ایران نیوز

چهارشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان ,داعش وعراق

کوردانه:سرتیترخبرها:ساخت پیکر یادبود برای پیشمرگه,کشته شدن 200 غیرنظامی ترکمن از سوی داعش در تلعفر,ترکیه ناو هواپیمابر می سازد,العبادی با تقاضای حشدالشعبی مخالفت کرد,ژنرال جبار یاور : هیچ برخوردی بین نیروهای پیشمرگه و حشدالشعبی در شنگال روی نداده است,آزمایش موشکی جدید کره شمالی,دستگیری٣ عضو مسلح داعش و ١٥ مظنون در کرکوک,ارتش عراق فدرال به سوی آخرین سنگر داعش در موصل پیشروی می‌کند,25 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش, تداوم عملیات گریلایی و وقوع درگیری‌های سنگین با ارتش ترکیه,کشته شدن 25 تروریست داعش در استان الانبار
کشته شدن 25 تروریست داعش در استان الانبار 

یک منبع نظامی از فرماندهی عملیات استان نینوا اعلام داشت؛ نیروهای عراقی توانستند 16 تروریست داعش را که چند نفر از سرکرده های داعش نیز درمیان آنان وجود دارند در ناحیه ریحانه در تابعه شهرستان عانه مورد هدف قرار داده و ازپای درآورند.
وی افزود ؛ نیروهای عراقی همچنین توانستند 7 دستگاه خودروی بمب گذاری شده و یک انبار مهمات تروریستها را نیز منهدم کنند.
از سوی دیگر نیز جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال یک مخفیگاه ترویستهای داعش در منطقه ریحانه را بمباران کردند.
در این بمباران 9 نفر از تروریستهای داعش کشته و 2 دستگاه خودروی حامل اسلحه تروریستها نیز منهدم گردیدند.

 تداوم عملیات گریلایی و وقوع درگیری‌های سنگین با ارتش ترکیه

نیروی مدافع خلق که گزارش‌های روزانەای از نتایج جنگ با ارتش ترکیه منتشر می‌کند امروز از تلفات سنگین ارتش در مناطق جنگی کوردستان خبر داد. ه.پ.گ همچنین مشخصات سه گریلای جانباخته را اعلام کرده است.
به گزارش مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروی مدافع خلق ساعت هشت صبح دوشنبه، نیروهای گریلا در تپەی "سیوری" واقع در شمذینان نظامیان ارتش که مشغول راهسازی بودند را هدف حمله قرار دادند و پنج تن را از پای درآورند.  نیروهای پشتیبانی ارتش که به محل درگیری اعزام شده بودند نیز هدف حمله قرار گرفتەاند اما از تلفات احتمالی خبری در دست نیست. ارتش ترکیه در جریان آخرین تلاش‌ها برای اشغال منطقه زاپ در اقلیم کوردستان نیز هفت کشته بر جا گذاشته است. ارتش ترکیه از شانزدهم ژوئن با آغاز عمیات برون مرزی سعی در تصرف این منطقه کرده که سال‌هاست تحت حفاظت گریلاهای کردستان است.
نیروی مدافع خلق می‌گوید روز دوشنبه با حملات مستقیم و استفاده از تلەهای انفجاری پنج نیروهای عملیاتی ارتش را در تپەی "شهید بوتان" و  "قعلەی بِدَو" واقع در زاپ از پای درآوردەاند. همچنین عملیات گریلایی صبح امروز علیه مواضع ارتش در تپەی "شهید خیری" به مرگ دو ارتشی منجر شده است. طبق گزارش ه.پ.گ در روز یکشنبه دوم ژوئیه نیز کارکنان ارتش ترکیه که در حال احداث جادەای با اهداف نظامی بودند در حدفاصل میان مناطق وان و شرنخ هدف حمله قرار گرفتەاند. در این حمله دو کشته و مجروح بر جا مانده است. در پی حملات راکتی ارتش و درگیری‌های متعاقب آن، سه گریلا جان خود را از دست دادەاند.
ه.پ.گ در ادامه از مرگ دو ارتشی در اثر برخورد با تله انفجاری در حدفاصل چالداران و کوه تندروک در روز یکشنبه خبر داده است.

از سویی طی درگیری سحرگاه سی‌ام ژوئن در یک روستای تابعه شهرستان پیران یک گریلا جان خود را از دست داده که مشخصات او احمد اوزگور با کد سازمانی تکوشر هَرَکول متولد آدانا اعلام شده است.

25 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 


جنگنده های ائتلاف ضد داعش در دور تازه ای از حملات هوایی علیه این گروه تروریستی  25 حمله هوایی را انجام داده اند.
نیروی ضربت مشترک که هدایت عملیات نظامی را بر عهده دارد با صدور بیانیه ای اعلام کرد 8 حمله هوایی در عراق فدرال  بوده که این حملات درموصل ،حویجه ، القائم ، کرکوک و کسک صورت گرفته و طی این حملات چهار واحد ازتروریست های گروه داعش و انواع تجهیزات و زیرساخت های این گروه منهدم شده اند.
این بیانیه افزود چند ساختمان داعش در موصل و یکی از سنگرهای آن و یک سامانه سلاح های سنگین و هفت خودرو نیز در حملات هوایی منهدم شد.
همچنین نیروهای ائتلاف 17 حمله هوایی را در مناطق رقه، البوکمال ،شدادی و دیرالزور سوریه علیه تروریست ها انجام داده اند.


ارتش عراق فدرال به سوی آخرین سنگر داعش در موصل پیشروی می‌کند 

فرماندهی ارتش عراق فدرال گفت نیروهای ارتش روز سه‌شنبه پیشروی خود به سوی آخرین خیابان‌هایی که هنوز در اختیار داعش است را آهسته کرده‌اند، زیرا در این منطقه شبه نظامیان داعش و مردم شهر درهم فشرده شده اند.
در حالیکه رهبران عراق فدرال در هفته جاری پیروزی خود در موصل را اعلام کردند، نیروهای سوریه دموکراتیک نیز به پشتیبانی ایالات متحده آمریکا حمله به شهر الرقه، پایگاه داعش در سوریه را آغاز کردند.
ارتش عراق فدرال شبه نظامیان داعش را مجبور به عقب‌نشینی به منطقه‌ای در موصل در نزدیکی رود دجله کرده‌اند که مساحت آن دائما کوچکتر می‌شود، اما مقاومت در این منطقه شدید است.
این نیروها از وزارت کشور می‌خواهند حمله‌های هوایی به مواضعی انجام دهند که فقط ۵۰ متر با آنها فاصله دارد و درگیری‌ها در بعضی از نقاط به قدری در فاصله کم است که شبه نظامیان داعش به سوی نیروهای ارتش نارنجک دستی پرتاب می‌کنند.
از منبر مسجد النوری در موصل سه سال پیش ابوبکر البغدادی، رهبر داعش خلافت اسلامی عراق و سوریه را اعلام کرد. ارتش عراق فدرال روز پنجشنبه این مسجد را از داعش پس گرفت و حیدر العبادی «پایان دولت دروغ» را اعلام کرد.
  
دستگیری٣ عضو مسلح داعش و ١٥ مظنون در کرکوک 

مدیریت پلیس شهرها و روستاهای حومە کرکوک اعلام کرد کە در دو عملیات جدا جمعا ١٨ مظنون دستگیر شدەاند.
سرهنگ سرحد قادر، مسئول پلیس شهرها و روستاهای حومە کرکوک در اینبارە اعلام داشت؛ کە شب گذشتە ١٣ تیرماه در دو عملیات جدا در داخل شهر کرکوک و حومە آن از جملە دوبز، ٣ عضو مسلح داعش و ١٥ مظنون دستگیر شدەاند.
بە گفتە وی سە عضو مسلح داعش در داخل شهر کرکوک دستگیر و ١٥ مظنون دیگر در سە روستای اطراف دوبز دستگیر شدەاند.

آزمایش موشکی جدید کره شمالی 

کره جنوبی و ژاپن از یک آزمایش موشکی جدید به وسیله کره شمالی خبر می دهند.
به گزارش خبرگزاری کره جنوبی، یونهاپ، یک موشک بالستیک بامداد سه شنبه به وقت محلی از غرب کره شمالی به سمت دریای ژاپن شلیک شده است. شبکه خبری ان اچ کی ژاپن نیز در گزارشی اعلام کرد این موشک احتمالا در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن در دریای ژاپن فرود آمده است.
به گفته منابع خبری دو کشور، موشک شلیک شده در چهل دقیقه مسافتی معادل ۹۳۰ کیلومتر را طی کرده است. ایالات متحده نیز آزمایش موشکی جدید کره شمالی را تایید کرده است. به گفته یک سخنگوی نظامی آمریک موشک شلیک شده ا بر اساس ارزیابی های اولیه از نوع میان برد بوده و خطری را متوجه آمریکای شمالی نکرده است.
بر این اساس، این موشک از پایگاه هوایی پانگهیون کره شمالی شلیک شده است.

ژنرال جبار یاور : هیچ برخوردی بین نیروهای پیشمرگه و حشدالشعبی در شنگال روی نداده است 

وزارت پیشمرگه مشغول طراحی پروژه ایی برای بازبینی سیستم دفاعی می باشد
شبکه ماهواره ایی کوردستان 24 در برنامه بحث روز خود از ژنرال جباریاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان دعوت نمود تا در مورد وضعیت و مرحله بعد از آزادسازی شهر موصل از دست تروریستهای داعش و تاثیرات آن براقلیم کوردستان بحث و گفتگو کند.
ژنرال جبار یاور مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان در این باره اعلام داشت ؛ درست است که چند روز پیش مسجد نور و حدبا از اشغال تروریستهای داعش آزادشدند و قرار بود به زودی همه این استان از دست داعش آزاد شود اما تاکنون نیروهای نظامی ارتش عراق فدرال به پیشرویهای خود ادامه داده و آزادسازی شهر موصل به طور کامل اعلام نگردیده و باقیمانده های خلافت تروریستهای داعش در منطقه موصل قدیم باقی مانده اند.
ژنرال جبار یاور همچنین گفت : از سوی دیگر براساس بیانیه های ارتش عراق فدرال در شهر موصل بین آنها و کناره های رود دجله حدود 200 مترباقی مانده که جزو محله و مناطق موصل قدیم می باشد و بایستی پاکسازی شود .درحال حاضر نیز عملیات نظامی ازادسازی شهر موصل ادمه داشته و امیدواریم که به زودی این شهر آزادشده و عملیات نظامی در این شهر به پایان برسد.
مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان همچنین اشاره کرد ؛ بعد از آزادسازی شهر موصل مرحله آغاز عملیات آزادسازی تلعفر فرا می رسد و این برنامه توسط نیروهای فدرال که فرماندهی نیروهای عراقی در این مناطق را در دست دارند طرحریزی شده است.
ژنرال جبار یاور همچنین اعلام داشت؛ آزادسازی شهر موصل از نظر نظامی برای مناطق حومه آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد زیرا خلافت داعش در این مناطق به پایان می رسد و امنیت و آرامش در این مناطق برقرار خواهد شد و همه آواره ها می توانند به مناطق سکونت خود بازگردند. همچنین به دلیل اینکه شهر موصل دومین شهر و استان بزرگ عراق فدرال می باشد و مرکز اصلی خلافت داعش نیز بود وبه صورت مداوم تهدیدی برای مناطق اطراف این شهر و دشت نینوا به حساب می آمد  لذا بدون شک با آزادسازی شهر موصل آرامش به این مناطق بازخواهد گشت.
ژنرال جبار یاور در مورد شایعه وجود برخورد بین نیروهای پیشمرگه کوردستان و حشدالشعبی نیز اعلام داشت ؛ همه شایعات دال بر وجود برخورد بین نیروهای پیشمرگه کوردستان و حشدالشعبی را رد می کنم و نیز اظهار داشت ؛ در حال حاضر هیچگونه برخورد و درگیری بین هیچ شخص و گروهی وجود نداشته و نیز بین نیروهای ما و با نیروهای حشدالشعبی نیز هیچ برخوردی وجود نداشته است.چندی پیش و در ابتدای آغاز عملیات نظامی حشدالشعبی در مناطق نزدیک به شنگال و مناطقی که متعلق به کوردهای ایزدی بود و آزاد نشده بود اختلافاتی وجود داشت.
وی افزود ؛ پیشتر بین فرماندهی نیروهای پیشمرگه و فرماندهی نیروهای فدرال تفاهمنامه ایی وجود داشت که بایستی آزادسازی این مناطق با هماهنگی بین نیروهای پیشمرگه کوردستان و نیروهای ارتش عراق فدرال صورت بگیرد اما این برنامه تغییر یافته و حشدالشعبی این مناطق را آزاد کرد .در ابتدای این مساله اختلافاتی وجود داشت اما بعد از دیدار فلاح فیاض از اقلیم کوردستان و تشکیل جلسه با مسعود بارزانی رهبر اقلیم و دیدار وی با فرماندهان نیروی پیشمرگه و فرماندهان حشدالشعبی اختلافات موجود حل شده و در حال حاضر هیچگونه مشکلی وجود ندارد.
ژنرال جبار یاور ضمن رد این شایعات با ارایه توضیحات بیشتر در این زمینه اعلام داشت؛ بین نیروهای پیشمرگه و حشدالشعبی در شنگال برخورد و درگیری روی نداده و چند وقت پیش نیروهای حشدالشعبی چند گلوله خمپاره را در نزدیکی مواضع نیروهای پیشمرگه منفجر می کنند اما مشکلی پیش نمی آید و به دنبال حضور هادی عامری که سرپرستی نیروهای حشدالشعبی را برعهده دارد و جلسات وی با فرماندهی ستاد و سایر فرماندهان نیروهای پیشمرگه موضوعات پیش آمده در این منطقه برطرف می شود.
مدیرکل وزارت پیشمرگه در مورد موضوع رفراندم و پیش آمدن جنگ با حشدشعبی بعد از بین رفتن  تروریستهای داعش چنین توضیح داد ؛ در اطلاعیه ریاست اقلیم در این باره آمده است ؛ ما همه مشکلات را چه قبل و چه بعد از همه پرسی به صورت صلح آمیز و به دور از جنگ و از طریق گفتگو و دیالوگ حل و فصل خواهیم کرد.
وی همچنین گفت : در دیدار ریاست اقلیم کوردستان با سفیر آمریکا و هیئت همراه وی در مورد موضوع همه پرسی بحث و گفتگو صورت گرفته و ما به عنوان اقلیم کوردستان همه مشکلات را براساس توافق و دوستانه حل و فصل می کنیم و هیچگونه نیتی برای جنگ با هیچ نیرو و طرفی را نداریم و بدون شک مشکلات خود با دولت عراق فدرال را از طریق گفتگو و توافق و دوستانه حل و فصل خواهیم کرد ، ما خواهان جنگ نیستیم و جنگ به مصلحت هیچ طرفی نیست و درحال حاضر تهدید آنچنانی متوجه اقلیم کوردستان نیست و نیروهای پیشمرگه از خاک خود دفاع می کنند.
ژنرال جبار یاور در مورد حملات توپخانه ایی جمهوری اسلامی ایران که به بهانه های مختلف صورت می گیرند اعلام داشت؛ ما نمی توانیم به صورت مستقیم با کنسولگری ایران ارتباط برقرار کنیم و این امر بایستی از طریق ارگان روابط خارجه دولت اقلیم کوردستان و نمایندگان دولت اقلیم در این کشور صورت بگیرد . آنها بایستی این مشکل را که مربوط به توپباران کردن مناطق مرزی اقلیم کوردستان می باشد حل و فصل کنند.
وی افزود؛ دولت ترکیه نیز از سال 2007 تاکنون مناطق مرزی استانهای دهوک و هولیر و مرزهای اقلیم کوردستان تا به منطقه قندیل را بمباران و گلوله باران می کند .ما به عنوان وزارت پیشمرگه همه حملات دولت ترکیه و جمهوری اسلامی به مرزهای اقلیم کوردستان و نقض حاکمیت خاک اقلیم را به صورت رسمی به ارگان روابط خارجی دولت اقلیم گزارش می دهیم و آنها نیز این گزارشها را به صورت رسمی به وزارت خارجه عراق فدرال تحویل می دهند و بایستی دولت عراق فدرال با ارتباط گرفتن با این کشورها این مشکلات را حل و فصل کند . ما نمی توانیم به صورت مستقیم این مشکلات را حل کنیم زیرا ما دولتی مستقل نیستیم و بخشی از عراق فدرال می باشیم لذا باید دولت عراق فدرال اقدام به حل این مشکلات بنماید.
مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان در مورد به تاخیر انداختن عملیات آزادسازی شهر حویجه نیز اعلام داشت؛ براساس برنامه ایی قبلی قرار بر این بود که عملیات آزادسازی شهر حویجه پیش از عملیات موصل انجام شود و ما در چهارچوب این برنامه آماده آغاز این عملیات بودیم اما برنامه تغییر کرده و عملیات آزادسازی شهر موصل آغاز گردید و به این دلیل که همه نیروهای عراقی درگیر عملیات آزادسازی شهر موصل بودند ما به عنوان وزارت پیشمرگه نمی توانستیم این عملیات را به تنهایی آغاز کنیم .ما همانگونه که در آزادسازی شهر موصل وسایر مناطق با نیروهای عراقی همکاری داشتیم در مورد شهر حویجه نیز به همان صورت به عنوان نیروی کمکی در عملیات آزادسازی شهر حویجه مشارکت خواهیم کرد.
ژنرال جبار یاور در برنامه بحث روز شبکه ماهواره ایی کوردستان 24 همچنین اعلام داشت ؛ وزارت پیشمرگه مشغول طرح پروژه ایی است تا در سیستم دفاعی بازنگری صورت بگیرد.

وی افزود ؛ وزارت پیشمرگه در حال حاضر مشغول تشکیل کمیسیونی عالی در سطح بالا می باشد که درآن نیروهای 70 و80 همه خطوط دفاعی را مورد بازبینی قرار خواهند داد.

العبادی با تقاضای حشدالشعبی مخالفت کرد 

نخست‌وزیر عراق فدرال اعلام کرده است که تقاضای حشد شعبی برای عبور از مرز و رفتن به سوریه برای نبرد با داعش غیرقانونیست و این تقاضا رد می‌شود.
شبه‌نظامیان حشد شعبی اخیراً از دولت عراق فدرال تقاضا کرده بودند که برای نبرد با داعش، آن‌ها را تعقیب کرده و در خاک سوریه با آن‌ها بجنگند. حیدرالعبادی که در کنفرانس خبری هفتگی خود شرکت کرده بود، گفته است که این تقاضای نیروهای حشدشعبی غیرقانونیست و اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهند. نخست‌وزیر عراق فدرال تأکید کرده است که وظیفه نیروهای عراقی، تنها کنترل خاک عراق فدرال است نه کشورهای دیگر.
نیروهای حشدشعبی شبه‌نظامیانی هستند که توسط جمهوری اسلامی تجهیز و سازماندهی شده‌اند. تمامی اعضای این نیروها را شیعیان وابسته به جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند و فرماندهان آن‌ مستقیماً از سپاه قدس دستور می‌گیرند. حشد شعبی اخیراً در مناطقی از استان نینوا خود را به مرز سوریه رسانده است. ایران امیدوار است بتوانند تا با شکست داعش در جنوب شرقی سوریه، نیروهای حشد شعبی و ارتش بعث سوریه به یکدیگر رسیده و از آن طریق بتواند به اهداف خود در منطقه دست یابد.
این اهداف از ارتباط زمینی مستقیم با رژیم اسد و پشتیبانی نظامی از آن تا "هم‌مرز شدن با اسراییل در بلندی‌های جولان" متغیر است. اما ظاهراً دولت عراق فدرال تصمیمی برای همکاری با ایران در این زمینه ندارد.

کشته شدن 200 غیرنظامی ترکمن از سوی داعش در تلعفر 

معاون مسئول شورای استان نینوا اعلام کرد که داعش 200 شهروند غیر نظامی ترکمن در شهر تلعفر، را  گلوله‌باران کرده است.
روز سه‌شنبه نورالدین قبلان، معاون مسئول شورای استان نینوا تاکید کرد که نیروهای داعش 200 تن از شهروندان ترکمن را که برای نجات جان خود از دست داعش  از شهر تلعفر فرار کرده بودند و داعش آنها را در حین فرار دستگیر کرده بود، گلوله باران کرده است وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که این 200 شهروند غیر نظامی، به مدت دو ماه بود از سوی نیروهای داعش دستگیر شده بودند و در بین دستگیر شدها زن و کودک نیز بودند.

شایان ذکر است که داعش از شهروندان غیر نظامی بعنوان سپر انسانی استفاده می‌کند از این جهت، به غیر نظامیان اجاز خروج از مناطق تحت حمایت خود را نمی‌دهد و کسانی که در صدد فرار باشند مورد هدف قرار می‌گیرند.

ترکیه ناو هواپیمابر می سازد 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که امیدوار است ساخت ناو هواپیمابر ملی این کشور در آینده ای نزدیک آغاز شود.

اردوغان این موضوع را روز شنبه ضمن بازدید از کارخانه کشتی سازی استانبول اعلام نمود.
وی تصریح کرد: "پس از آنکه ناو چندمنظوره تهاجمی تی جی سی آناتولی ساخته شود، ترکیه آماده ساخت ناو هواپیمابر نیز خواهد شد".
ناو تی جی سی آناتولی در حال حاضر در حال ساخته شدن توسط شرکت صدف در استانبول است و قرار است در سال 2021 به آب انداخته شود.


ساخت پیکر یادبود برای پیشمرگه 

یکی از پیکر تراشان شهر کرکوک مجسمه بزرگی را از نیروی پیشمرگه ساخته و این پیکر عظیم در ورودی شهر کرکوک نصب گردید.
ارتفاع این پیکر 21 متر و عرض آن 12 متر است و از بتن و میلگرد ساخته شده و مبلغی حدد 70 میلیون دینار عراقی برای ساخت آن هزینه شده است.

هزینه ساخت این مجسمه توسط یکی از سرمایه داران شهر کرکوک پرداخت گردیده و قرار است در آینده به عنوان یادمان نیروی پیشمرگه پرده برداری گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر