ایران نیوز

سه‌شنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۶

رد پای سلیمانی در مرز سوریه و عراق

شبکه خبری سی ان ان ترک در خبری مدعی حضور قاسم سلیمانی در کنار نیروهای شیعه "حشد الشعبی" عراقی در مرز عراق و سوریه شد. 
به گزارش عصر ایران، این گزارش می افزیاد قاسم سلیمانی و نظامیانی از سپاه قدس جمهوری اسلامی در حال هدایت نیروهای شیعه حشد الشعبی برای به دست گرفتن کنترل مرز سوریه و عراق هستند.
هشدار تازه ارتش آمریکا به سلیمانی
فعالان سوری روز دوشنبه گفتند هواپیماهای وابسته به ائتلاف بین‌‌المللی به رهبری آمریکا اعلامیه‌هایی را در برخی نقاط سوریه پخش کرده‌اند که در آن نسبت به ادامه پیشروی نیروهای گروه‌های وابسته به حکومت ایران و نظام سوریه به سمت گذرگاه مرزی التنف هشدار داده شده است.
به گزارش خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، در این اعلامیه‌ها به نیروهای «گروه‌های وابسته به ایران» و نظام سوریه هشدار داده شده که از 55 کیلومتری پایگاه نظامی التنف خارج شوند. در این منطقه نیروهای ویژه آمریکا فعالیت می‌کنند و مبارزان ارتش آزاد سوریه آموزش می‌بینند.
به گفته فعالان سوری، این اعلامیه‌های هشدارآمیز به‌دنبال ادامه پیشروی «نیروهای نظام سوریه و گروه‌های ایرانی» به سوی مناطق بیابانی سوریه و تسلطشان بر نقاط راهبردی‌ای در محور دمشق-بغداد منتشر شده است.
18 می (28 اردیبهشت) ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اعلام کرد نیروهای حامی نظام سوریه را در صورت پیشروی به سوی منطقه کاهش تنش واقع در شمال غربی پایگاه نظامی التنف هدف قرار می‌دهد.
مسئولان امریکایی در آن زمان اعلام کردند ارتش آمریکا به گروه‌های مسلح مورد حمایت نظام سوریه که تهدیدی علیه معارضان سوری مورد حمایت آمریکا به‌شمار روند حمله هوایی خواهد کرد.
ایفای نقش روسیه در برابر خروج سپاه
طبق ادعای رسانه سعودی یک مقام غربی تاکید کرد آمریکا به روسیه اعلام کرده است ایفای نقش این کشور را در جنوب سوریه، در برابر خروج نیروهای سپاه پاسداران از این منطقه می پذیرد.
به گزارش العالم به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، مقامات آمریکایی و روس گفتگوهای دیپلماتیک و نظامی خود در امان را برای ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه از سر می گیرند.
یک مقام غربی تاکید کرد مقامات روس که در زمان حمله هوایی آمریکا به شبه نظامیان ایرانی نزدیک گذرگاه التنف، در حال مذاکره با همتایان آمریکایی شان درباره ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه بودند، با وجود این حمله هوایی، از مذاکرات خارج نشدند.
گفتگوهای آینده روسیه و آمریکا درباره مساحت منطقه امن، تشکیل شورای محلی، استقرار ناظران و کمک رسانی انسانی به این منطقه خواهد بود.
به گفته این مقام غربی، واشنگتن هر نوع حضور شبه نظامیان ایرانی را در منطقه بین القنیطره، درعا، السویداء و گذرگاه التنف رد می کند. آمریکا ممکن است حضور نمادین دولت سوریه در گذرگاه النصیب در مرز با اردن را بپذیرد.
وی خاطر نشان کرد: واشنگتن به مسکو اعلام کرد ایفای نقش روسیه را در سوریه در برابر خروج سپاه پاسداران، می پذیرد. همه این تحرکات آمریکا با هدف نفوذ در هلال ایرانی در منطقه و جلوگیری از برقراری ارتباط زمینی بین ایران، عراق، سوریه و شبه نظامیان حزب الله و ایجاد گذرگاه زمینی برای تهران به طرف دریای مدیترانه صورت می گیرد.
پیام مهم ترامپ به رهبر از طریق روسها
ایسنا: روزنامه الرای کویت مدعی شد که آمریکا در پیامی به حاکمان ایران اعلام کرده که اگر به سربازان آمریکایی در عراق و یا سوریه آسیب برسانند، به پایگاه‌های نظامی داخل ایران حمله خواهد کرد.
بنابراین گزارش، برخی منابع تأکید می‌کنند که افسران روسی این پیام را به ایران رساندند، افسرانی که برای هماهنگی عملیات نظامی در سوریه با افسران آمریکایی جلسه داشتند.
الرأی در پایان نوشت: مارتین دمپسی، یکی از مسئولان عالی‌رتبه پیشین آمریکا نیز قبل از آن گفته بود که از میان چهار هزار سرباز آمریکایی که در عراق کشته شدند، هزار نفر از آنان را رژیم ایران کشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر