ایران نیوز

سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۶

مخالفت ایران با همه پرسی استقلال کردستان عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و جدی است و موضوعی نیست که قابل مذاکره باشد. 
به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درخصوص حضور هیاتی از اقلیم کردستان عراق در تهران و موضع جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری همه پرسی در این منطقه اظهار کرد: موضع ایران تغییر ناپذیر، اساسی و اصولی است؛ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی عراق و یکپارچگی آن برای ما بسیار جدی و مهم است و موضوعی نیست که قابل مذاکره باشد. 
وی ادامه داد: ما با دولت مرکزی، همه اقوام، قبایل و عشایر در عراق ارتباط داریم و روابط خوبی هم با کردها داشته و داریم و می تواند ادامه پیدا کند، در حال حاضر هم جلال طالبانی در تهران حضور دارد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درعین حال گفت: اینها مانع بیان و پیگیری اصول اساسی سیاست خارجی ایران در مورد عراق به عنوان یک کشور همسایه نخواهد بود، فکر می کنیم حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی عراق به نفع همه همسایگان و تمام مردم ساکن این سرزمین اعم از شیعه، سنی و کرد است و هراقدامی در مقطع کنونی می تواند عراق را با بحران های شدید و هرج ومرج مواجه کند. 

قاسمی در پاسخ به سوالی درمورد مصاحبه کارلوس کی روش و این اظهار نظر که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه ایران تیم ملی فوتبال نتوانسته پاداش صعود به جام جهانی را دریافت کند، گفت:وزارت امور خارجه از گذشته تاکنون تمام تلاش خود را در ارائه سرویس های لازم به فدراسیون ها و سازمان ورزش کشور کرده است و دراین خصوص هم مواردی را به انجام رسانده است. 
وی اضافه کرد: اگر مورد مشحصی باشد باز هم موانع توسط وزارت خارجه دبنال خواهدشد و فکر می کنم چنین مشکلی وجود ندارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این سوال که سناریوهای ایران برای مواجه به اقدامات احتمالی ترامپ درباره برجام و نتیجه بازنگری دولت آمریکا چیست؟ گفت: در مورد چگونگی اقدام ترامپ در حال حاضر نمی توان صحبت کرد ولی جمهوری اسلامی ایران با توجه به روند تحولات، مذاکرات و اتفاقاتی که در این مدت وجود داشته سناریوهای خود را دارد و براساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخوردهای لازم و برنامه هایی که باید اجرا بکند را به اجرا خواهد گذاشت. 

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره توافق ترامپ و پوتین درباره مناطق جنوبی سوریه و اینکه آیا این توافق منجر به تثبیت فرایند اشغالگری در مناطق جولان اشغالی نمی شود، یادآور شد: هیچ تفاهمی بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود در سوریه و منطقه تحقق پیدا نمی کند مگر این که همه ابعاد موضوع دیده شود. 
وی تصریح کرد: منطقه واقعیات خود را در طول دهه های گذشته نشان داده و اگر کسی بر اساس واقعیات منطقه عمل نکند قطعا به موفقیتی نائل نخواهد آمد بیشتر خواب های بی ربط خیلی هم همیشه تعبیر نخواهد شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درپاسخ به سوالی درباره گزارش های اداره امنیت داخلی آلمان گفت: گزارشاتی که منتشر می شود الزاما گزارشات درستی نیست. روابط ما با آلمان روابط بسیار خوبی است اخیرا هم وزیر خارجه ایران در آلمان حضور داشت و مذاکرات بسیار خوبی انجام شد. 
او تصریح کرد: نگاه ما به همه کشورها بر اساس چهارچوب عدم مداخله در امور داخلی دیگران است، فکر می کنم سوء تفاهمی وجود دارد که خیلی آن را نباید جدی تلقی کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند نشست آستانه با بیان اینکه مذاکرات سه کشور دارای فراز و نشیب های بسیاری است اظهار کرد:تفاهم بر سر مناطق کاهش تنش و مکانیسم های اجرای آن با توجه به مجموعه پارامترهای فعال در سوریه کار ساده ای نیست و چنین انتظاری از گذشته هم وجود نداشت که در هر اجلاسی بتوانیم به صورت تمام و کمال گام های خلیلی بلند برداریم. 
قاسمی با بیان این که اگر می شد با این آرزو زندگی کرد شاید خیلی از مسائل جهانی راحت تر حل فصل می شد، گفت: پیچیدگی های مسائل سوریه و نظرات سه کشور چه آنهایی که مشترک هستند و چه اختلاف نظرهایی که وجود دارد و واقعیات درون این کشورو بازیگران و پیچیدگی های آن کار را دشوار می کند. 
وی یادآور شد: قرار شد بخشی از مذاکرات در آینده و بعد از رایزنی ها که مجددا به صورت دو به دو صورت می گیرد،ادامه یابد تاریخ اجلاس کارشناسی بعدی که در این مقطع بسیار موثر و کارساز است مشخص شده و این اجلاس در تهران برگزار می شود و تفاهم شده مذاکرات ادامه یابد با این حال باید پیچیدگی های موجود را در نظر گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر