ایران نیوز

جمعه، بهمن ۰۱، ۱۳۹۵

ساختمان پلاسکو در تهران فرو ریخت؛ چندین آتش‌نشان کشته شدند

ساختمان پلاسکو که از صبح پنجشنبه دچار حریق گسترده شده بود، کاملا فرو ریخت. یک مقام شهرداری از حفر چاه و تونل در زیر پاساژ پلاسکو خبر داد. احتمال داده می‌شود ۵ آتش‌نشان در زیر آوار هنوز زنده باشند.
زبانه کشیدن مجدد آتش
• طبق خبری که دقایقی پیش خبرنگار مهر منتشر کرده، آتش بار دیگر از ساختمان فروریخته پلاسکو زبانه کشیده است. گفته می‌شود که آتش‌نشانان برای دسترسی به افرادی که زیر آوار مانده‌اند، به موازات تلاش برای حفر تونل، سعی داشتند از بالا و با برداشتن نما و سقف تحریب شده، راهی به درون باز کنند، که بار دیگر با شعله‌های آتش روبرو شده‌اند. 
تردید درباره تعداد قربانیان
• سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرد که خبر مربوط به کشته شدن ۲۰ مامور آتش‌نشانی را تایید نمی‌کند. این در حالی است که ساعتی پیش از آن، شهردار تهران خبر کشته شدن ۲۰ مامور آتش‌نشانی را اعلام کرده بود. 
اعتراض یکی از آتش‌نشانان
• طبق خبری که ایسنا منتشر کرده است، یکی از آتش‌نشانان درباره فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات امدادی آتش‌نشانی اعتراض کرده است. گفته می‌شود که نایب رئیس شورای شهر تهران، مرتضی طلایی برای بازدید از محل حادثه حضور یافته است. یکی از آتش‌نشانایی که پشت لودر نشسته بوده است در اعتراض به طلایی گفته است: «چرا نگاه می‌کنید، پول بدهید دستگاه بخریم، این دستگاه برای چندین سال قبل است و چرا وقتی می‌خواهیم پول نمی‌دهید و باید نامه‌نگاری کنیم؟»وضعیت ناروشن سفارتخانه‌ها

• خبرگزاری میزان به نقل از پلیس دیپلماتیک کشور اعلام کرد که هیچ سفارتخانه‌ای در تهران و در حوالی ساختمان پلاسکو تخلیه نشده است. این در حالی است که پیش‌تر خبر تخلیه سفارتخانه‌هایی که در حوالی ساختمان پلاسکو قرار دارند، و از آن جمله سفارتخانه آلمان، اعلام شده بود. 
هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است
• سخنگوی ستاد بحران پلاسکو اعلام کرد علی‌رغم خبری که در شبکه‌های اجتماعی نشر و بازنشر شده است، هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است. علت این امر در آتشی است که زیر آوار کماکان زبانه می‌کشد. او گفته است که آتش‌نشانان به محض مشاهده آتش به سرعت آن را خاموش می‌کنند و مانع از سرایت آن به نقاط دیگر می‌شوند.
احتمال زنده بودن ۵ آتش‌نشان
• شهردار تهران اعلام کرده است که پیامکی دریافت شده که حکایت از زنده بودن ۵ مامور آتش‌نشانی در زیر آوار دارد. 
• معاون اورژانس تهران خبر داده است که تعداد مصدومان به ۸۸ نفر رسیده است. که ۳۳ نفر از آن‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. گفته می‌شود که ۲۳ نفر از مصدومان ترخیص شده و ۱۰ نفر هنوز در بیمارستان‌ها بستری هستند.
• ظاهرا حفر تونل و راهیابی به زیرزمین پاساژ پلاسکو نیز نتوانسته امکان نجات آتش‌نشانان را فراهم کند. خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که گرچه با حفر تونل، مسیر برای راهیابی به طبقات و بخش‌های زیرین پلاسکو باز شده است، اما پس ازشکافتن هر بخشی، دود و آتش بیرون می‌زند و خطر شعله‌ور شدن مجدد آتش منتفی نیست.
دسترسی امدادگران به زیرزمین پاساژ پلاسکو
• اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که امدادگران و آتش‌نشانان موفق شده‌اند به زیرزمین پاساژ پلاسکو دسترسی پیدا کنند. پیش از این او خبر از حفر چاه و تونل در پارکینگ بازار بزرگ کویتی‌های استانبول داده بود. مسئولان احتمال می‌دهند که شماری از آتش‌نشانان در جان پناهی در زیرزمین پاساژ محبوس شده باشند. پیش‌تر خبر ارسال پیامک آتش‌نشانان گزارش شده بود، اما این خبر پس از آن تکذیب شد.
حفر چاه و تونل زیر پاساژ پلاسکو
• رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از حفر چاه و تونل در زیر پاساژ پلاسکو خبر داد. گفته شده است که آتش‌نشانان با استفاده از پارکینگ بازار بزرگ کویتی‌های استانبول لاش دارند چاهی برای رسیدن به افرادی که زیر آوار مانده‌اند، حفر کنند. پس از حفر این چاه و تونل دستگاه‌های زنده‌یاب به زیر پاساژ پلاسکو منتقل خواهد شد.
خطر سرایت حریق به ساختمان‌های مجاور
• رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، اقبال شاکری، خطر سرایت حریق به ساختمان‌های دیگر را منتفی نمی‌داند. او گفته است که احتمال سرایت حریق به ساختمان شمالی پلاسکو نیز وجود دارد و آتش‌نشانان سعی دارند که مانع از آتش گرفتن این ساختمان بشوند. ساختمان شمالی پلاسکو نیز یک ساختمان تجاری است.
• مدیر روابط عمومی شهرداری تهران مدعی شد که تا کنون ۳۰ بار به مدیران ساختمان پلاسکو هشدار داده شده است. 
• رئیس پلیس تهران احتمال می‌دهد که کار آواربرداری دو روز طول بکشد. این در حالی است که هنوز از سرنوشت شماری از ماموران آتش‌نشانی اطلاعی در دست نیست.
• خبر ارسال پیامک از سوی ماموران آتش‌نشانی از زیر آوار‌های ساختمان پلاسکو از سوی مسئولان تکذیب شده است.
تکذیب شایعه بمب‌گذاری
• شایعه امنیتی بودن حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو توسط رئیس پلیس تهران تکذیب شد. خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس پلیس تهران احتمال بمب‌گذاری یا خرابکاری در حادثه یاد شده را کاملا منتفی دانسته و تکذیب کرده است. 
• گفته می‌شود که انفجار یک مخزن ۴۰۰۰ لیتری گازوئیل علت بروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو بوده است. برای این پرسش که چرا این مخزن گازوئیل منفجر شده، تا کنون پاسخی از سوی مسئولان داده نشده است.
خبر کشته شدن ۲۰ مامور آتش‌نشانی
• سایت خبری میزان به نقل از شهردار تهران خبر از کشته شدن ۲۰ نفر از ماموران آتش نشانی داده است. 
• ستاد بحران با حضور معاونان دادستان و شهرداری تهران تشکیل جلسه داد. برادر رئیس جمهور نیز برای رسیدگی به وضعیت امدادرسانی به محل حادثه رفته است.
• بیمارستان‌های تهران به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر