ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۶

گاردین: روابط آمریکا و کردهای سوریه مستحکم تر شده است

ترکیه انتظار داشت با روی کار آمدن دولت ترامپ روابط آمریکا و کردهای سوریه کمتر شود، اما پس از حملۀ ترکیه به مواضع یگان های مدافع خلق مشخص شد روابط آنها عمیق تر شده است.
روزنامۀ گاردین در یادداشتی نوشت حملۀ هوایی ترکیه به مواضع یگان های مدافع خلق (YPG) در کوهستان قره چوخ، عمق روابط میان ایالات متحده و کردهای سوریه را نشان داد.
پس از حملۀ همایی ترکیه به مرکز فرماندهی YPG در قره چوخ، هیأتی متشکل از نظامیان آمریکایی با همراهی تعدادی از اعضای این گروه از محل بازدید کرده و میزان خسارت ها را برآورد کردند.
چیزی که باعث خشم ترکیه شد انتشار تصاویری از این دیدار بود که در آنها یکی از فرماندهان تحت تعقیب حزب کارگران کردستان (PKK) به نام عبدی فرهاد شاهین، که برای سر وی یک میلیون لیر جایزه تعیین شده است، شانه به شانۀ نظامیان آمریکایی دیده می شود.
علی رغم نارضایتی ترکیه واشنگتن کردها را مؤثرترین متحد خود در نبرد با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) می داند. از همین رو می خواهد با استقرار نیروها و خودروهای زرهی خود در مرز ترکیه با کردستان سوریه، کردها را از امنیت مرزهای شمالی خود مطمئن کرده و آنها را به ادامۀ نبرد با داعش تشویق کند.
ترکیه، که از سیاست باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده مبنی بر استفاده از کردها در نبرد با داعش در سوریه خشمگین بود، انتظار داشت با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید این کشور روابط آمریکا و کردهای سوریه تغییر کند. ترکیه امیدوار بود با این تغییر ایالات متحده از نیروهای خود در این نبرد استفاده کند یا اعتماد خود را از YPG گرفته و نیروهای عرب محلی مورد حمایت ترکیه بدهد.
با قوی تر شدن اتحاد کردهای سوریه و دولت ایالات متحده، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد این اتحاد ممکن است به تقویت کردها برای تشکیل یک حکومت خودمختار در سوریه منتهی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر