ایران نیوز

جمعه، تیر ۰۹، ۱۳۹۶

پارلمان آلمان طرح ازدواج دگرباشان جنسی را تصویب کرد

پارلمان آلمان روز جمعه ۳۰ ژوئن طرح ازدواج دگرباشان جنسی را تصویب کرد. پس از اظهار نظر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره این موضوع، حزب سوسیال دموکرات با همراهی اپوزیسیون این طرح را برای تصویب به مجلس ارائه داد.
روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ (۹تیر ۱۳۹۶) برای آلمان تبدیل به روزی تاریخی شد. بوندس‌تاگ، پارلمان آلمان در این روز با اکثریت قاطع آرا قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان را تصویب کرد.
۳۹۳ نماینده پارلمان آلمان به این طرح رأی مثبت دادند و ۲۲۶ نفر رأی منفی و ۴ نفر هم رأی ممتنع. با آنکه اتحاد دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی با این طرح مخالف بودند اما چون رأی دادن به این طرح را آزاد گذاشته بودند، ۷۵ نماینده عضو این دو حزب نیز به این طرح رأی مثبت دادند.
از این پس همجنس‌گرایان و دگرباشان جنسی در آلمان مجازند ازدواجشان را ثبت کرده و سرپرستی کودکان را قانونا قبول کنند.
احزاب سوسیال دموکرات، چپ‌‌ها و سبزها در حالی که اکثریت شکننده‌ای در پارلمان دارند با هماهنگی یکدیگر توانستند این طرح را برای تصویب به بوندس‌تاگ ببرند. پس از گذشت چهارسال از ارائه این طرح و مخالفت با آن از سوی دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هفته گذشته اعلام کرد که این پرسشی است که باید با وجدان آزاد به آن پاسخ داد و بدین ترتیب راه را برای تصویب این طرح در بوندس‌تاگ باز کرد. آنگلا مرکل خود در پارلمان به این طرح رای منفی داد.


پس از پایان رأی‌گیری آنگلا مرکل دلیل دادن رأی منفی به این طرح را اینگونه بیان کرد: «تا آنجا که به ازدواج مربوط می‌شود، برداشت من از ماده ۶ قانون اساسی آلمان این است که حمایت دولتی مورد اشاره این ماده قانونی درباره ازدواج زن و مرد موضوعیت دارد.»

صدراعظم آلمان اما تصریح کرد که قبول سرپرستی کودکان از سوی زوج‌های هم‌جنس از نظر او ممکن است.

رئیس فراکسیون اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، فولکر کاودر که از مخالفان ازدواج دگرباشان جنسی است گفت شک دارد که این قانون منطبق بر قانون اساسی آلمان باشد.

در مقابل رئیس فراکسیون حزب سوسیال دمکرات، توماس اوپرمن ادعای برخی مخالفان که برای ازدواج همجنس‌گرایان باید قانون اساسی تغییر کند، را رد کرد. ماده ۶ قانون اساسی آلمان حمایت دولتی از زوج‌ها و خانواده‌ها را تضمین کرده است. به گفته اوپرمن این ماده نشان می‌دهد که نیازی به تغییر قانون اساسی برای ازدواج دگرباشان جنسی نیست.

رئیس گروه حزب سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان، خانم گردا هازل‌فِلت گفته است: «ازدواج، هم‌پیمانی میان زن و مرد است که نتیجه آن به دنیا آمدن کودکان است و این هسته اصلی اجتماع ما و پایه اساسی کشور ماست. به همین دلیل ازدواج بین زن و مرد صورت می‌گیرد و قانون اساسی هم از آن حمایت می‌کند.»

یوهانس کارس، نماینده همجنس‌گرای حزب سوسیال دموکرات در نطق خود به آنگلا مرکل حمله کرد و گفت: «خانم مرکل، این رقت‌انگیز است، خجالت‌آور است. از سال ۲۰۰۵ شما از تبعیض علیه دگرباشان جنسی حمایت کرده‌اید و هیچ کاری برای آنکه در این زمینه برابری ایجاد شود انجام نداده‌اید. متشکرم به خاطر هیچ!»

کنشگرانی که برای حقوق دگرباشان جنسی فعالیت می‌کنند از تصویب این قانون در پارلمان آلمان استقبال کرده و امروز را روزی بزرگ برای دگرباشان جنسی دانسته‌اند. مدیر جامعه گی‌ها و لزبین‌های براندنبورگ-برلین، یورگ اشتاینرت گفته است: «بالاخره زوج‌های همجنس‌گرا در آلمان حقوق برابر با دیگر زوج‌ها را به دست آوردند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر