ایران نیوز

چهارشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۵

گفتگوی یک عضو فرماندهی ی.پ.س در مورد جنگ شهری با ترکیه

یک عضو شورای فرماندهی یگان‌های مدافع غیرنظامیان طی گفتگویی با خبرگزاری فرات در مورد نتایج جنگ شهری با نیروهای نظامی ترکیه به سئوالات و انتقادهای موجود پاسخ داده است. او می‌گوید تجارب زیادی بدست آوردەاند که در مراحل پیشین مبارزه از آن استفاده خواهند کرد.

طی یکسال گذشته و همزمان با هجوم نیروهای نظامی ترکیه به مناطق شهری کردستان پس از اعلام خودمدیریتی‌های منطقەای، نیرویی بنام یگان‌های مدافع غیرنظامیان از جوانان انقلابی تشکیل شد که با نیروهای نظامی ترکیه مقابله کردند. 
دوغان زنار از اعضای فرماندهی کل این نیرو در مصاحبه با خبرگزاری فرات می‌گوید برای دفاع از خودمدیریتی‌ها و ساکنین شهرها، نیروهای ی.پ.س و شاخه زنان آنرا تأسیس کردند.
او در پاسخ به جریاناتی که ی.پ.س را عامل وقوع جنگ در مناطق شهری معرفی می‌کنند می‌گوید: "وقتی که دشمن حمله می‌کرد باید از ارزش‌های بشری دفاع می‌شد. ما مشغول دفاع شدیم نه حمله. خندق‌ها و سنگربندی‌های ما برای دفاع از مردم در برابر حملات بودند و جنگ را نیروهای حکومتی براه انداختند. پس از ابطال نتایج انتخابات پارلمان، تعداد قابل توجهی از کردها در حملات نیروهای امنیتی به منازل و محلات بازداشت شدند. ما در واکنش به این وضعیت بود که تصمیم به تشکیل نیرویی برای دفاع در مناطق شهر گرفتیم و نامش را یگان‌های مدافع غیرنظامیان گذاشتیم. روزهای بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم. طی ده ماه گذشته مقاومتی تاریخی در برابر نیروهای اشغالگر صورت گرفته است."
عضو شورای فرماندهی ی.پ.س می‌افزاید: "ماهیت حکومت ترکیه مدت‌هاست که آشکار شده ولی در این ماهها بار دیگر چهرە واقعی آنرا همه دیدند. دشمن وقتی که دید مردم ما توانایی اداره امور خویش را یافته و اقدام به تأسیس خودمدیریتی کرده است دست به حمله زد و تحمل‌ناپذیری خود در برابر اراده کردها را نشان داد. 
با توجه به وقوع کشتارهای جمعی، ویرانی شهرها و اقدامات وحشیانەای که نیروهای ترکیه در این حملات انجام دادند می‌توان درک کرد که آنکارا هیچ امیدی به غلبه بر کردها از طرق دیگر ندارد. آنها زمانی اینگونه بی‌قاعده حمله کردند که قانع شدند جنبش آزادیخواهی خلق کرد تسلیم نخواهد شد. آنها اگر کوچکترین امیدی به پایگاه حکومت در کردستان داشتند هرگز اقدام به کشتار و بمباران و سوزاندن شهرها نمی‌کردند. آنچه ما انجام دادەایم مقاومت در برابر حکومتی چنین ظالم است." 
دوغان زنار با اعلام آنکه بخاطر ماهیت کشتارگر و ویرانگر ترکیه می‌باید تدابیر بهتری از سوی ی.پ.س اندیشیده می‌شد، از بابت این موضوع خودانتقادی کرده و می‌افزاید: " برای امر دفاع باید تدابیر بهتری اخذ می‌کردیم چرا که دشمن از ارتش و نیروی هوایی آن برای جنگ در شهرها استفاده کرد. با تانک و هلی‌کوپتر و انواع سلاح‌های سنگین شهرها را هدف قرار دادند و مرتکب کشتار شدند. خودانتقادی ما به این شکل خواهد بود که در آینده با سازمان‌یافتگی بیشتری عمل کنیم. میراثی که شهیدان ی.پ.س برای مقاومت بجای گذاشتەاند واقعا بزرگ بوده و تجربەی جنگ شهری را پیدا کردیم." 
وی در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند اگر ی.پ.س خندق حفر نمی‌کرد نیروهای حکومتی با چنین شدتی به شهرها حمله نمی‌کردند گفت: "دولت تلاش می‌کند که نیروهای ی.پ.س را مقصر این وقایع معرفی کند اما برای نمونه باید به وقایع جزیر اشاره کرد، ما در جزیر حدود دو ماه درگیر جنگ بودیم در حالیکه حکومت این شهر را 10 ماه کامل هدف حمله قرار داد. با شهر هزخ هم چنین کردند. جنگ در شهر سلوپی نیز نوزده روز ادامه داشت اما هنوز هم مشغول تخریب محلات هستند. دولت ترکیه به بهانه جنگ در حال تخریب ساختمان‌ها برای تغییر معماری شهرهای کردستان و مداخله در ترکیب جمعیتی آن است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر