ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۶

رضا آلتون: دشمنی با کردها، پایان قدرت مخالفان خواهد بود

عضو شورای رهبری ک.ج.ک رضا آلتون در گفتگویی با خبرگزاری فرات، به ارزیابی مسائل سیاسی منطقه پرداخته و در نظر نگرفتن اراده و خواست کردها از طرف هر کسی را پایان دادن به قدرت خود قلمداد کرده است
رضا آلتون با اشاره به حمله اخیر دولت ترکیه به شنگال و قره‌چوخ، آن را "نهایت هار شدگی و دیوانگی" دولت ترکیه قلمداد نموده و گفته است "ترکیه خود را محکوم به دشمنی با کردها نموده است اما فشارهایی که از داخل و خارج به آن‌ها وارد خواهد آمد، به اقتدارشان پایان خواهد داد.
رضا آلتون اذعان داشت: "ترکیه از بحرانی داعش بوجود آورد به عنوان یک فرصت استفاده نمود تا بتواند قدرت خود را در خاورمیانه تحکیم بخشد و هژمونی‌اش را بر منطقه نهادینه کند. این یک سیاست از طرف دولت ترکیه بود. اما این سیاست به‌هیچ‌وجه موفقیت آمیز نبود و باوجود بکار انداختن تمامی تلاش‌ها و ظرفیت‌های خود، نهایتاً در انزوا قرار گرفت. این کشور با بحران سیاسی و دیپلماسی روبرو ماند و در وضعیت بحرانی‌ای قرار گرفت".
دولت ترکیه در دو سال اخیر سیاست‌های خود را تغییر داد و آن را تماماً براساس ضدیت با کردها کانالیزه نموده است". آلتون درباره علت اتخاذ این سیاست از طرف حاکمیت ترکیه اذعان داشت که "خلق کرد هم در داخل ترکیه و هم در هر چهار بخش کردستان دستاوردهای بزرگی را داشته است و همین امر نیز نهایتاً باعث در پیش گرفتن این‌چنین سیاستی از طرف دولت ترکیه بوده است.
در روژاوای کردستان، کردها مقاومت بی‌نظیری را از خود نشان دادند، به یک ستاتو دست یافتند و خود را تا آستانه اعلام یک حکومت فدراتیو پیش برده‌اند. همزمان، پیشرفت‌های خلق کرد در باشور کردستان نیز بر اساس بدست آوردن ستاتویی برای کردهاست. در روژهلات کردستان، خلق تحرکات خود را افزایش داده‌اند. در باکور کردستان و ترکیه نیز مبارزات ۴۰ ساله ما، همزمان با تحولات اخیر خاورمیانه به مرحله جدیدی وارد شده است.
در باکور کردستان، سازمان‌های مدنی، پیوستن به صفوف گریلا، مقاومت و عملیات‌های نظامی، برای حکومت و دولت ترکیه بسیار گران تمام شده است. پیش روی آن‌ها هم‌اکنون دو راه بیشتر وجود ندارد. یا اینکه در ذهنیت دولت‌ملت‌گرای خود تجدید نظر کنند و حقوق کردها را در نظر گیرند و یا اینکه به مقابله با کردها در تمام خاورمیانه و مخصوصاً مرزهای میثاق ملی برخیزد".
این عضو شورای رهبری ک.ج.ک در ادامه اظهارات خود گفت که: "دولت ترکیه هم‌اکنون گزینه دوم را انتخاب نموده است و هنوز براساس سنت خود، دست از انکار کردها برنداشته است. دولت ترکیه و مدیران امروزی آن، تغییری در سنت‌های دیرین خود بوجود نیاورده‌اند. به‌همین خاطر خود را هم‌چنان محکوم به آن نموده‌اند که با کردها دشمنی بورزند. نهایتاً این امر، تمرکزگرایی، اتوریته شدن وفاشیسم را به دنبال خواهد داشت".
رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک هم‌چنین هم‌پیمانی پیش‌آمده میان آ.ک.پ و م.ه.پ اشاره کرده و گفت: "این هم‌پیمانی را نمی‌توان تنها در زمینه تغییر قانون اساسی ترکیه قلمداد نمود. در بنیان این هم‌پیمانی ، ضدیت با کردها نهفته است. دشمنی و ضدیت با کردها دو موضوع را به دنبال خود خواهد داشت: اولین اینکه تغییر قانون اساسی را به دنبال خواهد داشت و دوم وضعیت سیاسی در این کشور است.
نظام دولت‌ملت [در ترکیه] براساس انکار کردها تأسیس شد و تا زمانی که این وضعیت خود را ادامه دهد، می‌تواند هم‌چنان کردها را انکار نماید. از اظهارات اردوغان این امر محرز می‌شود. اردوغان خطاب به ائتلاف بین‌اادولتی [ضد داعش] می‌گوید که ما هم می‌توانیم به رقا برویم و در آنجا با داعش نبرد کنیم. در اینجا هدف آن‌ها جنگ در برابر داعش نیست بلکه درصدد هستند تا با نماینده کردها [ در روژاوا] یعنی ی.پ.گ به مقابله برخیزند. اما در این سیاست نیز شکست خوردند و جواب درخوری نگرفتند".
رضا آلتون با اشاره به حمله اخیر دولت ترکیه به شنگال و قره‌چوخ تصریح کرد: "حمله ارتش ترکیه به شنگال و قره‌چوخ تنها دیوانگی‌ست. در این بین به معیارهای اروپایی که بنیان‌شان بر دولت‌ملت ‌گرایی استوار است نیز دست زد. حتی در این راه به روسیه نیز متوصل شد. اگرچه این امر برای آ‌ن‌ها یک ریسک بود نیز نهایتاً این کار را انجام دادند. پس از اینکه نتایج مورد انتظار را بدست نیاوردند، بر دیوانگی و هار بودن آ‌ن‌ها افزوده شد. و نتیجه این شد که به شنگال و قره‌چوخ حمله نمودند.
این حملات از دو نظرگاه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. از نظرگاه سیاست‌های منطقه‌ای و توازنات نیروهای بین‌المللی می‌تواند پیامدهایی را به‌دنبال داشته باشد و از طرف دیگر، در عرصه داخلی نیز می‌تواند پیامدهایی را درون حاکمیت خود به‌دنبال داشته باشد.
اردوغان هم‌چنان بر سیاست‌های خود اصرار می‌ورزد. او هر وقت بتواند حساب اعمالی که مرتکب شده است را پس دهد، می‌تواند تغییراتی را ایجاد نماید. اما [صراحتاً] نمی‌تواند این کار را انجام دهد به‌همین خاطر به ادامه اعمال پلید خود دست می‌زند. این خط مشی پس از پایین آمدن از قدرت، نهایتاً باعث مرگ آن‌ها خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر