ایران نیوز

جمعه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۶

بارزانی: به تجربه شکست خورده گذشته باز نخواهیم گشت

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز جمعه 31 شهریور در فستیوال استقلال کردستان در اربیل حضور یافت.
فستیوال استقلال کردستان با مشارکت دهها هزار تن در استادیوم ورزشی اربیل برگزار شد که تنها کمتر از سه روز به همه‌پرسی استقلال کردستان باقی مانده است.

بارزانی طی سخنانی اظهار داشت برای دستیابی استقلال تمام فداکاری‌ها آسان هستند.

رئیس اقلیم کردستان درباره عوامل تصمیم مردم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی گفت طی چندین سال به این قناعت رسیدیم که دیگر نخواهیم توانست با بغداد بمانید. سعی کردیم آنها به مشارکت و قانون اساسی پایبند بمانند، اما آنها قانون اساسی را نقض کردند.

همچنین گفت قانون اساسی حق انتخاب را به ما داده است.

رئیس اقلیم کردستان با اشاره به کشتار بیش از 180 هزار انسان کُرد و ویران کردن بیش از چهار هزار روستا در کردستان گفت فکر می‌کردیم پس از سال 2003 (میلادی) آنها تغییر خواهند کرد و این را جبران خواهند کرد.

وی همچنین گفت یک دولت مذهبی در بغداد حاکم است.

بارزانی خطاب به شرکت کنندگان فستیوال استقلال تصریح کرد تصمیم برگزاری همه‌پرسی از دست من و احزاب سیاسی خارج شده است و در دست شما است.

درباره فشار و درخواست برای تعویق همه‌پرسی اظهار داشت به تجربه شکست خورده گذشته باز نخواهیم گشت. اما پس از همه‌پرسی برای مذاکره آماده هستیم. اما زمان برای تعویق آن به پایان رسیده است.

وی همچنین گفت با تعویق همه‌پرسی خود را شرمنده ملت کردستان نخواهم کرد.

با اشاره به مخالفان همه‌پرسی در بغداد گفت آنها خواهان شکستن ایراده ملت کردستان هستند

همچنین گفته است که همه‌پرسی برای تعیین مرزهای کردستان نیست، بلکه برای اظهار نظر درباره آینده ملت کردستان است و پس از همه‌پرسی در خصوص تمام موارد با آنها مذاکره خواهیم کرد.

بارزانی اظهار داشت 1789 پشمرگه در جنگ علیه گروه تروریستی داعش شهید شدند. در حالی که با اسلحه‌ای ناچیز پیروزیهای چشمگیری رقم زدند و اسطوره داعش را در هم شکستند.

رئیس اقلیم کردستان همچنین تصریح کرد حاکمان بغداد فرهنگی را در بین ساکنان عرب عراق را توسعه داده‌اند به طوری که هر کدام از آنها در آستانه انتخابات ما را تهدید کند رای بیشتری خواهد آورد.

بارزانی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت ما بیشتر از گذشته به جنگ علیه ترور پایبند خواهیم بود. ما آوارگان را قبول کردیم و به کمک کردن آنها ادامه خواهیم داد، اما مشکلات آنها در فلوجه و شهرهای دیگر عراق است که در آن آواره شدند.

رئیس اقلیم کردستان درباره دولت مستقل آینده کردستان نیز گفت یک دولت فدرال و دموکرات و پارلمانی بنیان خواهیم نهاد.

برنارد کوشنر وزیر پیشین خارجه فرانسه و شماری از شخصیتهای سیاسی خارجی در فستیوال استقلال شرکت کرده بودند.

بارزانی پیشتر در فستیوال استقلال در سلیمانیه، دهوک، سوران، زاخو و آمیدیه حضور یافته بود.

طی روزهای گذشته چندین فستیوال و فعالیتهای هنری و مدنی در جهت حمایت از همه‌پرسی استقلال در شهرهای مختلف کردستان برگزار شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر