ایران نیوز

یکشنبه، مهر ۰۲، ۱۳۹۶

بارزانی: همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار می‌شود تا خواست مردم معلوم شود

 مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نشستی خبری گفت که با وجود افزایش مخالفت‌های بین‌المللی، همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بر اساس برنامه قبلی فردا دوشنبه ۲۵ سپتامبر(سوم مهر) برگزار می‌شود.
آقای بارزانی دراین کنفرانس خبری تاکید کرد که تنها از طریق استقلال است که کردها می توانند امنیت آینده خود را تضمین کنند.
او همچنین مشارکت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق را تجربه‌ای شکست خورده خواند و گفت که اقلیم کردستان نمی‌خواهد این تجربه تکرار شود. آقای بارزانی بغداد را متهم کرد که کردها را از حقوقشان محروم و آنها را تحقیر می‌کند.

هم‌زمان حیدرعبادی، نخست وزیر عراق در نطقی در بغداد با غیرقانونی خواندن همه‌پرسی جدایی کردستان گفت: "همه‌پرسی اقلیم مخالف قانون اساسی است و تدابیر لازم را برای مقابله با آن اتخاذ می‌کنیم."

آقای بارزانی در نشست خبری امروز خود نگرانی کشورهای همسایه، ترکیه و ایران، را در این مورد که همه‌پرسی باعث بی ثباتی منطقه می‌شود، رد کرد. او گفت که ما خواستار برقراری روابط خوب با ترکیه و ایران هستیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق افزود ما به جامعه بین‌المللی ثابت می‌کنیم که تهدیدی برای ثبات منطقه نخواهیم بود.
تایید دیدار با قاسم سلیمانی

رئیس اقلیم کردستان عراق در پاسخ به سوال نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی تایید کرد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در چند روز گذشته به اقلیم کردستان سفر کرده و با خود آقای بارزانی هم دیدار کرده است.

آقای بارزانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اقدام ایران در بستن مرز هوایی خود با کردستان عراق، مسئولیت این تصمیم را به عهده دولت ایران دانست.

ایران امروز از مسدود کردن مرزهوایی این کشور با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داد. حق نشر عکسGETTY IMAGES

رئیس اقلیم کردستان عراق در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت که مخالفان همه‌پرسی، حضور خلق کردستان را انکار می‌کنند.

آقای بارزانی ابراز امیدواری کرد که ترکیه مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق را نبندد. به گفته او این اقدام به سود هیچ یک از دو طرف نیست.

مقامات ترکیه تهدید کرده‌اند که عواقب برگزاری این همه‌پرسی درزمینه‌های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی متوجه اقلیم کردستان عراق خواهد بود.

او همچنین گفت که از این پس مذاکره و گفت‌وگو با بغداد بستگی به این دارد که چگونه همسایگانی خواهیم شد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در این نشست خبری افزود: "استقلال تنها پاداشی به مادران شهداست و استقلال می‌تواند آینده ما را تضمین کند."

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در شرایطی برگزار می‌شود که علاوه بر مخالفت‌های داخلی در عراق و مخالفت شدید همسایگان آنها در خاورمیانه، اکثر قریب به اتفاق کشورهای عضو سازمان ملل نیز با برگزاری آن موافق نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر