ایران نیوز

چهارشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۵

مراد کارایلان: با اتحاد کردها صددرصد بە پیروزی خواهیم رسید [بخش دوم و پایانی]

مراد کارایلان از اعضا شورای رهبری پ.ک.ک و فرماندە قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق کردستان "ه.پ.گ" در گفتگو با شبکە تلویزیونی "کردسات نیوز" بە تحولات کردستان، منطقە و جهان را ارزیابی کرد. بخش اول این گفتگو را دیروز منتشر کردیم، بخش دوم و پایانی آن را در ذیل بخوانید.

کردسات نیوز: بە موضوع موصل بپردازیم، مسئلە موصل اهمیت ویژەای در رسانەهای کردستان، منطقە و حتی جهان بە خود اختصاص دادە است. این اهمیت برای چیست؟ مورد مهمی کە می‌خواهم از شما سئوال کنم این است کە استراژی کردها پس از آزادی موصل باید بر چە اساسی بنا شود؟ در رابطە با مشارکت یا عدم مشارکت پ.ک.ک در عملیات آزادسازی موصل هم سئوالاتی در رسانەها مطرح می‌شود، پاسخ مدیریت پ.ک.ک بە این پرسشها چیست؟ همچنین اصرار ترکیە برای مشارکت در عملیات موصل کە موجی از نارضایتی و حتی بحران را دامن زدە است آیا بە این منظور نیست کە از شرکت پ.ک.ک جلوگیری کند؟
کارایلان: در حال حاضر در رابطە با جنگ با داعش هر کسی مدعی است کە در مبارزە با داعش شرکت می‌کند. اما در حقیقت دشمنان داعش و دوستان داعش کدامها هستند، بە وضوح دیدە نمی‌شود. اما در چند سال اخیر همە دیدیم کە دولت ترکیە با داعش دشمن نبودە است. البتە یادآوری کنم کە در حال حاضر هم دولت ترکیە با داعش دشمنی ندارد. در گذشتە بە شیوەای آشکار هم از داعش حمایت کردند. داعش بە روژاوا حملە کرد، بە شنگال حملە کرد، سپس بە مخمور و کرکوک هم حملە کرد. زمانی کە داعش بە شیوەای وحشیانە بە خلق و عیرنظامیان حملە کرد این نیروهایی کە امروز داعیە جنگ با داعش را سر می‌دهند، در صحنە نبودند. در مقابل چشمان همە جهانیان قتل‌عامی بر خلق کرد ایزدی صورت می‌گرفت، اما همە بە تماشای آن نشستە بودند. ما مجبور شدیم کە خطرهای احتمالی مداخلە در این قتل‌عام را بپذیریم و بە داعش را متوقف کنیم. پ.ک.ک قبل از همە گروهها و دولتها در مقابل داعش ایستاد و ایستار خود را هم نشان داد. جالب اینجاست کە امروزە گفتگو دربارە چە چیزی صورت می‌گیرد؟ دربارە مشارکت یا عدم مشارکت پ.ک.ک در جنگ با داعش. البتە متذکر می‌شوم کە پ.ک.ک بە دعوت کسی با داعش نجنگیدە تا امروز در انتظار کسب موافقت یا اجازە برای مشارکت در جنگ با داعش باشد. در رابطە با ترکیە هم همانگونە کە می‌دانیم ترکیە دسیسە پلیدی را در سر دارد. مسئلە ایجاد سیستم عثمانی را در سر دارد. استقرار نیروهای ارتش ترکیە در بعشیقە هم در این راستا صورت گرفتە است. اگر ترکیە در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند چە بە شیوە مستقیم و یا چە بشیوە غیرمستقیم –بواستە گروهها و یا جریانهای موازی کە آنها را برای این امر امادە کردە است- جنوب کردستان در معرض خطری جدی قرار خواهد گرفت. سیاست دولت ترکیە بە از این قرار است. ضربە زدن بە جنبش آزادیخواهی در باکور، فشار آوردن و خفە کردن انقلاب روژاوا و استقرار کامل در موصل. بە این شیوە جنوب کردستان هم تحت کنترل ترکیە خواهد بود. ما یکبار دیگر تکرار می‌کنیم. ترکیە هدفهای پلیدی از استقرار نیروهای خود در عراق و جنوب کردستان دارد. ما دولت ترکیە را خوب می‌شناسیم. ما در دبستانها و مدارس آنها درس خواندەایم (آموزش و پرورش)، ما از روحیە آنان و تفکرات آنها آگاهیم. ما از نقشه‌های آنان آگاهیم. دولت ترکیە دشمن خلق کرد در هر چهار بخش کردستان است. البتە حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) بە این حقایق چندان توجە ندارد و حتی زمینەهایی را برای استقرار آنها فراهم کردە است. ما این سیاست پارتی را غلط می‌دانیم.

- آیا شما می‌گویید کە بە واسطە آنها (پارتی)، ارتش ترکیە در جنوب کردستان مستقر شدە است؟

- در واقعیت در بیشتر موارد، بلە. در مورد بعشیقە هنوز در مورد آن گفتگو ادامە دارد. مهم این است کە مسئولان در برابر این وضعیت سکوت اختیار کردەاند. ما این را غلط می‌دانیم. وجود نیروهای ترکیە برای آیندە کردها خطری جدی است. بە ویژە برای دستاوردهای جنوب کردستان تهدیدی جدی بە شمار می‌آیند.دولت ترکیە تصمیم گرفتە است کە وسعت خود را بیشتر کند، چگونە؟ البتە کە با اشغال سرزمین خلقهای دیگر سرزمین خود را وسیعتر می‌کنند. یک نکتە دیگر را هم باید یادآوری کنم. دولت ترکیە در هر جایی کە مستقر شود، آنجا را ترک نخواهد کرد.اگر حکومت اقلیم از ترکیە بخواهد نیروهای خود را از جنوب کردستان خارج کند، آیا ترکیە بە این درخواست حکومت پاسخ مثبتی خواهد داد و خارج می‌شود؟ نە . ارتش ترکیە خارج نخواهند شد. در واقعیت امر ترکیە برای جنوب کردستان برنامەهای ویژە خود را اجرا می‌کند. در این راستا بە سیاسیون کرد متذکر می‌شوم کە بە اشتباهها و سیاستهای غلط خود اعتراف کردە و از آنها تجربە کسب کنند.

- بە نظر شما آیا ترکیە در عملیات آزادسازی موصل شرکت دادە خواهد شد یا نە؟ آیا شما در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهید کرد یا نە؟

-قبل از هر چیز استقرار نیروهای ارتش ترکیە در عراق زیرپا گذاشتن تمامیت ارضی عراق و مصداق تجاوز است. با این همە دولت ترکیە ادعا می‌کند کە در اراضی عراق خواهد ماند و برای این امر هم خواهان گفتگو با دولت عراق هستند. اما نخست وزیر و سیاستمداران عراق در این رابطە اتخاذ موضع کردند و موضع آنها هم کاملا طبیعی و بجا بود. حتی دولتهای خارجی همچون آمریکا هم بە این امر اشارە کردند کە مشارکت در جنگ با داعش در عراق با موافقت دولت عراق امکان پذیر است.اما دولت ترکیە با صراحت می‌گویند کە ما باید در این عملیات شرکت کنیم. اگر اجازە مشارکت بە ما دادە نشود ما هم نقشەهای ب و ج خودمان را داریم(؟!) بە شیوەای تلویحی می‌‌گویند کە ما برای اشغالگری آمدەایم. این امر بە بحران موجود دامن خواهد زد. ما گمان نداریم کە دولت عراق اجازە مشارکت در عملیات آزادسازی موصل را بە ترکیە نخواهد داد. اما شاید بە گروههای کە آنان(ترکیە) در بعشیقە آموزش دادەاند اجازە شرکت دادە شود. البتە آن هم تحت نظر دولت عراق. در رابطە با مشارکت ما تحت نام ه.پ.گ هم، همچنان کە همە می‌دانند، نیروهای ما در جنگ با داعش دارای سطح ویژەای هستند. گریلاهای ما در این امر متخصص هستند و حرفەای عمل می‌کنند. البتە پ.ک.ک هم خواهان مشارکت در این عملیات است. در سە سال گذشتە بصورت مداوم با داعش جنگیدە است و خواهان پایان دادن بە داعش است. یک نکتە را یادآوری کنم. اگر جنگ در داخل شهر موصل برعلیە داعش بە درازا بکشد، بە گریلاهای ما نیاز خواهد بود. ما در این مورد مشکلی نداریم و تحت عنوان نیروهای ه.پ.گ برای نابودی داعش آمادەایم در این عملیات شرکت کنیم. البتە در شنگال یگانهای مقاومت شنگال "ی.ب.ش" کە رابطەای با پ.ک.ک ندارند و از جوانان ایزدی شنگال تشکیل شدەاند در این عملیات شرکت دارند. آنها در آزادسازی شنگال انتقام مادران و خواهران و برادران خود را از داعش خواهند گرفت.

در رابطە با حضور نیروهای پ.ک.ک در شنگال حرف و حدیثهای فراوانی در رسانەها از زبان برخی افراد مطرح شدە است. آنان خواهان خروج پ.ک.ک از شنگال هستند. پ.ک.ک هم می‌گوید کە برای آزادی شنگال خود جوانان خود را فدا کردە است. همە می‌گویند کە پ.ک.ک و پارتی در این رابطە در برابر هم قرار گرفتەاند. در این رابطە چە چیزی برای گفتن دارید؟

درخواست خروج نیروهای پ.ک.ک از شنگال، درخواست دولت ترکیە است. پ.ک.ک برای حفاظت از دستاورهای خلق شنگال و خلق جنوب کردستان در شنگال مستقر شدە است. بیانیەهایی کە در این رابطە برعلیە ما صادر شدەاند برای اهداف سیاسی مطرح شدەاند نە برای هدف انسانی و حقیقی خلق جنوب و شنگال. تا اکنون بە شیوە واضح چیزی در این رابطە مستقیما بە ما گفتە نشدە است. گاهگاهی حرفهایی در برخی محافل مطرح می‌شوند کە قابل حل است. در نشستها می‌توان بە آنها پرداخت. میان گریلاها و مبارزان و پیشمرگ در شنگال مشکل چندانی وجود ندارد، آنها با هم از خاک شنگال محافظت می‌کنند. در رابطە با خروج نیروها، پ.ک.ک مشکل ساز نبودە و نخواهد بود. پ.ک.ک خواهان اتحاد خلق کرد است. در این رابطە بە نکتەای اشارە کنم، پس از هجوم داعش بە شنگال و مداخلە نیروهای ما در شنگال برعلیە داعش تقریبا در چهارمین یا پنجمین روز مسئولین پارتی (حزب دمکرات) در پیامی برای ما سلام فرستادند و از ما در مورد صحت حضور نیروهای ه.پ.گ در شنگال پرسیدند. ما هم اعلام کردیم کە بلە. نیروهای ما از چند روز پیش در شنگال مستقر شدەاند. سپس یکبار دیگر پیام فرستادند کە در صورت امکان، اجازە استقرار گروهی از نیروهای پیشمرگ را در شنگال بە ما دهید. خود من پس از مشاورە با رفقای دیگر بە این درخواست پاسخ مثبت دادم و ٢٠٠ تن از پیشمرگها را از راە سمالکا بە روژاوا بردیم و پس از دو یا سە روز بە کوهستان شنگال منتقل کردیم. خود خلق شنگال خواستند کە بە آنها(پیشمرگها) حملە کنند. ما از آنها حفاظت کردیم. اگر ما هدف دیگری غیر از اتحاد کردها داشتیم، در همان زمان بە آسانی می‌گفتیم کە نیازی بە حضور نیروهای پیشمرگ در شنگال نیست. ولی ما چنین کاری نکردیم. ما درصدد اتحاد صفوف خلق خود هستیم. در عین حال ما خواهان تشکیل فرماندهی واحد بودیم. پیشمرگهای یکیتی، پارتی و گریلاها می‌توانستیم با هم فرماندهی مشترکی را تشکیل دهیم. هدف ما از شنگال چنین بود. اما سپس برخی بە سیاە نمایی دست زدند،ما اجازە ندادیم کە بە خلق ما در جنوب ضربە دیگری وارد شود. بە این ویژگی خود مفتخریم.

- بە سئوال دیگری بپردازیم، مرحلە جاری را بە عنوان سدە طلایی برای کردها عنوان می‌کنند. کردها تا چە اندازە خود را برای استفادە از این فرصت آمادە کردەاند؟ کردها چگونە خواهند توانست از فرصت سدە طلایی موجود استفادە نمایند؟

- در حال حاضر جنگ جهانی سوم در خاورمیانە آغاز شدە است. قبل از این دو جنگ دیگر جهانی روی دادەاند. در جنگ جهانی اول کردها دستاوردی کسب نکردند و میهن آنها هم تقسیم شد. خلق کرد در این جنگ بدون طرف ماندە بود. نیرویی هم نداشت. در نتیجە با پیمان لوزان کردها بە خارج از دایرە سیاست راندە شدند و کردستان را بە چهار بخش تجزیە کردند. هیچ خلقی همچون کردها از جنگ جهانی اول متضرر نشد. در جنگ دوم جهانی هم کردها ضعیف بودند. کردها نە سازماندهی کارآمدی را دارا بودند و نە نیرویی منسجم. هر بخش در نتیجە جنگ وضعیت مطلوبی نداشت. اما با این وجود هم فرصتی کوچک بە دست کردها افتاد. در روژهلات کردستان با پیشاهنگی قاضی محمد خلق ما خواهان استفادە از این فرصت برآمد. جمهوری مهاباد تأسیس شد. اما خیانت اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان و دسایسی کە از آن آگاهی داریم، اجازە ماندگاری این دستاورد را بە کردها نداد و از میان رفت. رهبران آن را هم اعدام کردند. در دو جنگ جهانی کردها هیچ دستاوردی کسب نکردند. اما در حال حاضر سطح مبارزە خلق کردستان در هر چهار بخش بە جایگاە مطلوبی رسیدە است. در ٣٠ -٤٠ سال گذشتە کردها با مبارزە خود دستاوردهایی را در شمال، جنوب، روژاوا کسب کردەاند. در روژهلات هم جنبش آزادیخواهی کردها فعالیت خود را سرعت بخشیدە است. در شرایط امروز یعنی در آغاز جنگ جهانی سوم کردها حضوری فعالانە دارند و حتی بە جرأت باید گفت از فاکتورهای فعال هستند. ببینید در مقبلە با جنبش سلفیها کە با نوع بشر دشمنی دارند، کردها بیشتر از هر ملتی با آنها جنگیدە و آنها را مجبور بە پذیرش شکست کردەاند. بە همین دلیل صراحتا می‌گوییم کە زمان آن فرا رسیدە است کە کردها هم بە حقوق مشروع خود دست یابند و در دیزاین آیندە نقشە سیاسی خاورمیانە هم جایی شایستە را بە خود اختصاص دهند. زیرا اشغالگری بر کردستان هم در ضعیفترین مرحلە تاریخ خود بە سر می‌برد. در هر چهار بخش اشغالگران کردستان در ضعیفترین وضعیت خود قرار دارند. بر این اساس زمان آن فرا رسیدە کە کردها، آزادانە بر سرزمین خود زندگی کنند. اما این واقعیت را دشمنان و اشغالگران هم درک کردەاند. بە همین دلیل اردوغان اینگونە بە کردها و دستاوردهای آنان حملە می‌کند، چند ماە پیش اردوغان گفتە است کە پیمان لوزان برای ترکها نە پیروزی کە شکست را بە همراە آوردە است. بە زعم اردوغان بخشی از سرزمینهای تحت سلطە آنها از سیطرە آنها خارج شدەاند. اشغالگران با وجود اختلافهای شدید فیمابین اما در رابطە با اتخاذ سیاست ضد کرد با هم بە توافق می‌رسند. ایران ، ترکیە و سوریە بە تازگی در این رابطە با هم گفتگو کردەاند. سوریە و ترکیە در پنج سال گذشتە دشمنی کردند. حتی در پنج سال گذشتە عوامل یگدیگر را از میان بردند و سوریە را بە چە وضعیتی دچار کردند. همە آن را دیدیم. اما در رابطە با مسئلە کرد با هم دیدار کردند و انگار کە آنها هیچوقت بر علیە همدیگر نبودەاند. بلە، در شرایطی تاریخی و استثنایی کە فرصتهایی طلایی برای کردها فراهم شدەاند و جامعە کرد هم خواهان آزادی است، چرا سیاستمداران کرد با هم اختلافات آنچنانی دارند کە حتی نمی‌توانند با هم گفتگو کنند. این امر برای سیاستمداران کرد، مایە شرم است. ما باید حتما و مطلقا از این مسئلە نجات یابیم. در این رابطە ما همچون پ.ک.ک، بە هیچ عنوان اجازە نخواهیم داد کە منافع استراتژیک خلق را در معرض خطر قرار دهیم. در سدە ٢١ قرار داریم . در این سدە نیروهایی کە با هم دشمنی ایدیولوژیک دارند با هم گفتگو می‌کنند، اما ما کردها کە در یک کشتی در این اقیانوس خاورمیانە قرار گرفتەایم و طوفان زندگی همە ما را تهدید می‌کند، چرا نمی‌توانیم دور هم گرد آییم و بە گفتگو بپردازیم. دشمنان ما مخفیانە با هم گفتگو کردە و برای ضربە زدن بە خلق ما بە هر اقدامی دست می‌زنند. ما هم باید از وضعیت مذکور دست برداریم و مرحلە نوینی را آغاز کنیم. مرحلەای کە خلق ما خواهان آن است. ما نیاز حیاتی بە انسجام ملی داریم. حتی اگر اتحاد ملی هم نداریم، حداقل باید استراتژی مشترکی را اتخاذ کنیم. روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای دیگر بر اساس دشمنی با احزاب کردی دیگر مبنا قرار ندهیم. در سطح بین‌المللی با هم دشمنی ننماییم. در این راستا باید خلق کرد احزاب را تحت فشار دهند. بە خیابانها بیایند و احزاب را مجبور و تکرار می‌کنم وادار بە اتحاد نمایند. اتحاد برای خلق ما از نیاز بە نان و آب حیاتی‌تر است. مثل هوا بە اتحاد ملی نیاز داریم. اگر کردها با هم متحد شوند، صد در صد بە پیروزی می‌رسند، اگر نە دو بخش و سە بخش باشند. هر بخشی هم خود را بە جبهەای واگذار کند، بە ویژە اگر خود را بە دولتهای اشغالگری واگذار کنیم کە آنها را خوب می‌شناسیم و از ا‌هداف پلید آن دولتها آگاهی داریم و بە خلق خود پشت کنیم. این بە هیچ عنوان قابل قبول نیست. ما امیدواریم روسای احزاب کردستانی و سیاستمداران این مسئلە را جدی تلقی کنند و این امر را بە موضوع بحث داخل خلق خود مبدل کنیم. در این رابطە اختلاف میان احزاب کرد وجود دارند. در جنوب کردستان هم بحرانهای دیگری وجود دارند. مجلس تعطیل شدە است. بحرانی اقتصادی و بحران های دیگر هم خلق ما را تحت فشار قرار دادە است. وضعیت نابسامانی برقرار شدە است. چگونگی خروج از این بحران هم برای برخی از احزاب هنوز مشخص نیست. مثلا نشستهای مشترک گوران و یکیتی خلق را خشنود کرد. اما پس از آن مشکلی دیگر در میان یکیتی بروز کرد. من آشکارا می‌گویم؛ هیچ کسی حق ندارد صفوف مبارزە را تهدید کند. سیاستمداران بە ویژە روسای یکیتی باید درک کنند کە نیازمند اتحاد هستیم. ما از کنگرە و کنفرانس ملی صحبت می‌کنیم. آنوقت معلوم است کە برخیها کنگرە و کنفرانس را برای خود بسیار سنگین می‌بینند. خوب . دست‌کم خطمشی مشترکی را اتخاذ کنیم. دشمنان خطمشی مشترکی را بر علیە ما اتخاذ می‌کنند، چرا ما همچون سیاستمداران کرد هم خطمشی مشترکی را تعیین نمی‌کنیم؟! همە احزاب جنوب کردستان بدون استثنا باید تصمیمهای دوسال اخیر دولت ترکیە را از نو مورد بررسی قرار دهند، زیرا برنامەای استراتژیک برای دشمنی با خلق کرد در همە بخشها اتخاذ شدە است.

- در پایان این گفتگو چە پیامی دارید؟ زمان برنامە رو بە پایان است، در صورت امکان پیام شما کوتاە باشد؟

- می‌خواهم دوبارە یادآوری کنم کە در مقطعی تاریخی بسر می‌بریم. آنچە کە ما در این گفتگو از آنها صحبت کردیم برای همە ما صدق می‌کند. همە باید بە مسئولیتهای ملی و اخلاقی خود عمل کنیم، فرصتی تاریخی در پیش روی ما قرار دارد. اگر این فرصت را از دست دهیم-اگر آن را بە قطاری تشبیە کنیم- اگر از این قطار عقب بمانیم و در موعد مقرر بە آن نرسانیم، فرار کردن بە دنبال آن فایدەای نخواهد داشت. همچنان کە شما هم از آن بە عنوان فرصت طلایی نام بردید، من هم دوبارە بر استفادە صحیح از این فرصت طلایی تأکید می‌کنم. قبل از حرکت قطار باید در آن جای گرفت، اگر نە فرار بە دنبال آن هیچ نتیجەای نخواهد داشت. از روسای احزاب و سیاستمداران می‌خواهم کە بە محاسبە امور بپردازند. مسئولانە رفتار نمایند. ما در این مرحلە بە اتحاد ملی نیازمندیم. هر حزب باید در داخل حزب و در خارج از حزب ، اتحاد ملی را ملاک کار قرار دهد. ما همچون پ.ک.ک خواهان اتحاد و انسجام ملی هستیم و بە وظایف خود در برابر هر چهار بخش کردستان عمل خواهیم کرد. پ.ک.ک با رویی گشادە از انتقادات و پیشنهادها استقبال می‌کند. اما در مقابل دشمن هیچوقت سکوت نمی‌کنیم و تسلیمیت را نخواهیم پذیرفت. برای دستیابی بە حقوق مشروع خلق کرد اعلام می‌نماییم کە آنچە را کە در توان داشتە باشیم بکار خواهیم بست. خلق ما در این زمینە بە عملکرد ما اطمینان کامل داشتە باشد. در پایان از شما و دست‌اندرکاران شبکە خبری کردسات تشکر می‌کنم. سلام و احترام خود را بە مخاطبان، خلق ما و دوستان خلق ما اعلام می‌دارم.

با تشکر فراوان از مراد کارایلان از اعضای شورای رهبری پ.ک.ک و فرماندە قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق کردستان "ه.پ.گ" و سپاس از پیامهای ویژە شما برای اتحاد ملی کردها. تشکر از همکاران و همچنین از مخاطبانی کە تا پایان برنامە با ما بودند. 

لینک بخش اول مصاحبە با مراد کارایلان [ اینجا] را کلیک کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر