ایران نیوز

شنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۶

نویسنده‌ی کُرد خراسان از سوی اداره‌ی اطلاعات بە دلیل انتشار کتاب آموزش احضار شد

یک نویسنده‌ی کُرد در خراسان شمالی در ادامه‌ی برخوردهای اطلاعاتی و امنیتی با نویسندگان در ایران، به اداره‌ی اطلاعات احضار شد. یک انتشارات کُردی در این استان هم‌ با توقیف روبروست
«عباس اسماعیلی» نویسنده‌ی کُرد خراسان شمالی به اداره‌ی اطلاعات احضار و از چاپ و انتشار یکی از کُتب وی به زبان کُردی ممانعت به عمل آمده است.
اعلام شد کە اداره‌ی اطلاعات مشهد اعلام کرده است که رسم‌الخط لاتین، مورد استفاده‌ی گروههای تروریستی قرار گرفته (!) و به همین خاطر به نفع نظام ولایی نبوده (!) که اجازه‌ی چاپ و انتشار کتب به زبان کُردی با رسم‌الخط لاتین داده شود.
همچنین اعلام شدە کە انتشارات عموعلوی پس از چاپ و انتشار ٨ کتاب شعر کودک بە زبان کُردی و ٣٠ کتاب ادبی بە همین زبان با توقیف روبروست.
نویسندگانی چون «محمد تقوی»، «مهدی جعفرزاده»، «جواد علی‌نیا»، «عباس اسماعیلی» و «یحیی علوی‌فرد» تاکید دارند که آموزش زبان معیار کُردی به کُردزبانان خراسان که زبان‌شان محاوره است و در زمینه‌ی نوشتار و خواندن نیاز به آموزش دارند، جزو حقوق قانونی آنهاست و اساس سخنانشان را هم اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند که حق آموزش به مردمان غیرفارس را هم فراهم می‌سازد.
چند سال پیش شورای اسلامی روستای باغچق بجنورد هم تابلوهای کوچه‌هایش را به زبان کُردی کُرمانجی و الفبای لاتین نصب کرد که بعد از چند روز، با امنیتی‌کردن فضا، تمام تابلوها جمع‌آوری شده و به جای آن از حروف انگلیسی استفاده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر