ایران نیوز

پنجشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۶

سریال دریافت پول‌های اجباری از دانش‌آموزان در کردستان

مدیران مدارس شهرستان بوکان از هر دانش‌آموز مبلغ یکصد هزار تومان وجه نقد دریافت کرده‌اند.
به گزارش کوردانه به نقل از  آژانس خبررسانی کُردپا، مدیران مدارس شهرستان بوکان برای آغاز سالتحصیلی جدید والدین دانش‌آموزان را مجبور به پرداخت یکصد هزار تومان وجه نقد کرده‌اند.
به گفته یک منبع آگاه، وجه نقد درخواست شده توسط والدین دانش‌آموزان از طریق بانک ملی به حساب نوشته شده بر روی فیش واریز شده است.
این منبع افزود: مدیران مدارس دلیل مطالبه این وجه نقد را تأمین امکانات مورد نیاز برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس عنوان نموده‌اند.
این اقدام مدیران مدارس شهرستان بوکان موجی از نارضایتی والدین دانش‌آموزان را درپی داشته است.
وزارت آموزش و پرورش هر ساله بخشنامه‌ای را صادر می‌کند که گرفتن هر گونه وجهی ممنوع است، اما مدیران مدارس دولتی با وجود بخشنامه‌های قاطع وزارت آموزش و پرورش تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها پول دریافت می‌کنند. با این حال مدیران وزارتخانه، گرفتن هر میزان پول با هر بهانه‌ای را تخلف می‌دانند.
هر ساله با آغاز سال تحصیلی و به هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان و تحویل کارنامه تحصیلی آنان، از دانش‌آموزان مبالغی پول مطالبه و دریافت می‌شود که اینگونه اقدامات در مناطق کُردنشین ایران به یک اپیدمی مبدل گشته است.
همچنین مسئولان مدارس برای دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان، دانش‌آموزان را تهدید به کم کردن نمرات امتحان و اخراج از مدرسه و محرومیت از تحصیل می‌کنند.
طبق ماده ٣٠ قانون اسلامی حکومت اسلامی ایران دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای همه دانش‌آموزان تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.
به گفته فعالان فرهنگی، بازگو کردن این جمله که "دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان غیرقانونی است" از سوی آموزش و پرورش به یک شعار تبدیل شده و باعث ایجاد اختلاف بین والدین دانش‌آموزان و مسئولان مدارس شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر