ایران نیوز

یکشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۶

فعالان کردستان: برای مرگ سارو قهرمانی، حسین قادری و کیانوش زندی دادگاهی علنی برگزار کنید

شماری از فعالین سیاسی و مدنی کردستان، با نوشتن نامەای خطاب به دادستان سنندج، با اشارە به مرگ مشکوک سە تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ایران در این شهر، درخواست کردەاند تا در زمینەی قتل‌های اخیر که هر روز روند و ابعاد گستردەتری می‌یابد وارد عمل شده و ضمن برگزاری دادگاهی علنی طی روندی شفاف به آمران و عاملان این قتل‌ها فارغ از قدرت سیاسی و یا امنیتی‌شان بپردازد. 

متن کامل نامه و اسامی امضاکنندگان که نسخەای از آن به آژانس خبررسانی کُردپا ارسال شده، عیناً درپی می‌آید:

جناب آقای جوهری

دادستان محترم عمومی و انقلاب سنندج

با سلام

همانگونه که مستحضرید، پس از اعتراضات خیابانی گسترده به اوضاع سیاسی-اقتصادی مملکت در تعداد زیادی از شهرهای ایران، اخبار ناگواری از فوت تعدادی از بازداشت‌شدگان متعاقب این اعتراضات در زندان‌ها به گوش می‌رسد. در شهر سنندج، این اخبار تاکنون برای سه تن به نام‌های حسین قادری، سارو قهرمانی و کیانوش زندی به تایید رسیده است. متاسفانه اخباری دال بر وجود جانباختگان دیگری نیز وجود دارد، که باعث وحشت و هراس عمومی شهروندان شده است.

نیک آگاهید که به لحاظ قانونی، در قانون مجازات اسلامی، برای اعتراض خیابانی حتی در حالت بدون مجوز آن، حکم مرگ پیش‌بینی نشده است. همچنین، پروپاگاندای رسانه‌های رسمی، مبنی بر معتاد، تروریست بودن و یا دق کردن مقتولین در زندان، که شما نیز به بی‌اعتبار بودن آنها اگاهید، نه تنها هیچ پشتوانه حقوقی برای توجیه قتل ایجاد نمی‌کند، بلکه بر ابهامات و تردید جامعه نسبت به توانایی نهادهای مسئول برای بررسی بی‌طرفانه قضایا افزوده و سبب گسترش بیش از پیش عدم اعتماد جامعه به این نهادها و به ویژه دستگاه قضایی می‌شود. 

جناب دادستان! 

امروز ده سال از فوت ابراهیم لطف اللهی دانشجوی سنندجی در بازداشتگاه اداره اطلاعات گذشته است و هنوز هم جامعه از یک بررسی بی‌طرفانه قضایی در این مورد بی‌بهره بوده و افکار عمومی هیچگاه اقناع نشد. شاید اگر رسیدگی به آن پرونده با حضور متهمین و شکات و در دادگاهی علنی صورت می‌گرفت، و یا اگر دادگاهی برای عاملان کشتار کولبران و کاسبکاران مرزی که به امری روزانه تبدیل شده است، برگزار می‌شد و طی روندی شفاف، قصور و تقصیر نهادهای مسئول به اطلاع افکار عمومی می‌رسید، امروز نهادهای متعدد امنیتی-نظامی در قتل شهروندان گشاده دست عمل نمی‌کردند و شاید هیچگاه "هیوا تاب"ها نمی‌توانستند در این نهادها چنان نفوذ گسترده‌ای بیابند. 

در نهایت، اینجانبان امضا کنندگان این نامه به عنوان تعدادی از شهروندان کردستانی و سنندجی که دغدغه حفظ جان و امنیت افراد عادی و نیز معترض را داریم، از جنابعالی به عنوان مدعی‌العموم خواستار آنیم، که در زمینه قتل‎های اخیر که هر روز روند و ابعاد گسترده‌تری می‌یابد، وارد عمل شده و ضمن برگزاری دادگاهی علنی طی روندی شفاف، به آمران و عاملان این قتل‌ها فارغ از قدرت سیاسی و یا امنیتی‌شان پرداخته و به جامعه و افکار عمومی نیز اطمینان خاطری بابت وجود دستگاه قضایی عدالت محور و شهروند مدار بدهید.

١. آزاد نمکی 
٢. مختار زارعی
٣. محسن رضوی
٤. جمال دانشمند 
٥. دلیر اسکندری 
٦. صلاح رحمانی
٧. فرهاد امین پور 
٨. صلاح پزشکی
٩. عثمان نوری
١٠. بیژن رحمانی
١١. ابراهیم ناصری
١٢. محمد امین زادە
١٣. محمد قربانی
١٤. سوما صفاری
١٥. ادریس بیرم پور
١٦. چنور سعیدی 
١٧. وریا قادریان
١٨. باقر پیری
١٩. هاشم کرمی
٢٠. سيامند مهتدى
٢١. بهزاد قوامی
٢٢. عزیز ناصری
٢٣. عدنان حسن پور
٢٤. دارا حسینی
٢٥. ریبوار کامرانی پور
٢٦. هاوژین مولودی
٢٧. صباح مفیدی
٢٨. علی دلاویز
٢٩. مهدی دعاگو
٣٠. سروه بدری
٣١. سیامک رحمانپور
٣٢. ندا نجم الدینی
٣٣. نیشتمان اسعدی
٣٤. دکتر خالد توکلی
٣٥. عبدالعزیز مولودی
٣٦. شورش مرادی
٣٧. عطاالله قربانی
٣٨. سعادت ابراهیم پور
٣٩. فواد ساوان
٤٠. یعقوب روا
٤١. موسی امیدی
٤٢. رستم منتی
٤٣. ادریس شریفی
٤٤. دانا لنج ابادی
٤٥. شیرکو هرمزی
٤٦. دانیال ایمانی
٤٧. آمانج محمدی
٤٨. هیبت موید
٤٩. اسعد غفوری
٥٠. عطا حسینی
٥١. صالح گرامی
٥٢. سیروان کھنە پوشی
٥٣. عباس نادری پاک
٥٤. مهرانه عزیزی
٥٥. کوردستان شاھمرادی
٥٦. شاھو سیدە
٥٧. امیر عبداله‌زاده
٥٨. خبات بیگلر
٥٩. دکتر آزاد محمدیانی
٦٠. محمود چلبی
٦١. سلمان امام‌زنبیلی
٦٢. محمود محمودی
٦٣. بهروز زارعی
٦٤. حسین امجدی 
٦٥. احمد حبیبی
٦٦. خسرو الهی
٦٧. عبدالعزیز مولودی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر