ایران نیوز

پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۶

بزرگداشت شهدای شیمیایی سردشت به خشونت کشیده شد

گزارش شده نیروهای امنیتی لباس شخصی شهر سردشت، به تجمع‌کنندگان در مزار شهدای شیمیایی سردشت حمله کرده و خواستار جمع‌آوری پلاکاردهایی شده‌اند که در دست مردم بوده است
دیروز در مراسم سالیاد بمباران شیمیای سردشت، صدها نفر با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین اعتراضی، مخالفت خود را نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال کردها از جمله کشتار کولبران، اکوساید کردن جنگلهای بلوط زاگرس و خشکاندن رودخانه زاب سردشت نشان دادند. هنگام رسیدن شرکت کنندگان به گلزار شهدای شیمیایی این شهر ماموران اطلاعاتی و لباس شخصی ها با برخورد خشن شروع جمع کردن پلاکاردها نموده که با اعتراض و مقاومت بسیاری ازمردم روبرو شده‌اند.
روز یکشنبه هفتم تیرماه ١٣۶۶ شمسی برابر با ٢٨ ژوئن ١٩٨٧ شهر سردشت مورد حملات شیمیایی ـ گاز خردل ـ توسط رژیم صدام قرار می‌گیرد که در این حمله ۱۱۸ نفر از شهروندان سردشتی جان باخته و بیش از ۸ هزار نفر دیگر نیز دچار صدمات ناشی از این حمله می‌شوند. هر ساله در سالیاد این حمله شیمیایی مراسمی از سوی نهادهای حکومتی! و در کنار آن مراسمی از سوی مردم و انجمن‌های مردم نهاد این شهر، از جمله "انجمن دفاع از مصدومین شیمایی سردشت"، "انجمن مردم نهاد هه‌تاو سردشت"، "شبکه فعالان مدنی سردشت" و ... برای گرامیداشت یاد جانباختگان و مصدومین این جنایت و انتقاد به کاربرد سلاحهای کشتار جمعی و غیرمتعارف از سوی دولت‌ها برگزار می‌گردد.


در این مراسم هر سال مهمانانی از خارج کشور و شهرهای مختلف کشور بخصوص شهرهای اطراف که متشکل از مردم، انجمن‌های مردم نهاد (ان.جی.اُ)، کنشگران مدنی، ورزشکاران و هنرمندان هستند، برای شرکت در این مراسم در سردشت حضور می یابند. در این روز کنشگران و مردم این شهر مصائب کشیده با‌توجه به شرایط خفقان‌آلود کشور با‌توجه به حضور چند هزار نفری مردم در این مراسم، فرصتی محدود را برای ابراز برخی از مطالبات، آزارها و انتقادهای که متوجه حکومت است را به دست می‌آورند. امسال نیز به‌مانند هر سال مردم و فعالان شهر با حضور در ورودی شهر به استقبال مهمانان خارجی و داخل کشور رفتند و از آنجا به‌صورت راهپیمایی به سمت مرکز شهر (محل اصابت بمب‌های شیمیایی) و سپس به‌طرف گلزار شهدای شیمیایی سردشت رهسپار شدند.



مراسم امسال با اعتراضات برجسته‌تر‌، متفاوت و چشمگیر شرکت کنندگان در سه زمینه همراه بود: اعتراض به کشتار کولبران، اعتراض به نابودی جنگلهای بلوط که بر اثر آتش سوزی‌های مشکوک سالانه صده‌ها هتکار از آن‌ها در روژهلات کردستان طعمه حریق می‌شود. (جنگل‌های بلوط سردشت در این دو سال با آفت "جنگل‌خوار هریه" نیز دست به گریبان شده‌اند ولی هیچ اقدام جدی از سوی دولت و مسولین برای مهار این فاجعه صورت نگرفته است.) و اعتراض به انتقال رودخانه زیبای زاب سردشت که دومین رودخانه بزرگ ایران است و حکومت قصد دارد با انتقال آن، سردشت و نیم میلون نفر از ساکنان حوزه آبریز زاب را دچار اکوساید زیست‌محیطی و فاجعه‌ای انسانی و اجتماعی کند.



در مراسم امروز صدها نفر از شرکت کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با سه زبان کردی، فارسی و انگلیسی که حاوی مطالبی با مضامین "نه به اکوساید جنگل‌های بلوط" ، "نه به کولبری و کشتار کولبران"، "رودخانه زاب آن مرحم تاول زدای‌مان را نخشکانید" و پلاکاردهای دیگر در یادبود گرامی داشت سالروز بمباران شیمیای ۷ تیر بود، به سمت ورودی شهر و سپس به مرکز شهر (محل اصابت بمب‌های شیمیایی) به حرکت در آمدند و از آنجا به سوی گلزار شهدای شیمیایی این شهر رفتند.


گزارشات رسیده حاکی‌ست که مأموران اطلاعات که به‌صورت گسترده در میان مردم پخش شده بودند، در گلزار شهدات به تهدید مردم پرداخته و با خشونت تمامی پلاکاردها را جمع کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر