ایران نیوز

دوشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۶

جلوگیری از رسیدن کردها به آب‌های آزاد؛ آخرین امید ترکیه در سوریه

همزمان با تهدیدهای دولتمردان ترکیه در مورد آغاز یک عملیات جدید علیه کردها در شمال سوریه خبرها حاکی از تدارک گسترده نظامی ارتش این کشور در مرزهای عفرین است. ناظران می‌گویند ترکیه به عنوان یک بازنده اصلی در میدان سوریه تلاش می‌کند دستکم اجازه ندهد حوزەی "کانتون‌های روژاوا" و "فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه" به آب‌های آزاد مدیترانه برسد.
از روزی که عفرین از دست نیروهای حکومتی سوریه آزاد شد ترکیه حمله به این منطقه در روژاوا را آغاز کرد. این هجوم شامل حملات مسلحانه و توپخانەای ارتش ترکیه در نوار مرزی و همچنین تسلیح و تشویق گروههای مسلح برای حملات مشابه تحت نام ارتش آزاد سوریه بوده است.

یگان‌های مدافع خلق، جبهه‌الاکراد و جیش‌الثوار نیروهای دفاعی بومی حاضر در عفرین و مناطق شهبا در شمال سوریه هستند.

ارتش ترکیه در چند هفته اخیر نیروهای نظامی و تجهیزات جنگی بیشتری به نوار مرزی عفرین منتقل کرده و رسانەهای ترکیه خبرهایی در مورد آغاز عملیات زمینی و حمله به یگان‌های مدافع خلق منتشر کردەاند. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم در سخنرانی‌های خود مدعی شده اجازه نمی‌دهند کردها در شمال سوریه موقعیت سیاسی خود را حفظ کنند.

همزمان با این اتفاقات، گروههای تندروی مذهبی تحت امر ترکیه از جمله "احرارلشام"، "تحریرالشام" و "گردان سلطان مراد" از مناطق تحت کنترل خود در اعزاز و مارع در شمال سوریه حملاتی شدیدی به نواحی روستایی عفرین و مناطق شهبا انجام دادەاند.

منابع بومی در روژاوا می‌گویند ترکیه از ماه گذشته میلادی آب رودخانه فرات که از داخل مرزهای ترکیه به سوریه سرازیر می‌شود را نیز مسدود کرده و موجب بروز مشکل آب و برق در برخی مناطق روژاوا شده است. جنگل‌ها و مزارع کشاورزی روستائیان عفرین نیز توسط نظامیان ترکیه بارها به آتش کشیدە شدەاند.

دولت ترکیه که طی چهار سال گذشته موفق نشد کانتون‌های شکل گرفته در روژاوا را از بین ببرد و همەی تلاش‌های بین‌المللی آن برای تروریستی معرفی کردن یگان‌های مدافع خلق و جلوگیری از شرکت آن در عملیات آزادسازی رقا شکست خورد اکنون به این فکر می‌کند که دستکم با اعمال حاکمیت بر کانتون عفرین از دستیابی کردها و متحدانشان به آب‌های آزاد مدیترانه جلوگیری کند.

عفرین در محاصره کامل ارتش ترکیه، گروههای مسلح تحت امر آن و ارتش دولتی سوریه قرار دارد اما نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ از قدرت دفاعی قابل توجهی برخوردارند و عفرین اکنون با سیستم خودمدیریتی، توسط اهالی بومی آن اداره می‌شود.

اردوغان پس از ناامیدی از امریکا در ماههای گذشته به دنبال جلب حمایت محور روسیه-ایران-سوریه برای دریافت مجوز حمله برون مرزی به روژاوا بوده و حتی بسیاری از گروههای تحت امر خود و مناطق تحت اختیار آنها را در ازای چنین توافقی به بشار اسد فروخته است.

مقامات آنکارا از اینکه ائتلاف بین‌المللی جایی برای ترکیه در تحولات سرنوشت‌ساز موصل و رقا قائل نشدند به شدت نگران هستند و انتقادات گسترده از سیاست‌های ترکیه که حتی به سطح ممنوع کردن سخنرانی اردوغان در آلمان رسیده است نشان می‌دهد که ترکیه در حال انزوای بیشتر در جهان است.

اردوغان هرچند برای ضربه زدن به کردهای روژاوا و جلوگیری از گسترش فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه تا آب‌های مدیترانه چشم به دهان ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دوخته است اما یگان‌های مدافع خلق و گروههای همپیمان آن در ائتلاف نیروهای سوریه دمکراتیك که اکنون در رقا پایتخت داعش مشغول نبرد هستند گفتەاند که هر نیرویی که به عفرین حمله کند به عاقبت داعش در کوبانی دچار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر