ایران نیوز

چهارشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۵

مراد کارایلان: با اتحاد کردها صددرصد بە پیروزی خواهیم رسید [بخش اول]

مراد کارایلان از اعضای شورای رهبری پ.ک.ک و فرماندە قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق کردستان "ه.پ.گ" در "برنامە ویژە" کانال خبری "کردسات نیوز" شرکت کرد و بە پرسشهای این کانال پاسخ داد.
متن گفتگو از این قرار است:

کردسات نیوز: از مناطق حفاظتی مدیا بە مخاطبان این برنامە سلام می‌فرستیم. در برنامە امروز مهمان ویژەای بە پرسشهای ویژە کە در فکر هر کدام از شما می‌تواند مطرح شود، پاسخ خواهد داد. پاسخ بە پرسشهای کە ذهن شما را بە خود مشغول کردەاند. ما سعی می‌کنیم در سە بخش بە این پرسشها پاسخ دهیم. در کنار ما آقای مراد کارایلان از اعضای شورای رهبری پ.ک.ک و فرماندە قرارگاە مرکزی ه.پ.گ بە پرسشهای ما پاسخ خواهند داد.

در بخش اول بە وضعیت شمال کردستان خواهیم پرداخت و همچنین بە قتل‌عام همەجانبەای می‌پردازیم کە دولت ترکیە در عرصه‌های گوناگون بر خلق کرد تحمیل می‌نماید. در این بخش بە موقعیت کردها، سطح نیرو و مقاومت آنها و مبارزەای کە در برابر دولت ترکیە از خود نشان می‌دهند می‌پردازیم.

در بخش دوم بە وضعیت خاورمیانە می‌پردازیم. از این موقعیت زمانی همچون فرصتی کە کردها صد سال انتظار چنین روزهایی را داشتەاند یاد می‌شود. آیا کردها تا چە اندازە خواهند توانست از این موقعیت تاریخی استفادە نمایند؟ آیا کردها در نقشە آیندە خاورمیانە خواهند توانست موقعیتی سیاسی را کسب کنند و در نقشە خاورمیانە جای گیرند؟

در بخش سوم و پایانی بە عملیات آزادسازی موصل و مناقشات مابین عراق و ترکیە در این رابطە خواهیم پرداخت. آنچە در این بخش خواهیم پرسید این است کە هدف استراژیک کردها از مشارکت در این عملیات چە خواهد بود؟ اینکە چە چیزهایی را بە کردها خواد داد؟

قبل از اینکە سئوالهایم را آغاز کنم بە آقای کارایلان خوش‌آمد می‌گویم، کە زمانی را برای این گفتگو اختصاص دادند.

کردسات نیوز : در شمال کردستان قتل‌عامی فراگیر از سوی دولت ترکیە بر خلق کرد صورت می‌گیرد، بە نظر شما چرا دولت ترکیە پس از کودتای نافرجام جنگی همە جانبە برعلیە کردها اعلام کرد؟ آیا تا چە زمانی با شرایط موجود، جنگ خود را با کردها ادامە خواهد داد؟

مراد کاریلان :قبل از هر چیز مراتب سلام و احترام خود را بە بینندگان و شنوندگان کانال خبری شما می‌رسانم. همچنانکە می‌بینیم منطقە ما خاورمیانە در مرحلە حساس و مهمی بسر می‌برد.در عین حال میهن ما، کردستان هم در مرحلەای حساس و حیاتی بسر می‌برد. بدون شک آنچە کە در شمال کردستان اتفاق می‌افتند، تحولاتی هستند کە همە کردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. نە تنها در شمال کردستان بر همە کردها تأثیر می‌گزارند. همچنا کە شما هم اشارە کردید در شمال کردستان جنگ همەجانبەای بر خلق ما تحمیل شدە است. چند روز پیش رسانەهای خود دولت اعلام کردند کە در شش استان درگیریهای نظامی روی دادە است. در عین حال یورش دولت ترکیە بە همە دستاورهای کردها ادامە دارد. از سویی انزوا بر رهبر آپو همچنان ادامە دارد. یورش بە سیاستمداران کرد همچنان ادامە دارد.

اردوغان و رژیم ترکیە با شدت هر چە تمام بە خلق کرد حملە کردند و انسانهای فراوانی را بە قتل رساندند. بدون شک دولت ترکیە مسئول این قتل‌عام است. ما برای چارەیابی صلح‌جویانە آنچە را کە لازم بود انجام دادیم، اما دولت ترکیە بر پس از دو سال اصرار ما بر راەحل آشتی‌جویانە بە روند چارەیابی پشت پا زد. پس از آن جنگ را بر ما تحمیل کردند. تحت عنوان تدابیر مبارزە با کودتای نافرجام، دشمنی با خلق کرد را شدت بخشید. برنامە آ.ک.پ از این قرار بود: ابتدا با شیوەای نرم با کردها رابطە برقرار کرد و و با استفادە از آرای کردها بە اقتدار رسید. از ٢٠١٤ هم محور خود را تغییر داد. جبهە ضدکرد را سازماندهی کرد و استراتژی خود را هم بە ضدیت با خلق کرد تطبیق داد. رژیم ترکیە درصدد نابودی کردها است. اردوغان و ارگنکون در این رابطە بە توافق رسیدند کە در برابر کردها و دستاوردهای آنها بأیستند و بە گفتە خود آنها "تهدید کردها را با هم برطرف نمایند"، برای اینکار تضعیف جنبش آزادیخواهی خلق در شمال کردستان، تروریزە کردن ، سیاەنمایی، تحریم و اشغال روژاوا، اشغال جنوب و فشار بە این بخش از کردستان برای کسب نتایج مطلوب خود را پی می‌گیرند.

آیا این سیاست ترکیە اقدامی در پاسخ بە دستاوردهای خلق کرد در روژاوا نیست؟

بلە ، دولت ترکیە پیشرفت کردها را در روژاوا هضم نکرد. علاوە بر آن در جنوب کردستان هم موقعیت کردها را نمی‌پسندد. در شمال هم پیشرفتهای خلق کرد را در عرصە سیاسی هضم نکرد. بە گفتە آنها کردستان بزرگ در شرف تأسیس است. کردستان بزرگ بە قیمت ترکیە کوچک تمام می‌شود. برای جلوگیری از آن هم نە تنها در ترکیە باید بە کردهای دیگر هم حملە کنند. در اینجا بە نکتەای اشارە کنم. چهار روز پیش یکی از روزنامەنگاران وابستە بە آ.ک.پ در مقالەای نوشتە است:"اردوغان در نشست وزرای ترکیە اعلام کردە است کە غیرممکن است کشور ترکیە همچون گذشتە بە حیات خویش ادامە دهد، بنابراین ترکیە یا کوچک خواهد شد و یا اینکە بزرگتر خواهد شد". اردوغان در این نشست گفتە کە ؛"من پیشنهاد می‌کنم ما برای بزرگتر کردن ترکیە دست بە حملە بزنیم."

این امر نشان دهندە اهداف نئوعثمانی اردوغان است. اردوغان در این راستا درصدد اشغال بخشهای دیگری از کردستان است.

یعنی اینکە اصرار ترکیە برای شرکت در عملیات موصل بە منظور فشار و غصب دستاوردهای جنوب کردستان است؟

بلە، اما اجازە دهید بە یک نمونە اشارە کنم. رژیم حاکم بر ترکیە با استفادە از قانون، تنها در یک روز ١١هزار و ٢٨٥ کارمند کرد را از کار برکنار کرد. بە چە بهانەای؟ تنها بە جرم اینکە خود کرد بودند یا اینکە بە کردها خدمت می‌کردند. برخی می‌گویند کە رژیم با پ.ک.ک دشمنی دارد. مطلقا این صحیح نیست. اگر بە جای پ.ک.ک در شمال و یا پ.ی.د در روژاوا ، احزاب دمکرات کردستان ترکیە و سوریە هم در رأس امور می‌بودند، باز هم ترکیە با آنها همانگونە دشمنی می‌کرد. دشمنی رژیم ترکیە تنها با ه.پ.گ یا پ.ی.د یا پ.ک.ک نیست، آنها با صرف وجود کردها مشکل دارند. آنها با هرگونە دستاورد کردها مخالفند و تنها با این کار خواهند توانست ترکیە را از لحاظ مساحت بزرگتر نمایند.

عملکرد نیروهای گریلا را در شمال کردستان چگونە ارزیابی می‌کنید؟ هدف شما از ادامە جنگ گریلایی چیست؟ آیا جنگ همچنان ادامە خواهد داشت؟

در حال حاضر دولت ترکیە و سیستم اشغالگری تحمیل شدە بر کردستان در ضعیفترین برهەی تاریخ خود بسر می‌برد. بە همین دلیل هم ضعف خود را با توسل بە هجوم و یورش پنهان می‌کند. در واقع این تاکتیک اردوغان است. او هم مداوما حملە می‌کند. بە خیال خود با حملە می‌تواند بە پیروزی دست یابد. البتە استخبارات، تکنولوژی و جنگ روانی قدرتمندی را در اختیار دارد. البتە منطقە من از جنگ روانی، رسانەهای دروغگو است کە در این زمینە خبرەاند. دیگر ارتش ترکیە توانایی جنگ با گریلا را از دست دادە است و یا بهتر اینکە بشدت تضعیف شدە است. نظامیان ترکیە در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارند. آنها بە همدیگر حملە می‌کنند. سطح جنگ گریلایی هم اگر چە بە تمامی باب میل ما نیست، اما باز هم عملکردی قوی را نشان می‌دهد. بدون شک تجربەای ٣٠ سالە را کسب کردە است و درصدد جنگی موفقیت آمیز است. صاحتا می‌گویم دولت ترکیە بە لحاظ نظامی یا جنگی توان مقابلە با ما را از دست دادەاند. نیروهای گریلا بە جنگ خود ادامە خواهند داد و تا زمانی کە دشمن را وادار ترک جنگ نکنند با آنها خواهد جنگید.

آیا مرحلە آتش‌بس تازەای برقرار نخواهد شد؟

نە. همچنان کە می‌دانید رهبر آپو در زندان امرالی با انزوا از سوی دولت شکنجە می‌شود. حتی خلق ما در رابطە با وضعیت سلامتی و حیات ایشان فعالیتهایی را آغاز کرد. رژیم هم مجبور بە پذیرش اجازە ملاقات اعضای خانوادە با رهبری شد. خوب ما متوجە شدیم کە رهبر آپو سالم‌اند. حتی رهبری بە چارەیابی مسئلە در خلال شش ماە اشارەکردە بود، البتە درصورتی کە رژیم ترکیە هیئتی را بە ملاقات ایشان روانە کند. ما هم برای چارەیابی صلح‌جویانە آمادەایم. اما اگر دولت همچنان بر طبل جنگ بکوبد، تحت هیچ شرایطی نخواهد توانست بر ما فائق آید. برخی بە این جنگ عنوان جنگ پ.ک.ک و دولت ترکیە را دادەاند. این صحیح نیست. این جنگ مابین دولت ترکیە و کردهاست. رژیم ترکیە بر علیە خلق کرد اقدام بە جنگ افروزی کردە است و مقاومت ما در شمال کردستان هم مقاومت خلق کرد است. ما خواهان درک این امر از سوی خلق خود در هرجای میهن هستیم.

در این اواخر رژیم ترکیە برخی از روسای عشایر را گردهم آورد و با آنان بیانیەای را قرائت کرد. این موضوع را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

اگر بە رفتار اردوغان توجە کنید می‌بینید کە حتی از خودش هم هراس دارد. قانون وضعیت فوق‌العادە را برای سە ماە دیگر تمدید کرد. حتی ادعا کرد کە این قانون را برای ١٢ ماە تمدید کنند. از دولت خود هم در هراس است. برای این کار باید پتانسیلهای تهدید آمیز را از میان بردارد. اردوغان آیندە خود را بە نابودی جنبش آزادیخواهی کردها گرە زدە است. اگر در این مرحلە تاریخی کە جنگ جهانی سوم در حال وقوع است اردوغان توانایی نابودی کردها و جنبش آزادیخواهی را از خود نشان دهد در این حالت ترکیە وسعت پیدا خواهد کرد و اردوغان هم سلطان خواهد شد. در این راستا بە هر کاری دست خواهد زد. ما عشایر کرد را خوب می‌شناسیم. آنان را تهدید کردەاند. آنها را وادار کردەاند کە بیانیەای را صادر کنند و اعلام کنند کە با دولت خود خواهند بود. ما آنها را می‌شناسیم. آنها هیچ تأثیری بر مبارزە ما نخواهند داشت. مثلا یکی از روسای آنها را بە سوی خود جذب می‌کنند در حالی کە خود اعضای عشیرە با ما هستند. در ثانی ما جنبش آزادیخواهی را با نیروی خلق برپا کردەایم نە با نیروی رئیس عشیرە و ... . در کردستان روسای عشایر میهن دوست فراوانی را داریم. برخی از افرادی کە با عنوان روسای عشایر خطاب قرار گرفتند را رئیس عشیرە نمیدانیم. یکی نە رئیس عشیرە است و نە هیچ پایگاە اجتماعی دیگری. کراواتی را بە گردن خود می‌زند و بعد ادعای رئیس عشیرە بودن می‌کند. خوب اگر رئیس عشیرە هم با شما است جوانان آن عشیرە کجایند؟ در میان صفوف گریلاها قرار دارند. دیگر هیچ کسی و یا نیرویی نخواهد توانست مانع دستیابی ما بە آزادی شود. ما امروز جایگاە برتری نسبت بە ترکیە داریم. هم در جنگ نظامی، هم در افکار عمومی جهان و هم در کردستان ما موقعیت ویژەای داریم. کار دولت ترکیە بە جایی رسیدە است کە نظامیان آن بجز در داخل نفربرها و خودروهای زرهی جایی برای ماندن در کردستان را ندارند. دولت بە جایی رسیدە است کە برای سرکوب و تداوم سیاست خود در شهرک چلە ٩٠٠٠ نفری ، بیش از ٢٤٠٠٠ نظامی را بە این منطقە اعزام کردە است.
بە توقیف رسانەهای کردها بپردازیم، آیا با این اوصاف می‌توان از برادری میان خلقها سخن گفت؟

ببینید دولت اردوغان در صدد از میان بردن کردهاست، اردوغان می‌خواهد گوی سبقت را از صدام حسین برباید. مثلا یک کانال تلویزیونی کردی را بە چە جرمی متوقف کردند. این کانال فیلم کارتون برای کودکان پخش می‌کرد، یا برخی کانالها فقط بە پخش ترانە می‌پرداختند، حتی بخش خبر هم نداشتند. هدف آنها یک چیز است؛ نابودی زبان و فرهنگ کردها. آنها درصدد ممانعت از یادگیری زبان کردی از سوی کودکان کرد هستند. هدف ترک کردن کودکان است. در همین رابطە شهرداریهای غصب شدە از سوی "قیم"های منصوب دولت همە برنامەهای فرهنگی و هنری کردی را برچیدە و ممنوع کردەاند.

از "قیم" سخن بە میان آوردید. در هفتەهای اخیر دو قیم کشتە شدند. ه.پ.گ مسئولیت کشتن آنها را برعهدە گرفت. آیا بە فعالیت سزای "قیم"ها ادامە خواهید داد؟

ببینید ما در شمال کردستان بر علیە نیروهای ارتش و پلیس دولت ترکیە دفاع مشروع را در پی گرفتەایم. اما رژیم آ.ک.پ اعضای تبهکار خود را با سمت پلیس و با لباسهای مدنی بر سر شهرداریهای خلق منصوب می‌نماید. این گروە اعضا جنگ ویژە هستند. جنایات بسیاری را مرتکب شدەاند. کنتراهای رژیم هستند و دشمنان خلق ما هستند. این غیر قابل است و بە آن پاسخ خواهیم داد.

بخش دوم و پایانی این مصاحبە، فردا منتشر می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر