ایران نیوز

جمعه، آذر ۲۴، ۱۳۹۶

صدور حکم شلاق و حبس برای دو شهروند در ایلام و سقز

دادگاه کیفری شهرستان سقز یک دختر دانشجو را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۵۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم کرد. وی متهم است در پی برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق در جشن و شادمانی خیابانی ناشی از این واقعه مشارکت جسته است. همزمان یک فعال ایلامی که با تودیع وثیقه آزاد شده بود، به یک سال حبس محکوم شد. اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، اخیرا «زمانه زیویه» دانشجوی ترم آخر رشته‌ی حقوق دانشگاه پیام نور سقز با اتهاماتی همچون «اقدام علیە امنیت ملی»، «شرکت در تجمعات غیرقانونی» و «اخلال در نظم عمومی» مورد محاکمه قرار گرفت. خانم زیویه با تبرئه از بعضی اتهامات نهایتا از بابت اخلال در نظم عمومی به ۵۰ ضربه شلاق و یک میلیون و هشتصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

زمانه زیویه
این حکم در روز ۱۶ آذر به وکیل زمانه زیویه ابلاغ شده و او نیز بنا به درخواست موکل به حکم اعتراض کرده است. خانم زیویه در روزهای چهارم و پنجم آذرماه سال جاری در سقز محاکمه شده بود.

زمانه زیویه در روز ۱۵ آبان به اتهام تحریک مردم به برگزاری تجمعات غیرقانونی و حمایت از رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق توسط نیروهای امنیتی وابسته به سپاه در منزلش بازداشت شد و بعد از گذشت سه روز با تودیع وثیقه ۸۰ میلیون تومانی امکان آزادی یافت.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

یک فعال مدنی در ایلام به حبس محکوم شد
از سویی دیگر روز ۱۸ آذر ۱۳۹۶، «سجاد تابانی» از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد.

صدور حکم با استناد به ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی صورت گرفته که طبق آن هرگونه فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام، جرم محسوب شده و برای آن مجازات تعیین شده است.

یک منبع مطلع در این رابطه گفت : «وی به حکم صادره اعتراض نموده است هر چند در صورت تایید مجدد آن در دادگاه تجدیدنظر، جهت اجرای حکم راهی زندان می‌شود.»

سجاد تابانی که در شهریور ۱۳۹۵ در در محل کارش در کارگاه نقاشی خود در خیابان صدوقی ایلام از سوی مامورین امنیتی بازداشت شده بود، روز یکشنبه ۴ مهر همان سال با تودیع وثیقه امکان آزادی موقت یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر