ایران نیوز

سه‌شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۶

«تهیدستان، قربانیان اصلی اعدام»

پوستر روز جهانی مبارزه با اعدام
ده‌ها نهاد مدافع حقوق بشر ۱۵ سال پیش تصمیم گرفتند در ائتلافی جهانی روز دهم اکتبر را به عنوان روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام نام‌گذاری کنند با هدف تلاش برای لغو این مجازات در سرتاسر جهان.

و امسال هم دهم اکتبر مصادف با ۱۸ مهرماه، درحالی فرارسیده که استفاده از مجازات مرگ یا همان اعدام هنوز در برخی کشورها ادامه دارد ازجمله ایران.

مجازاتی که به گفته مدافعان حقوق بشر «تبعیض‌آمیز و غیرانسانی» است و ناقض حق حیات.

ائتلاف جهانی علیه مجازات مرگ، امسال موضوع فقر و ارتباط آن را با این مجازات مطرح کرده است. بسیاری از مدافعان حقوق بشر می‌گویند مجازات اعدام با فقر و محرومیت ارتباط مستقیم دارد و قربانیان این مجازات اغلب تهیدستان و افراد به حاشیه رانده شده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۳ کشور جهان مجازات اعدام را اجرا کردند که در این میان ایران پس از چین برسکوی دوم جهان ایستاد با ۵۶۷ اعدام که به مراتب بیشتر از تعداد اعدام‌ها در عراق، پاکستان و عربستان سعودی بود.

امسال دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام در حالی فرا رسیده که ۱۰۴ کشور جهان مجازات اعدام را لغو کرده‌اند و ده‌ها کشور دیگر هم سال‌هاست که این مجازات را اجرا نمی‌کنند اما ایران از نظر سرانه اعدام همچنان بر سکوی اول جهان ایستاده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر