط است.


دولت ترکیه نگران است که جنگ افزارهای ارسالی برای یگان‌های مدافع خلق در عمل در اختیار حزب کارگران کردستان ترکیه قرار گرفته و این حزب در مبارزه خود با دولت این کشور از این سلاح‌ها بهره ببرد. 
دولت آمریکا برخلاف ارزیابی دولت ترکیه، شبه نظامیان کرد وابسته به یگان‌های مدافع خلق را نیرویی مهم در مبارزه مشترک با داعش ارزیابی می‌‌کند.
پیشروی به سوی رقهاخبار منتشر شده حکایت از آن دارند که نیروهای سوری-عربی مورد پشتیبانی آمریکا روز سه‌شنبه ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) موفق به پیشروی شده و به نزدیکی شهر رقه، واقع در شمال سوریه رسیده‌اند. رقه پایگاه اصلی نیروهای وابسته به "دولت اسلامی" در سوریه است. 
بر اساس همین اخبار، واحدهای وابسته به نیروهای ائتلاف موفق شده‌اند به ۴۰۰ متری منطقه مشلب پیشروی کنند. یکی از سخنگویان دیده‌بان حقوق بشر سوریه درباره پیشروی نیروهای ائتلاف در شمال سوریه گفته است که این پیشروی پس از حملات هوایی گسترده نیروهای ائتلافی ضد داعش به رهبری آمریکا ممکن شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر