ایران نیوز

پنجشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۵

جمیل باییک: سکوت اقلیم کردستان در قبال اشغالگری ترکیه خطرناک است

جمیل باییک رئیس مشترک-کنفدرالیسم جوامع کردستان، طی گفتگویی با خبرگزاری فرات، سیاست‌های ترکیه و عملیات آزاد‌سازی موصل را مورد بحث و بررسی قرار داد.
رئیس مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان، به تهدیدات حکومت ترکیه در رابطه با عملیات آزاد سازی موصل و از طریق آن فشار بر اذهان عمومی اشاره کرد و گفت: حزب عدالت و توسعه با استفاده از عناوین برنامه‌های یک، دو و سه، در تلاش هستند که الغا کنند طرحهایی برای حل مسائل مختلف دارند اما این یک جوسازی رسانه‌ای است. آنها اگر نیرویی را در برابر خود ببینند سکوت خواهند چون دارای قدرتی نیستند که بخواهند با هر کسی وارد جنگ شوند.
باییک با اشاره به اینکه ترکیه با همکاری حزب دموکرات در اقلیم کردستان نیروهایش را مستقر کرده‌ و تنها تهدید می‌کند افزود اگر نیرویی در برابرشان بایستد این وضعیت ادامه نخواهد داشت.
باییک سیاست اشغالگری ترکیه در بعشیقه را گستاخانه عنوان کرد و ضمن اشاره به حضور این نیروها در نقاط دیگر از شمال عراق تصریح کرد: جالب است که دولت ترکیه بر ماندن در بعشیقه اصرار دارد و می گوید قصد مداخله در عملیات موصل را دارد. از این جالب تر وضعیت اقلیم کردستان است که گویا خواهان استقلال است و از تاسیس دولت می گوید، ولی نمیپرسد که نیروهای ترکیه در آنجا چه می کنند. در برابر اشغالگری ترکیه سکوت می کنند و این به معنای تعظیم و تسلیم است. نه تنها حزب دموکرات، احزاب دیگر هم در این باره سکوت کرده‎اند، این وضعیتی جدی ست. ذهنیتی که نشان می دهد اگر در آینده، نیرویی دیگر بیاید و به آسانی اقلیم کردستان را اشغال کند، جامعه سکوت می کند و این بسیار خطرناک است.
رییس مشترک ک ج ک گفت: با نقشه دولت‌های ترکیه و عربستان و همراهی استاندار قبلی نینوا و طرفداران بعث، موصل به داعش تحویل داده شد، همه‌ی اینها امروز از شرکت در عملیات آزادسازی موصل سخن می گویند و این طنز تاریخ است. او نبرد گریلای "ه پ گ" و مبارزان "ی ب ش" در برابر اعضای داعش را یادآوری کرد و افزود: چطور ممکن است این نیروها در عملیات شرکت داده نشوند؟ آن هم وقتی که شرکت کردها به ویژه ایزدی ها در این عملیات برای دموکراتیزه شدن عراق حائز اهمیت است.
باییک از تصمیمات حزب دموکرات کردستان عراق انتقاد کرد و گفت: عملیات موصل و وضعیت منطقه فرصتی تاریخی را برای کردها ایجاد کرد و به همین خاطر باید در این باره همکاری می شد و ما انتظار تصمیماتی مشترک از حزب دموکرات داشتیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر