ایران نیوز

سه‌شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۵

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه :سرتیترخبرها:پیشروی نیروهای عراقی /داعش عقب رانده شد,ژنرال جبار یاور : کسی که آواره عرب را ضرب و شتم کرده پیشمرگه نیست ,حمله هوایی جنگنده های ترکیه به مناطق روستایی در استان دهوک اقلیم کوردستان,کشته شدن یک سرکرده داعش در داقوق ,برت مک گورک : همکاریهایمان با نیروی پیشمرگه کوردستان ادامه می یابد,سازمان ضد ترور کوردستان از کشته شدن تعدادی از سرکرده های داعش خبر داد,استفان تاونسند: عملیات آزادسازی شهر موصل سخت است,کشته شدن 79 تروریست داعش در موصل, آمریکا درخواست ترکیه در مورد نیروهای کورد روژآوا را رد کرد,نیروها‌ی عراقی به 5 کیلومتری فرودگاه موصل رسید,29 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,استفاده از موشکهای لیزری علیه داعش توسط جنگنده های عراقی,هشدار ظریف به آمریکا
هشدار ظریف به آمریکا

وزیر امور خارجه ایران از آمریکا خواسته از تهدید کشورش دست بردارد.
 محمد جواد ظریف در مصاحبه با لیز دوست، خبرنگار ارشد بی بی سی جهانی، گفته که آمریکا با مطرح کردن احتمال وضع تحریم های جدید، می خواهد ایران را تحریک کند. آقای ظریف در پاسخ به این سوال که آیا خطر یک مواجهه نظامی با ایران وجود دارد یا خیر، از آمادگی ایران گفت.

استفاده از موشکهای لیزری علیه داعش توسط جنگنده های عراقی 

سرهنگ محمد فرطوسی سخنگوی نیروی هوایی ارتش عراق فدرال امروز 21/2/2017 اعلام داشت؛ نیروی هوایی عراق فدرال اولین محموله موشکهای لیزری را چند روز قبل از آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل دریافت کرده تا در بمباران مقرات تروریستهای داعش به غیر نظامیها صدمه ایی وارد نشود.
وی افزود نیروی هوایی عراق فدرال در عملیاتهای گذشته خود از موشکهای دیگری نیز علیه تروریستهای داعش استفاده کرده است.  

29 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

جنگنده های ائتلاف 29حمله هوایی جدید را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
براساس بیانیه نیروهای مشترک ائتلاف 13 سورتی از این حملات در عراق فدرال  و 16 حمله نیز در سوریه صورت گرفته است.
در عراق فدرال مواضع تروریست ها در مناطق نزدیک شهرهای حدیثه ، حویجه ،راوه  ، تاجی ، موصل و تلعفربه انجام رسیده و در سوریه نیز پایگاههای تروریست ها در مناطق ، شدادی ،الباب، دیرالزور ، تدمر و رقه هدف قرار گرفته اند.
در این حملات تعداد زیادی خودروی نظامی و مقرات جنگی تروریست ها منهدم شده اند.


نظامیان ارتش عراق فدرال پس از به عقب راندن تروریست های داعش از بلندی‌های «البو یوسف» شهر موصل خود را به اطراف اطراف فرودگاه این شهر رساندند.
به نقل از شبکه سومریه نیوز، نظامیان ارتش عراق فدرال به اطراف فرودگاه شهر موصل رسیدند.
بر اساس این گزارش، نظامیان عراقی پس از به عقب راندن تروریست های داعش از بلندی های «البو یوسف» به اطراف فرودگاه موصل رسیدند.  گفتنی است، عملیات آزادسازی غرب موصل از ۴۸ ساعت پیش با صدور فرمانی از سوی «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق فدرال آغاز شد.
پیشتر نیروهای عراقی موفق به آزادسازی محور شرقی شهر موصل شده بودند. 

نیروها‌ی عراقی به 5 کیلومتری فرودگاه موصل رسید 

پلیس فدرال عراق فدرال روز سه شنبه 21 فوریه 2017 اعلام کرد، نیروهای مشترک پلیس و ارتش این کشور در اولین روز از عملیات نظامی در محور جنوبی موصل تا 5 کیلومتری فرودگاه موصل پیشروی کردند.
منابع نظامی عراق فدرال در عملیات محور جنوب به سوی غرب موصل تاکنون دهها تن از شبه نظامیان داعش کشته و زخمی شدند.
سر لشکر شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق، گفت:«عملیات به کشته شدن 70 تن از مسلحین داعش، انهدام تعداد زیادی از خودروهای مجهز به تیربار و دیگر مهمات نظامی سنگین و تخریب 3 کانال زیر زمینی این گروه تروریستی منجر شد». با آغاز عملیات نظامی ارتش عراق فدرال در محور جنوب- غرب موصل، نیروهای این کشور به 5 کیلومتری فرودگاه موصل رسیدهاند.
در همین حال منابع نظامی عراق فدرال روز گذشته از آزادسازی 17 روستا از تصرف داعش در جنوب غرب موصل خبر دادند. ارتش عراق فدرال که با پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا عملیات آزاد سازی غرب موصل را دو روز پیش آغاز کرد، تاکنون توانست دهها روستا را در مسیر جنوب به غرب موصل از کنترل داعش خارج کند.
به گزارش العربیه به نقل از منابع نظامی عراق فدرال اغلب روستاهای آزاد شده در فاصله 5 کیلومتری جنوب فرودگاه موصل واقع شده‌ است. این در حالی است که داعش با توسل به حملات انتحاری تلاش می کند که مانع پیشروی نیروهای عراقی به سوی غرب موصل شود. 

ژنرال جبار یاور : کسی که آواره عرب را ضرب و شتم کرده پیشمرگه نیست 

ژنرال جبار یاور مدیرکل وزارت پیشمرگه به شبکه خبری روداو اعلام داشت؛ تصاویر ویدیویی که در رسانه های عربی و شبکه های اجتماعی منتشر شده مربوط به سال 2015 می باشد و کسی که در این تصاویر به آواره های عرب می زند پیشمرگه نیست بلکه یکی از شهرواندان و نیروهای افتخاری است و با نیت شخصی این کار را انجام داده است.
ژنرال جبار یاور همچنین اعلام داشت؛ ما مخالف بی احترامی و اذیت و آزار افراد می باشیم و در پرسنیپ و اخلاق پسندیده نیروهای پیشمرگه موضوعی به عنوان آزار دادن دیگران وجود ندارد و نیروهای پیشمرگه به نمایندگی از همه دنیا علیه تروریستها جنگیده و از انسانیت دفاع می کنند.
ژنرال جبار یاور همچنین تاکید کرد ؛ شهروند عربی که توسط نیروی افتخاری مورد ضرب و شتم قرار گرفته هم اکنون آزادانه در شهر کرکوک زندگی می کند و هیچگونه مشکلی ندارد و اگر وی شکایتی از هر نیروی کارمند و یا پیشمرگه ایی دارد می تواند و از او درخواست می کنیم تا در اداره قانونی وزارت پیشمرگه از فرد مورد نظر شکایت کند.
قابل ذکر است که مدیرکل وزارت پیشمرگه برخی از گروههای عرب در شهر کرکوک را به ایجاد و تحریک به چنین موضوعات و زشت جلوه دادن وجهه ی نیروهای پیشمرگه متهم کرده گفت : در کرکوک رقابت سیاسی وجود دارد و طرفهای سیاسی خواهان انجام انتخابات هستند و همچنین برخی گروههای عرب با انجام انتخابات مخالفت می کنند و به همین خاطر این ویدیو را در راستای اهداف سیاسی منتشر کرده اند درحالیکه 600 هزار آواره عرب از مناطق حویجه و ریاض و استانهای دیاله و صلاح الدین در سایه خون دادن و جانفشانیهای نیروهای پیشمرگه کوردستان در آزادی و آرامش زندگی می کنند.

حمله هوایی جنگنده های ترکیه به مناطق روستایی در استان دهوک اقلیم کوردستان 

بر اساس گزارش‌های دریافتی امروز صبح ساعت ۱۰ به‌وقت محلی، هواپیماهای ارتش ترکیه به‌صورت گسترده‌ای مناطق مرزی داخل خاک اقلیم کوردستان را بمباران کرده‌اند.
ارتش ترکیه امروز حملاتی را با استفاده از جنگنده‌های خود برضد مناطق حفاظتی مدیا تدارک دیده‌ است. گزارش شده که این حملات گسترده بوده و چندین جنگنده ارتش ترکیه در این بمباران‌ها شرکت کرده‌اند. هنوز از تلفات احتمالی این بمباران‌ها خبری منتشر نشده است.
این اقدام ترکیه درحالی صورت می‌گیرد که در طی چند روز گذشته، ارتش ترکیه حملات خود برضد مواضع گریلا را افزایش داده است. دیروز نیز در حملاتی مشابه، مناطقی در زاپ، چمچو و کانشکا مورد بمباران قرار گرفتند.

 کشته شدن یک سرکرده داعش در داقوق 

منابع خبری اعلام داشتند؛ دیروز 20/2/2017 پهپادهای نیروی ائتلاف بین المللی ضد داعش با کسب اطلاعات دقیق یکی از سرکرده های سازمان تروریستی داعش را در منطقه داقوق در استان کرکوک مورد هدف قرار داده و کشتند.
منابع افزودند ؛ نام این سرکرده تروریست ملا صمد بوده و در روستای تل العیده در منطقه داقوق کشته شده است.

 آمریکا درخواست ترکیه در مورد نیروهای کورد روژآوا را رد کرد 

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از آمریکا خواست ضمن توقف در حمایت از نیروهای کورد روژآوا که در شمال سوریه می جنگند، در سیاست خود در این باره "بازنگری" کند.
اظهارات او روز سه شنبه در نشریه صباح چاپ شد که از دولت ترکیه حمایت می کند. این سخنان یک روز بعد از آن منتشر می شود که آمریکا اعلام کرد جنگ میان ترکیه، شورشیان طرفدار ترکیه و نیروهای مبارز کورد در روژآوا "غیرقابل قبول" است و باید متوقف شود.
آمریکا به ترکیه گفته بود در سوریه باید روی نبرد با داعش متمرکز باشد و نه نیروهای کورد.
ترکیه نیروهای خود را طی ماههای گذشته وارد سوریه کرده و جنگ در این کشور را پیچیده تر از گذشته کرده است.
پیشتررجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده بود عملیات نظامی این کشور در سوریه تا زمانی که داعش و نیروهای کورد سوریه تهدیدی علیه آنکارا باشند، ادامه خواهد یافت.
آنکارا و نیروهای سوریه دمکراتیک مورد پشتیبانی آمریکا در حالی با هم درگیر شده اند که ترکیه خود عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است و این موضوع تصمیم گیری واشنگتن در مورد سوریه را نیز پیچیده تر کرده است.

کشته شدن 79 تروریست داعش در موصل 

پس از آغاز مرحلە آزادسازی غرب موصل، در درگیریهای روز گذشتە دستکم ١٦ روستا آزاد شدە و ٧٩ تروریست داعش از پای درآمدەاند
فرماندە عملیات "نینوا، ما می‌آییم" و فرماندە نیروهای پلیس عراق فدرال در بیانیەای مشترک نتایج اولین روز فاز تازە عملیات خود در غرب موصل را منتشر کردند.عبدالامیر یاراللە در بیانیە ارتش عراق فدرال اعلام کرد کە در عملیات نیروهای مشترک عراقی برعلیە تروریستهای داعش در غرب موصل ١٦ روستا آزاد شدەاند.
از سوی دیگر سروان شاکر جودت مسئول نیروی پلیس فدرال عراق فدرال در رابطە با عملیات مذکور اعلام کرد:"در محور جنوبی موصل ٧٩ تروریست به قتل رسیدەاند، ١٣ خودرو بمبگذاری شدە منهدم شدەاند، ٣٠ بمب خنثی شدند و سە تونل هم ضبط شدەاند کە در آنان خوراک انبار شدە بود."
در ادامە بیانیە آمدە است کە نیروهای ارتش عراق فدرال بە روستای زگروتیە در پنج کیلومتری جنوب فرودگاە موصل رسیدەاند. همچنین نیروگاە برق هم بە کنترل نیروهای عراقی درآمدە است. همچنین چند یگان ویژە پلیس برای کنترل فرودگاە موصل در حال پیشروی بە سوی شمال هستند. 

استفان تاونسند: عملیات آزادسازی شهر موصل سخت است 

ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا روز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای درباره آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل این عملیات را "نبرد دشوار" برای هر ارتشی در جهان خواند.
ائتلاف تحت امر آمریکا در این بیانیه‌ تاکید کرد که نیروهای عراقی عملیات آزادسازی غرب موصل از دست داعش را آغاز کردند و این نبرد صدها هزار تن از شهروندان عراقی را که از بیش از دو سال قبل از سرکوب و ظلم داعشی‌ها در غرب موصل رنج کشیده‌اند، نجات خواهد داد.
در این بیانیه به نقل از ژنرال استفان تاونسند، فرمانده نیروهای ماموریت مشترک عملیات "عزم راسخ" آمده است: وحشی‌گری داعش علیه ساکنان غیرنظامی نشان داد که داعش نه فقط تهدیدی در عراق فدرال و سوریه است، بلکه تهدیدی برای منطقه و جهان است.
وی افزود: در طول دو سال بالاخص در چهار ماه گذشته، نیروهای امنیتی عراقی ثابت کردند که قدرتی بسیار توانا و حرفه‌ای هستند. این نبرد برای هر ارتشی در جهان دشوار خواهد بود و این در حالی است که نیروهای عراقی برای رویارویی با این چالش پایداری می‌کنند.
تاونسند تصریح کرد: نیروهای عراقی مسئولیت نبرد را برعهده گرفته‌اند و متحمل بار سنگین‌تری در مقایسه با سایر جهان در برخورد با وحشی گری داعش هستند. در حالی که داعش شهروندان را بدون قائل شدن تفاوتی میان آنها هدف قرار می‌دهد، نیروهای امنیتی عراق فدرال تمام تلاش خود را برای حفاظت از غیرنظامیان از تمامی طائفه‌ها و ادیان در شهر موصل کرده‌اند. آنها حقیقتا به همه عراقی‌ها ثابت کردند که فقط باید متحد باشند.
وی تاکید کرد: ائتلاف ضد داعش تاکنون بیش از ۱۰ هزار حمله هوایی علیه مواضع داعش داشته و بیش از ۷۰ هزار تن از نیروهای عراقی را برای حمایت از عملیات آموزش داده و مجهز کرده است. نیروهای ائتلاف و شرکایش نیز به حملات دقیق علیه داعش ادامه می‌دهند.

سازمان ضد ترور کوردستان از کشته شدن تعدادی از سرکرده های داعش خبر داد

سازمان ضدترور از کشته شدن تعدادی از سرکرده های داعش در عملیات موصل خبر داد که وزیر بهداشت سازمان تروریستی داعش نیز در میان کشته شده ها می باشد.
در اطلاعیه ایی که توسط سازمان ضد ترور اقلیم کوردستان منتشر شده اعلام گردیده ؛ در یک عملیات مشترک نیروهای ضدترور کوردستان و نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش ، مقر فرماندهی یگان فرقان تروریستهای داعش مورد حمله قرار گرفته است.
براساس این اطلاعیه در این عملیات ، صلاح حسن سگلاوی وزیر بهداشت سازمان تروریستی داعش ، ابوبکر حمسی وزیر بهداشت ولایت شام داعش ، ابوبکر چچنی که دارای تابعیت روسی می باشد ، ابوفاطمه مسئول دارایی نینوی داعش و احمد زیاد مسئول دیوان وزارت بهداشت نینوی مورد هدف قرار گرفته و کشته شده اند.
طبق این اطلاعیه این مقر مدت دوماه است که توسط تروریستهای داعش تاسیس گردیده و افراد تروریست عضو یگان فرقان داعش داعش دارای تخصص در امر ساخت بمب و سلاحهای شیمیایی بوده اند.
همچنین در این بیانیه آمده است ؛ علاوه براین سرکرده های داعش 65 نفر دیگر از تروریستهای داعش نیز در این عملیات کشته و زخمی شده اند.

برت مک گورک : همکاریهایمان با نیروی پیشمرگه کوردستان ادامه می یابد 

فرستاده ویژه دولت آمریکا در حاشیه کنفرانس مونیخ به دنبال تشکیل جلسه با مسعود بارزانی اعلام داشت ؛ جدای از همکاریهای نظامی با اقلیم کوردستان همکاریهای اقتصادی و سیاسی را نیز با اقلیم داشته اند و این همکاریها ادامه خواهد داشت .
برت مک گورک فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در جنگ داعش دیروز اعلام داشت ؛ با مسعود بارزانی در مورد همکاهنگی با نیروهای پیشمرگه کوردستان ، عملیات آزادسازی شهر موصل و هماهنگی نیروهای پیشمرگه با نیروهای ارتش عراق فدرال بحث و گفتگو کرده اند.
وی افزود ؛ اخبار رسیده از جبهه های جنگ امیدوارکننده بوده و بدون هماهنگی بین نیروهای پیشمرگه کوردستان و ارتش عراق فدرال این پیروزیها کسب نمی شد.
روز 19 ماه جاری میلادی 53 مین کنفرانس امنیت جهانی  در شهر مونیخ آلمان برگزار گردید و کشورهای بسیاری در این کنفرانس شرکت کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر