ایران نیوز

پنجشنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان ,داعش وعراق

کوردانه:سرتیترخبرها:حمله بمب‌افکن‌های راهبردی روس به داعش در سوریه,تداوم عملیات خشم فرات در رقا,پاکسازی آخرین بقایای داعش در موصل,تظاهرات ساکنین کانتون عفرین علیه تجاوزات ارتش ترکیه,ژنرال جبار یاور : هیچگونه اقدامی برای آغاز عملیات آزادسازی شهر حویجه صورت نگرفته است, موصل ...حدود 100 تروریست داعش در این شهر باقی مانده اند,37 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,صف بندی نیروهای یه په گه در مقابل تهدیدهای دولت ترکیه,احتمال استفاده آمریکا از گزینه نظامی علیه کره شمالی, آمریکا پایگاههای نظامی خود در روژاوای کوردستان را تقویت می کند,آمریکا سیستم موشکی هیمارس به یه په گه داد,
آمریکا آماده همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه است 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت این کشور آماده است با روسیه برای برقراری ثبات در سوریه و از جمله ایجاد مناطق امن همکاری کند.
تیلرسون در بیانیه‌ای که در آستانه برگزاری کنفرانس گروه ۲۰ در آلمان منتشر کرد گفت: «اگر کشورها برای برقراری ثبات در سوریه با یکدیگر همکاری کنند در زمینه استقرار سیاسی در این کشور پیشرفت حاصل می‌شود». تیلرسون از همکاری‌های آمریکا و روسیه در برقراری مناطق امن در سوریه ستایش کرد و گفت که این نشانه‌ای است از اینکه «دو کشور می‌توانند با همکاری پیشرفت داشته باشند». تیلرسون گفت که «روسیه موظف است جلوی استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی رژیم سوریه را بگیرد». او تاکید کرد « گروه داعش به شدت آسیب دیده و اگر تمامی طرف‌ها بر روی آن تمرکز کنند احتمالا شکست خواهد خورد». او افزود «برای رسیدن به این هدف، جامعه بین المللی و به ویژه روسیه باید تمامی موانع بر سر راه شکست داعش را از میان ببرد».
دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری‌های آمریکا و روسیه قرار است در حاشیه کنفرانس گروه ۲۰ با یکدیگر ملاقات کرده و از جمله در باره بحران سوریه گفتگو کنند. در حالیکه جنگ علیه داعش به پایان خود نزدیک می‌شود، تیلرسون گفت روسیه «مسئولیت ویژه» برای تضمین ثبات سوریه را به عهده دارد.
تیلرسون گفت روسیه باید تضمین کند که هیچ گروهی در سوریه «بطور غیرقانونی» مناطقی را که از چنگ داعش آزاد می‌شوند تصرف نکند. 

آمریکا سیستم موشکی هیمارس به یه په گه داد

علیرغم تهدیدهای دولت ترکیه ، دولت آمریکا سیستم موشکی "هیمارس" را به واحدهای مدافع خلق یه په گه در روژاوای کوردستان تحویل داد.
منابع خبری اعلام داشتند؛ علیرغم تهدیدهای دولت ترکیه و تجمیع نیروهای ارتش این کشور در مرز روژاوا برای حمله نظامی به کانتون عفرین ، دولت آمریکا مدل دیگری اسلحه را به نیروهای یه په گه در روژاوای کوردستان تحویل داد.
منابع افزودند که این موشکها روز سه شنبه گذشته به روژاوای کوردستان ارسال شده و برای بکارگیری علیه تروریستهای داعش تحویل نیروهای یه په گه گردید.
منابع خبری اعلام داشتند؛ این اقدام دولت آمریکا در چهارچوب تصمیمی است که طی ماههای گذشته برای تجهیز نیروهای مدافع خلق توسط دولت آمریکا اتخاد گردید و این موضوع باعث نگرانی دولت ترکیه شده است. 

 آمریکا پایگاههای نظامی خود در روژاوای کوردستان را تقویت می کند 

ارتش آمریکا 7 پایگاه نظامی را در سوریه ایجاد کرده و بزرگترین فرودگاه نظامی خود را نیز در کانتون کوبانی روژاوی کوردستان ایجاد می کند.
به گفته منابع خبری  دولت آمریکا در مناطق مختلف سوریه به ویژه در مناطق کوردنشین این پایگاهها را برای مقابله با تروریستهای داعش ایجاد کرده است.
منابع می گویند برخی از این پایگاه برای نیروهای زمینی و برخی نیز برای نیروی هوایی ارتش آمریکا می باشند و هدف از ساخت این پایگاهها حمایت از نیروهایی است که به همراه آمریکا علیه تروریستهای داعش در سوریه می جنگند.
خبرها حاکی است یکی از این پایگاهها در شهر کوبانی غرب کوردستان و بزرگترین پایگاه هوایی در منطقه خواهد بود و نیز یک پایگاه هوایی دیگر نیز در نزدیکی شهر رقه رقا ایجاد خواهد شد.

احتمال استفاده آمریکا از گزینه نظامی علیه کره شمالی 

نمایندە آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد کە كشورش در صورت نیاز از گزینە نظامی علیە کرە شمالی استفادە خواهد کرد.
به گزارش رویترز، "نیکی هیلی" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، چهارشنبه ١٤ تیرماه در نشست شورای امنیت گفت : آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی و مسیری که پیونگ یانگ در پیش گرفته "راه‌‌حل‌های دیپلماتیک را محدودتر" کرده است.

این نشست بە درخواست نیکی هلی از ١٥ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد. وی در این جلسە اعلام کرد، آمریکا اگر ناچار شود از گزینه نظامی علیه کره‌شمالی استفاده خواهد کرد. این اظهارات یک روز پس از آزمایش موشک جدید بالستیک کره‌شمالی عنوان می‌شود که کارشناسان نظامی آمریکایی قابلیت قاره‌پیما بودن آن را تایید کرده‌اند و می‌گویند اکنون موشک‌های کره‌شمالی می‌تواند ایالت‌های آلاسکا و احتمالا هاوایی را هدف قرار دهد.

صف بندی نیروهای یه په گه در مقابل تهدیدهای دولت ترکیه

سیپان حمو هشدار داد دولت ترکیه با تجمیع نیرو و تجهیزات نظامی در مرز روژاوا خود را برای اعلام جنگ علیه نیروهای کورد روژاوا آماده کرده است.
سیپان حمو فرمانده کل نیروهای ypg به خبرگزاری رویترز گفت: استقرار نیرو و تجهیزات نظامی از سوی ترکیه در مقابل نیروهای مبارز کورد یه په گه  در مرز این کشور نشانه اعلام جنگ علیه کوردها است. وی هشدار داد خطر بروز یک جنگ تمام عیار در این منطقه میان ترکیه و نیروهای ypg  وجود دارد.
فرمانده کل یگان های مدافع خلق در پاسخ به سوالی درباره احتمال برخورد نظامی میان ترکیه و نیروهای مبارز کورد که روزهای گذشته شاهد تبادل آتش میان دو طرف بوده ایم، ترکیه را به آماده شدن برای جنگ واقعی با کوردها متهم کرد. وی افزود: آمادگی ترکیه به سطح اعلام جنگ رسیده و خطر بروز یک جنگ تمام عیار در روزهای آینده وجود دارد.
فرمانده ارشد ypg هشدار داد نیروهای مبارز کورد در مقابل تهاجم و تجاوز نظامی ترکیه به خاک روژاوا بیکار نخواهند نشست.

37 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا از انجام 37 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف بین المللی به پایگاه های داعش طی ۲۴ ساعت اخیر خبر داد.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده های ائتلاف بین المللی ضد داعش طی ۲۴ ساعت گذشته 37 حمله هوایی به پایگاه های این گروه تروریستی در خاک عراق فدرال و سوریه انجام داده اند.

بنا بر آنچه در این بیانیه آمده، 4 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف بین المللی در خاک عراق فدرال انجام شده که این حملات در مناطق حویجه و موصل بوده اند و 33 حمله دیگر نیز در خاک سوریه و در مناطق رقا  و دیرالزور صورت گرفته است.

 موصل ...حدود 100 تروریست داعش در این شهر باقی مانده اند 

به دنبال کنترل بیشتر مناطق شهر موصل توسط نیروهای عراقی ، یکی از فرماندهان امنیتی ارتش فدرال در این شهر اعلام داشت؛ حدود 100 نفر از تروریستهای انتحاری داعش در موصل باقی مانده اند.
سرلشکر ستاد عبدالوهاب ساعدی فرمانده نیروهای ضدترور عراق فدرال در این باره اعلام داشت؛ بیشتر مناطق و محله های موصل قدیم از وجود تروریستهای داعش پاکسازی شده اند و براساس اخبار و اطلاعات موجود حدود 100 نفر از تروریستهای انتحاری داعش در شهر موصل باقی مانده اند که حدود 90% آنها از نیروهای خارجی سازمان تروریستی داعش می باشند.

 ژنرال جبار یاور : هیچگونه اقدامی برای آغاز عملیات آزادسازی شهر حویجه صورت نگرفته است 

ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان به سایت معلومه اعلام داشت ؛ شایعاتی که در مورد آماده بودن نیروهای امنیتی برای آغاز عملیات آزادسازی شهر حویجه منتشر شده  صحت و واقعیت ندارند و همچنین هیچگونه اقدام و برنامه ایی برای آغاز عملیات آزادسازی شهر حویجه برای نیروهای نظامی صورت نگرفته است.
ژنرال جبار یاور همچنین اعلام داشت؛ نیروهای پیشمرگه کوردستان درهنگام آغاز عملیات آزادسازی شهر حویجه در این عملیات شرکت خواهند کرد.
قابل ذکر است سازمان تروریستی داعش تاکنون بر شهر حویجه و نواحی رشاد ، عباسی ، زاب و ریاض در تابعه این شهر تسلط دارد و همچنین این مناطق به عنوان اصلی ترین پایگاه داعش تلقی می شوند که تروریستهای داعش چندین پایگاه و مقر را در این مناطق ایجاد کرده و از طریق آنها به مناطق آرام و مناطقی که تحت اشغال و حاکمیت آنان نیست حمله می کنند.

تظاهرات ساکنین کانتون عفرین علیه تجاوزات ارتش ترکیه 

دهها هزار از شهروندان عفرین از ظهر امروز به خیابان‌‌ها آمدند و با یکصدا فریاد مقاومت و آزادی را سردادند.
شهروندان عفرین با حضور در راهپیمایی دیروز به تجاوزگری رژیم ترکیه هشدار داده و تأکید کردند کە با خون خود از کانتون عفرین و دستاوردهای انقلاب روژاوا محافظت می‌کنند.

ارتش غاصب ترکیه با هماهنگی گروه تروریست داعش و گروههای دیگر مزدور خود شهرهای جرلابلس و عزاز را در فتنه‌ای به عنوان سپر فرات اشغال کرد. ترکیه این روزها درصدد هجوم به کانتون عفرین است و تدارکات حمله به نیروهای ی.پ.گ/ی.پ.ژ را فراهم نموده‌اند. شهروندان عفرین در اعلام تنفر از سیاستهای رژیم آنکارا به میدان آمده و تجاوزگری رژیم ترکیه را محکوم کردند.

پاکسازی آخرین بقایای داعش در موصل

شبکه المیادین از درگیری تروریستهای باقی مانده داعش و نیروهای عراقی در بخش‌هایی از موصل قدیم خبر داد.
با وجود اینکه وزارت دفاع عراق فدرال از پایان کار داعش در شهر موصل خبر داد ولی بر اساس گزارش لحظه به لحظه شبکه المیادین هنوز نیروهای عراقی با تروریستهای باقی‌مانده داعش در برخی از مناطق محله موصل قدیم، آخرین محله باقی مانده در دست داعش، درگیر است.
نهاد مبارزه با تروریسم تعداد تروریستهای باقیمانده در این شهر را 200 تروریست اعلام کرده است. بنا بر اعلام شبکه المیادین، این تعداد از تروریستهای داعش توسط نیروهای عراقی کاملا در محاصره‌اند.

فرمانده پلیس فدرال عراق نیز از آزادی «کلیسای ساعت» و «مسجد سیاه عمر» واقع در منطقه «باب جدید» موصل قدیم خبر داد.

تداوم عملیات خشم فرات در رقا 

نبرد بزرگ درحالی در رقا ادامه دارد که مبارزان تاکنون توانسته‌اند ضربات مهلکی را بر داعش فرو آورند. در عملیات‌های دیروز دستکم ۷۲ تروریست داعش به قتل رسیده بودند و همچنین ۳ فروند هواپیمای جاسوسی تروریستها نیز منهدم شده بود.
درگیری با تروریستهای داعش در محله دریعا در شرق رقا از دیروز بعداظهر بدون وقفه ادامه دارد و تروریستها ضدحملاتی را به مواضع مبارزان تدارک دیده‌اند. در این درگیری‌ها، تا شب گذشته دستکم ۲۲ تروریست از پای درآمدند که ۲ تن از آن‌ها از نیروهای تک‌تیرانداز داعش بوده‌اند.
همچنین یک خودروی بمبگذاری شده نیز قبل از رسیدن به مواضع مبارزان از دور هدف قرار گرفت و منهدم شد. این درگیری‌ها تمام طول شب گذشته نیز ادامه داشته ولی از تعداد تلفات داعش در شب گذشته هنوز خبری منتشر نشده است.


بمب‌افکن‌های دورپرواز روسیه پایگاه های تروریست های داعش در حدفاصل بین استان های حمص و حما در سوریه را هدف قرار دادند.
تعدادی بمب‌افکن راهبردی دورپرواز روسیه، مواضع تروریست های داعش در سوریه را با استفاده از موشکهای ایکس 101 هوا به زمین بمباران کردند.
یک منبع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بمب‌افکن های این کشور پایگاه ها، انبارهای سلاح و خودروهای زرهی تروریست های داعش در بین استانهای حمص و حما و در منطقه عقیرات را با دقت کامل هدف قرار داده‌اند.

به گفته این منبع، عملیات بمب‌افکن های روسیه علیه تروریست های داعش با موفقیت کامل صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر