ایران نیوز

جمعه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۶

بيانيه "کنگره مليتهای ايران فدرال" در باره برگزاری رفراندوم در اقليم کوردستان عراق

بيانيه "کنگره مليتهای ايران فدرال" در باره برگزاری رفراندوم در اقليم کوردستان عراق
حکومت اقلیم کردستان اعلام کردە است کە در 25 ماه سپتامبر 2017 اقدام بە برگزاری یک رفراندوم خواهد نمود واین موضوع واکنشھاى متفاوت در سطح منطقە خاور ميانه و مجانع بين المللی پديد آورده است.
عراق بعد از حاکميت دولت بعث صدام حسين، بە عنوان یک حکومت فدرال اشتراکی کار خود را آغاز کرد و در اساسنامه آن، بە این مورد اشارە شدە است کە ملتها و خصوصا کردها بە صورت داوطلبانە بە حکومت نوپای عراق پیوستە و یک واحد مشترک سیاسی را تشکیل دادەاند کە بە شیوە فدرال، دمکراتيک وسکولارادارە خواهد شد و همە مردمان عراق ازحقوق برابر برخوردار هستند.
اما، متأسفانه دخالتهای مستقيم حکومتگران جمهوری فرقه گرای اسلامی ايران در منطقه و دامن زدن به جنگهاي مذهبي و تحقير بی حد و حسر اعراب سنّی عراق و نتيجتاً ظهور داعش، سبب به انقياد در آوردن دولت مرکزی عراق ، و هر چه بي ثبات ترشدن منطقة، بويژه ايجاد بحران درعراق و تبديل آن به حکومتی فرقه گرای مذهبی، استبدادی و متمرکز گشته است۔
وجود چنين وضعيتی در کشور عراق باعث گرديده است که اصول قوانين اساسی آن ، همانند کشور ايران تحت حاکميت مستقيم جمهوری اسلامی، فقط روی کاغذ بمانند و بدينگونه تنش ها و تبعيض ها و بحرانهای سياسی و اجتماعی در ميان مردمان گوناگون آنجا پديد آيد۔

در پسا منظر چنين اوضاع و احوالی است که دولت اقليمکوردستان عراق برگزاری "رفراندوم"و مراجعه به آراى عمومى مردمان کوردستانراجھت برون رفت از از وضعيت نا هنجار کنونىدر دستور کار خود قرار داده استو انجام اين رفراندوم رابه عنوان چاره ای برای حلّ معضلات و چالش های حاصل از سياستهای دولت مرکزی و همزيستىمسالمت آميزملتھاى تشکيل دهنده آن جغرافيا ميداند۔

کنگرە ملیتهای ایران فدرال بە عنوان یک اتحاد سراسری ایرانی که برای بر پا داشتن يک کشور فدرال، دموکراتيک و سکولار در ايران کثيرالمله برپا نهاده شده است، ضمن احترام به حق حاکمیت کشورهای دیگر و پرهيز از دخالت در امور داخلی دیگران اعلام ميدارد که:

ساختار فدراليسم درکشورهای غير دموکراتيک و غير سکولار، ساختاری تضمينی و با دوام نخواهد بودو در اين راستابا رعايت "اصول دموکراتيک"وتأمينحقوق تمامى اقليتھاى درون ھرجغرافيا،ازروش مراجعه به رأى مردم"رفراندوم"در كوردستان عراق جهت احقاق حقوق بنيادين ان پشتيباني و دفاع مي نمايد

شورای مرکزی کنگره مليتهای ايران فدرال

21 سپتامبر 2017

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر