ایران نیوز

شنبه، آبان ۰۸، ۱۳۹۵

محکومیت هشت شهروند تاجیک به زندان به جرم پیوستن به داعش

گلمراد حلیمف، فرمانده سابق نیروی ویژه پلیس تاجیکستان در بهار سال ۲۰۱۵ به داعش پیوست
دادگاهی در جنوب تاجیکستان هشت شهروند این کشور را به خاطر تلاش برای پیوستن به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش برای مدت‌های طولانی به زندان محکوم کرده است.
همه این هشت نفر ساکنان روستای "نوبهار" در ناحیه قبادیان ولایت ختلان هستند که روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) از سوی دادگاه ولایتی محکوم به زندان شده‌اند.
طی پنج سال گذشته بیش از ۳۰ تن از جوانان ساکن این روستا به اتهام عضویت در گروه‌های افراط‌ گرا و تندرو اسلامی روانه زندان شده‌اند.
افراد تازه محکوم شده می‌توانند تا ۱۰ روز دیگر درخواست استیناف کنند.
به گفته خبرنگاران محلی در ولایت ختلان، دادگاه، پنج تن از این افراد را در "تاسیس گروه افراط گرا"، "تحریک نفرت ملی، نژادی، محلی یا مذهبی" و "نقض عمدی معیارهای بین المللی حقوق بشر در جریان نزاع‌های مسلحانه" مجرم شناخته و آنها را برای ۱۷ تا ۲۱ سال به زندان محکوم کرده است.
سه تن دیگر که گفته شده از این موضوع خبر داشته‌اند، ولی به مقامات ذیربط خبر نداده‌اند، به یک سال به زندان محکوم شده‌اند.
به گفته منابع دادگستری این افراد در "شب قدر" در ماه رمضان دو سال پیش (سال ۲۰۱۵) در منزل یک روحانی محلی جمع شده‌اند و این روحانی برای آنها درباره پیوستن به داعش و فرض بودن جهاد تبلیغ کرده است.
به گفته قاضی دادگاه، اسراییل نمازف، روحانی روستا، به جوانانی که در خانه اش جمع آمده بودند، گفته است که "اکنون جنگ میان کافر و مسلمان شروع شده و هر کسی جنگ کند شهید و درهای جنت به رویش باز می شوند."
این روحانی که به ۲۱ سال زندان محکوم شده، متهم است که رفتن به سوریه را برای جوانان فرض خوانده است.
زمان بازداشت این افراد معلوم نیست، ولی مقامات پلیس محلی گفته اند که از آنها بیش از ۲۰۰ عکس و ویدئوی دارای محتوای افراط گرایانه و ادبیات دیگر، از جمله ویدئوهای مربوط به گلمراد حلیمف، فرمانده سابق نیروی ویژه پلیس تاجیکستان که در بهار سال ۲۰۱۵ به داعش پیوست، کشف شده است.
مقامات می‌گویند سه تن از این افراد اهل یک خانواده هستند که در گذشته نیز دست کم سه تن دیگر از اعضای آن به علاوه چند کودک به سوریه رفته و به داعش پیوسته اند و مادر و دو عروس خانواده را نیز به آنجا دعوت کرده بودند.
چهار روز قبل، دادگاه ناحیه اسماعیل سامانی شهر دوشنبه یک تبعه این کشور را به جرم پیوستن به داعش و سوءقصد به جان بازار صابر، شاعر سرشناس، برای ۱۳ سال به زندان محکوم کرده بود.
به گفته مسئولان دادگاه، این فرد گفته است که برای کسب اعتماد یک عامل داعش در تاجیکستان می‌خواسته است این شاعر سرشناس را به خاطر نظرات ملحدانه‌اش به قتل برساند. اما ماموران امنیتی تاجیکستان قبل از انجام عمل تروریستی آقای یادگارف را بازداشت کرده‌اند.
تا به حال، بیش از یک هزار نفر از شهروندان تاجیکستان به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش پیوسته و در جنگ‌های سوریه و عراق شرکت دارند. بیش از ۳۰۰ نفر از اتباع تاجیک در این جنگ‌ها کشته شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر