ایران نیوز

پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۶

به دستور نژادپرستانه سرپرست شهرداری دوغوبایزید، مجسمه "احمد خانی" در شهر تخریب شد

به گزارش HaberSol ترکیه، سرپرست انتصابی دولت ترکیه در شهر دوغو بایزید در دستوری نژادپرستانه مجسمه ادیب بزرگ کرد، احمد خانی در محله اولو یول شهر دوغو بیاضیت در استان کردنشین آگری را تخریب کرد.
مجسمه احمد خانی که توسط شهردار حزب مناطق دموکرات ترکیه در این شهر ساخته شده بود به دستور اولاش آکهان، سرپرست انتصابی شهرداری دوغو بیاضیت تخریب شد. پیشتر نیز شاهد چنین اقداماتی از سوی سرپرست های منصوب دولت ترکیه بر شهرداری های مناطق کردنشین بوده ایم، از جمله این اقدامات می توان به سرپرست شهرداری دیاربکر اشاره کرد که دستور تخریب "یادبود روبوسکی" در شهر دیاربکر را داده بود. یادبود "اورهان دوغان" در جزیره استان شرناخ، سمبلی تحت عنوان "مروانی" در دیاربکر، مجسمه "احمد عارف" در دیاربکر و مجلسه "اوغور کایماز" {کودک 12 ساله ای که با اصابت 13 گلوله نیروهای امنیتی ترکیه جان خود را از دست داده بود} در قیزیل تپه استان دیاربکر از جمله مجسمه ها و یادبودهایی است که توسط سرپرست های شهرداری تخریب از شده اند.


احمد خانی کیست؟

ویکی پیدیا: احمد خانی نویسنده، شاعر، ستاره شناس و فیلسوف کرد بود. وی سراینده یکی از برجسته ترین داستان های عاشقانه به زبان کردی به نام "مم و زین" است. احمد خانی از ایل خانی بوده و در سال1651 در ناحیه حکاری کردستان ترکیه چشم به جهان گشود. خانی بر زبان های کردی، فارسی و عربی تسلط داشته است. وی در شهر دوغو بایزید ترکیه درگذشت و آرامگاه او زیارتگاه مردم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر