ایران نیوز

دوشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۶

وزیر کشور ایران از توقف کولبری خبرداد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران خبرداد که طبق مصوبه دولت، کولبری در مرزها متوقف می‌شود و به روستائیان کارت پیله‌وری برای فعالیت در بازارهای مرزی داده خواهد شد.
اصطلاح کولبر به افرادی اطلاق می‌شود که برای امرار معاش اجناسی را از کردستان عراق بر دوش خود به ایران منتقل می‌کنند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز یکشنبه (۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر) در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی‌، صنایع معادن و کشاورزی ایران در رابطه با موضوع کولبری در مرزهای ایران گفت "در دولت تصویب شده که کولبری بطور کامل متوقف شود". 

وزیر کشور افزود:«البته ممکن است این کار آثار امنیتی و اجتماعی داشته باشد، اما باید توجه داشت که از انجام کولبری درآمد زیادی به خود کولبران نمی‌رسد و کرامیت انسانی‌آن‌ها حفظ نمی‌شود».

صدور کارت پیله‌وری و تعبیه ۱۵ بازار مرزی

وزیر کشور ایران گفت که مرزها را برای قاچاق و کولبری خواهیم بست و افزود: «بیش از ۸۵ درصد از کالاهایی که کولبران وارد کشور می‌کنند از ایران به کشورهای دیگر صادر شده و از آنجا دوباره به وسیله کولبری وارد کشورمان می‌شود».

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر در استان آذربایجان غربی گفته بود ۷۰ هزار کولبر در مجموعِ مرزهای کشور وجود دارد.

به گفته رحمانی فضلی بعد از توقف کولبری ۱۵ بازارچه در مناطق مرزی تعبیه شده تا کالاهایی که در آن مناطق وارد کشور می‌شود در این بازارچه‌های به فروش برسند. وی افزود:«افرادی که حداقل سه سال در روستاها سکونت دارند، کارت پیله‌وری دریافت می‌کنند تا از تخفیفات گمرکی بهرمند شوند و به‌جای آن مرزها برای ورود کالا به کشور به شکل قبل بسته خواهد شد».

کولبری نشانه‌ "اقتصاد نامتوازن و مرکزگرا"

کولبران کرد به افرادی اطلاق می‌شود که در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزد ناچیز اقدام به حمل کالای خارجی از نقاط "غیررسمی گمرکی" می‌کنند.

شغلی پرخطر که بارها به قیمت جان کولبران تمام شده است.

کولبری یکی از خطرناک‌ترین شغل‌ها به حساب می‌آید زیرا از نظر دولت ایران انتقال کالاها توسط کولبران قاچاق محسوب می‌شود و تا کنون صدها کولبر با تیراندازی مرزبانان و نیروهای انتظامی ایران کشته شدند. 

از سوی دیگر کولبران همواره در معرض حوادث در مناطق کوهستانی هستند. در زمستان گذشته ۱۶ کولبر در اثر سقوط بهمن در زیر برف گرفتار شدند که پنج نفر جان خود را از دست دادند. پس از آن بیش از ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی و اهالی رسانه در ایران در نامه‌ای از مسئولان خواستند که حساب کولبران را از عاملان و حامیان پشت‌پرده قاچاق جدا کنند. 

در این نامه با انتقاد از "برنامه‌های اقتصادی نامتوازن و مرکزگرای سال‌های گذشته" خواسته شده بود با "اجرای سیاست‌های اقتصادی حمایتی، ایجاد مناطق آزاد تجاری، توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش تسهیلات و تشویقات سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی غرب کشور" به مقابله با این پدیده پرداخته شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر