ایران نیوز

سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۶

دوران کالکان: مسیر تحولات در خاورمیانه از تغییر ساختاری در ایران و ترکیه می‌گذرد

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان طی گفتگویی با شبکەی "چنل‌نیوز" به اضطراب ترکیه از محاکمه قطر به عنوان حامی تروریسم پرداخت و همچنین از حکومت ایران به عنوان یک مانع در مسیر تحولات دمکراتیک در خاورمیانه نام برد
دوران کالکان با اعلام اینکه با پیشروی بیشتر نیروهای سوریه دمکراتیك در شهر رقا حقایق زیادی روشن خواهند شد گفت علاوه بر داعش برخی طرف‌های مرتبط دیگر از جمله دولت ترکیه دچار گسست درونی خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه قطر نیز به دلیل حمایت از اخوان المسلمین در مصر، حماس در فلسطین و داعش در سوریه متهم به حمایت از تروریسم متهم شده است، به حمایت ترکیه از قطر اشاره کرد و گفت اردوغان و حزب عدالت و توسعه اقدامات قطر را عادی می‌دانند.
عضو رهبری پ.ك.ك هرچند از بابت حمایت ترکیه از حماس ابراز تردید کرد اما کمک مالی و آموزشی عربستان، قطر و ترکیه به داعش را قطعی دانست.
کالکان اضافه کرد: "عربستان سعودی تحت فشارهای امریکا برای مشخص شدن حامیان مالی تروریسم در منطقه از محور قبلی فاصله گرفت و با معرفی قطر به عنوان حامی داعش تلاش کرد در طرح ترامپ برای مقابله به ایران نقش‌آفرینی کند. اردوغان هم در دیدار با ترامپ در کاخ سفید با طرح خواستەهایی، برای حضور در جبهه ضد ایران اعلام آمادگی کرده بود اما ترامپ پیشنهاد ترکیه را رد کرد."
کالکان گفت ترکیه پس از فاصله گرفتن عربستان از محور سه‌گانه و لو دادن قطر به عنوان حامی داعش مضطرب است که نامش علنا مطرح شود و برای همین سعی در تبرئه کردن قطر از اتهام حمایت از تروریسم دارد.
عضو رهبری پ.ك.ك در ادامه به نحوه موضعگیری ایران و ترکیه در منازعات منطقەای اشاره کرد و گفت بدون تغییر ساختار سیاسی در این دو حکومت که برای حفظ نظام دولت-ملت دست به هر اقدامی می‌زنند، ایجاد تحول در خاورمیانه امکان‌پذیر نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر