ایران نیوز

پنجشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه: سرتیترخبرها: انفجار بمب در بغداد؛ ده‌ها کشته و زخمی,کشته شدن تعدادی از نظامیان ترکیه در شمال کوردستان,دستگیری یک سرکده داعش در ترکیه, گفتگوی تلفنی ترامپ با حیدرالعبادی,ترکیه پایان عملیات سپر فرات را اعلام کرد,دیدبان حقوق بشر سوریه ...داعش تاکنون 4 هزار نفر را قتل عام کرده,دبیرکل سازمان ملل وارد عراق فدرال شد, راه ارتباطی رقه - طبقه به کنترل مبارزان درآمد, حمله هوایی جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک,ژنرال جبار یاور : هیچ نیرویی از وزارت پیشمرگه به غرب کوردستان اعزام نشده است,28 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,مسجدی که ابوبکر بغدادی در آن اعلام «خلافت» کرد، آزاد شد, تحویل نخستین محموله از جنگنده‌های «T-50» کره جنوبی بە عراق فدرال,کشته شدن ابوعمر آلمانی فرمانده داعش

کشته شدن ابوعمر آلمانی فرمانده داعش 

"ابو عمر آلمانی" از فرماندهان آلمانی تبار داعش در درگیری های منطقه "طبقه" در استان رقه سوریه به قتل رسید.
منطقه طبقه طی روزهای اخیر صحنه درگیری گروه تروریستی داعش با نیروهای مبارز ارتش سوریه دموکراتیک بود.
ارتش سوریه دموکراتیک ارتش است است که بیشتر نیروهای آن را مبارزان کورد تشکیل می دهند و آمریکا از این گروه حمایت مالی و تسلحیاتی می کند.
نیروهای سوریه دموکراتیک اخیرا عملیات بزرگی را برای تصرف استان رقه آغاز و به مواضع داعش در سد فرات و شهر "طبقه" حمله کردند. این نیروها تاکنون تعداد زیادی از روستاها را در استان رقه به تصرف خود درآوردند.
سد فرات که به سد طبقه هم معروف است، در نزدیکی شهر رقه دارد و هم اکنون این سد در کنترل داعش است. اما به دلیل درگیری ها سد فرات روز یکشنبه ششم فروردین ماه از خدمت خارج شد. در صورت شکسته شدن این سد، آسیب زیادی به شهرها و روستاهای واقع در استان رقه و دیرالزور سوریه وارد می شود.

شهر رقه از بیش از سه سال پیش به اشغال داعش درآمد و این شهر به عنوان پایتخت حکومت خودخوانده این گروه تروریستی در سوریه شناخته می شود

 تحویل نخستین محموله از جنگنده‌های «T-50» کره جنوبی بە عراق فدرال
 
وزارت دفاع عراق فدرال از تحویل نخستین محموله از جنگنده‌های آموزشی ساخت کره جنوبی خبر داد. این جنگنده ها در پایگاه هوایی شعبیه در استان بصره تحویل وزارت دفاع غعراق فدرال شده اند.

وزارت دفاع عراق فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد نخستین محموله از 24 فروند جنگنده آموزشی و چندمنظوره «T-50» ساخت شرکت صنایع هوافضای کره جنوبی (KAI) و معروف به «عقاب طلایی» را تحویل گرفته است.
در بیانیه همچنین به آغاز ورود نخستین محموله از جنگنده‌های مافوق صوت «عقاب طلایی» کره جنوبی به خاک عراق فدرال اشاره شده است که آموزش خلبانان عراقی تا زمان تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز در پایگاه هوایی «الصویره» در استان مرزی واسط در شرق این کشور ادامه می‌یابد.
لازم به ذکر است که در سال 2013 میلادی، عراق فدرال قرارداد خرید 24 جنگنده آموزشی مدل «T-50IQ» را با کره جنوبی به امضا رساند .


نیروهای پلیس عراق فدرال موفق شدند مسجدی را که سرکرده گروه تروریستی داعش در آن خلافت خودخوانده‌اش را اعلام کرده بود، آزاد کنند.
یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد نیروهای پلیس عراق فدرال ضمن محاصره مسجد النوری الکبیر، روستای جمالیه را نیز به کنترل خود در آوردند.
نیروهای امنیتی و واکنش سریع پلیس عراق فدرال با پیشروی چشمگیر در مناطق غربی موصل توانستند با کشتن صدها تروریست داعش، علاوه بر محاصره مسجد بزرگ النوری الکبیر در بخش  غربی شهر موصل، روستای جمالیه را نیز به محاصره خود در آورند.
ابوبکر بغدادی نخستین بار جولای سال 2014 بالای منبر مسجد 800 ساله النوری الکبیر در موصل رفت و این شهر را مرکز «خلافت داعش» اعلام کرد.
مسجد النوری الکبیر در منطقه قدیمی شهر قدیمی موصل قرار دارد. 

28 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 


ائتلاف بین المللی ضد داعش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده های کشورهای عضو ائتلاف طی ۲۴ ساعت اخیر دست به ۲۸ حمله به پایگاه های این گروه تروریستی در خاک عراق فدرال و سوریه زده اند.
بر اساس آنچه در بیانیه ائتلاف بین المللی ضد داعش آمده، جنگنده های ائتلاف 6حمله هوایی را در خاک عراق فدرال و در مناطق موصل و حدیثه انجام داده و22 حمله دیگر نیز در خاک سوریه و در مناطق البوکمال،رقه ، الشدادی و طبقه  صورت گرفته است.
ائتلاف بین المللی ضد داعش همچنین در بیانیه خود آورده که جنگنده های این ائتلاف تحت رهبری آمریکا، چندین یگان و محل تجمع تروریست های داعش را مورد هدف قرار داده و چندین خودروی متعلق به آنها را نیز منهدم ساختند.


ژنرال جبار یاور : هیچ نیرویی از وزارت پیشمرگه به غرب کوردستان اعزام نشده است 

ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا خود را برای جنگ نهایی آزادسازی شهر رقه در سوریه آماده کرده و در تازه ترین اقدام در این راستا مقادیر زیادی اسلحه و مهمات را برای نیروهای مبارز سوریه دمکراتیک ارسال نموده است.
از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند که ظاهرا کامیونهایی که این سلاح و مهمات را برای نیروهای سوریه دمکراتیک منتقل کرده اند دارای پلاک شهرهای اقلیم کوردستان بوده اند و مدیرکل وزارت پیشمرگه نیز بی اطلاعی این وزارت از این موضوع را اعلام داشت .
ژنرال جبار یاور مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان در این باره اعلام داشت؛ " به عنوان وزارت پیشمرگه هیچگونه نیرویی را برای مشارکت در عملیات آزادسازی شهر رقه به غرب کوردستان و خاک سوریه اعزام نکرده ایم".
وی همچنین اعلام داشت ؛ از اینکه نیرویی از اقلیم کوردستان به خارج از مرز اعزام شده باشد اطلاعی نداریم و نمی دانیم خارج از وزارت پیشمرگه نیروهایی جابجا شده اند یانه .

ارسال این سلاح و مهمات برای نیروهای سوریه دمکراتیک درحالی است که عملیات خشم فرات علیه تروریستهای داعش ادامه داشته و نیروهای مبارز سوریه دمکراتیک که بخش اعظم آن را نیروهای مبارز کورد تشکیل می دهند تاکنون توانسته اند مناطق بسیار زیادی از شرق شهر رقه را از دست تروریستهای داعش خارج کرده و روز به روز به پایتخت داعش نزدیک تر می شوند.

 حمله هوایی جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک 

گزارش‌ها حاکیست چهارده گریلای ه.پ.گ در حملات هوایی ارتش ترکیه به ارتفاعات درسیم جان خود را از دست دادەاند. پیکر یکی از جانباختگان در سردخانه پزشکی قانونی توسط خانوادەش شناخته شده است.
سه روز پیش ١٤ گریلای نیروی مدافع خلق در حملات هوایی جنگندەهای ترکیه به منطقەی "کوتودرە" واقع در درسیم جان خود را از دست دادەاند. نام یکی از گریلاها که توسط خانوادەش در سردخانه شناسایی شده است، مورات گون‌گورموش اعلام شد. نیروی مدافع خلق هنوز بیانیەای رسمی در اینباره نداده است.
همچنین جنگنده های ارتش ترکیه مواضع گریلاهای پ.ک.ک در ایالت جوله میرگ (حکاری) و منطق زاب در اقلیم کوردستان و ایالت آمد (دیاربکر) را نیز بمباران کردند .

 راه ارتباطی رقه - طبقه به کنترل مبارزان درآمد 

مبارزان عملیات خشم فرات راه ارتباطی مابین رقه – طبقه را به کنترل خود در آوردند.
عملیات مبارزان برای آزادسازی شهر رقا و سد آن در ۸مین روز خود ادامه دارد. در ادامه این پیشروری‌ها، شب گذشته مبارزان عملیات خشم فرات از سمت جنوب رودخانه فرات به طرف راه بین‌المللی مابین شهر رقه– طبقه پیشروی کردند.
درگیری‌ها برای کنترل این راه ارتباطی تمام طول شب گذشته ادامه داشته و مبارزان نهایتاً ساعت ۷ صبح امروز توانستند کنترل این راه مهم ارتباطی را به به‌دست گیرند.
درباره جزئیات این درگیری‌ها هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما انتظار می‌رود که در ساعات یا روزهای آینده، ستاد عملیات خشم فرات در این باره اطلاعاتی را منتشر کند.  

دبیرکل سازمان ملل وارد عراق فدرال شد 

آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه به طور سرزده وارد عراق فدرال شد.

به گزارش ایرنا، 'گوترش' که دیروز چهارشنبه در اجلاس سران کشورهای عربی در پایتخت اردن شرکت کرده بود، امروز پنجشنبه وارد عراق فدرال شد.

گوترش در جریان سخنرانی اش در اتحادیه عرب بر ضرورت حفظ جان غیرنظامیان در جنگ و پناه دادن به آوارگان و تقدیم کمک های بیش تر به آنها تاکید کرد.

گوترش در بدو ورود به بغداد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است که 'الان وارد اراضی عراق فدرال شد تا از نزدیک از وضعیت انسانی آوارگان مطلع شود'.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرده است که حفظ جان غیرنظامیان تحت هر شرایطی یک اولویت است.


وی درباره بازدید احتمالی از اردوگاه های آوارگان در شمال عراق و دیدارهای احتمالی با مسوولان عراقی سخنی نگفته است.

دیدبان حقوق بشر سوریه ...داعش تاکنون 4 هزار نفر را قتل عام کرده 

«دیده بان حقوق بشر سوریه» مستقر در لندن طی گزارشی اعلام کرد تروریست‌های داعش تا کنون نزدیک به ۴ هزار نفر، که نیمی از آنها غیرنظامیان شامل زنان و کودکان هستند، را قربانی کرده است.
دفتر لندن «یده بان حقوق بشر در سوریه» طی گزارشی اعلام کرد گروهک تروریستی داعش 3 هزار و 895 نفر را از سال 2014 تا کنون در سوریه کشته است.
بر اساس آمار دفتر لندن «رصد حقوق بشر در سوریه» نیمی از این قربانیان غیرنظامی بوده و در میان غیرنظامیان 116 نفر زن و 78 نفر کودک هستند.

بر اساس یافته‌های این سازمان، کشتار قربانیان در مناطق مختلفی در سوریه انجام گرفته است و بیشتر قربانیان سربریده شدند، سنگسار شدند، از ساختمان‌های بلند به پایین پرت شدند یا سوزانده شدند. همچنین در گزارش این سازمان آمده است، تروریست‌های داعش به اعضای خود هم رحم نکرده و  تعداد زیادی را قربانی کردند.
  
ترکیه پایان عملیات سپر فرات را اعلام کرد 

شورای امنیت ملی ترکیه پس از تشکیل جلسه به ریاست اردوغان، پایان عملیات سپر فرات در غرب کوردستان(شمال سوریه) را اعلام کرد
عصر دیروز شورای امنیت ملی به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا تشکیل جلسه داد.
در بیانیۀ پایانی جلسۀ شورا آمده است: «عملیات سپر فرات که با هدف تأمین امنیت ملی، مبارزه با تهدید داعش و بازگشت پناه جویان سوریه به کشورشان آغاز شد، با موفقیت به پایان رسیده است.»
لازم به ذکر است رسانه های نزدیک به دولت ترکیه که خبر جلسۀ شورای امنیت ملی را پوشش داده اند، اشاره ای به پایان عملیات سپر فرات نکرده اند.
در این بیانیه همچنین آمده است که کمک های تسلیحاتی برخی از کشورها به گروه هایی در غرب کوردستان به روابط ترکیه با این کشورها آسیب زده است.

 گفتگوی تلفنی ترامپ با حیدرالعبادی 

رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق فدرال درخصوص جنگ علیه داعش و تداوم همکاری و هماهنگیهای دوجانبه بین دو کشور گفت‌وگو کرد.
دفتر اطلاع رسانی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق فدرال اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی پیروزی‌های نیروهای عراقی علیه داعش را تبریک گفته است.
ترامپ بر عزم خود برای همکاری با بغداد جهت بیرون راندن تروریسم تاکید و عراق فدرال را بهترین همپیمان برای ایالات متحده توصیف کرد.
از سوی دیگر، العبادی گفت : که پس از آزادسازی بخش‌های بیشتری از موصل، داعش در آخرین مرحله‌های خود قرار دارد. وی بر اهمیت ادامه حمایت بین المللی و آمریکا در جنگ علیه تروریسم تاکید کرد.

دستگیری یک سرکده داعش در ترکیه 

منابع امنیتی ترکیه از بازداشت یک سرکرده داعش به نام صفوان قهوتی که مسئول جذب تروریست برای  این گروه در خاک ترکیه بود خبر دادند.
پلیس ترکیه از دستگیری یکی از سرکرده های  داعش  به نام «صفوان قهوتی» در خاک این کشور خبر داد.
بر اساس این گزارش، «قهوتی» ماه گذشته به همراه همسر خود وبا گذرنامه جعلی وارد خاک ترکیه شده بود که توسط پلیس این کشور دستگیر شد.
وی که از موثرترین اعضای داعش در امر جذب تروریست از کشورهای اروپایی برای این گروه است، در بسیاری از عملیات تروریستی انجام شده توسط این گروه، نقش کلیدی داشته است و هم اکنون به گفته منابع امنیتی دولت ترکیه تحت بازجویی قرار دارد.

کشته شدن تعدادی از نظامیان ترکیه در شمال کوردستان 

گریلاهای ه.پ.گ/یژاستار در عملیاتی نظامی سربازان ارتش ترکیە در تپە موسوم بە کوردینە در منطقە ارتوش حومە جولمرگ را هدف قرار دادە و 13 نفر از نظامیان ترکیە را بە قتل رساندند.
در این عملیات ٢ کانتینر و یکی از مواضع نظامیان ترکیە منهدم شدە است.
 عملیات مذکور رأس ساعت ١١ -١٢ ظهر دیروز از دو محور صورت گرفتە و 13 نفر از نظامیان ترکیە بە قتل رسیدەاند.

پس از این عملیات ارتش ترکیە مناطق تحت نفوذ نیروهای گریلا را هدف حملات راکتی و خمپارە قرار داد.

 انفجار بمب در بغداد؛ ده‌ها کشته و زخمی

وقوع یک انفجار انتحاری در جنوب شهر بغداد، بیش از ۷۰ کشته و زخمی به دنبال داشت.
دیروز بعداظهر یک عامل انتحاری با خودروی کامیون بمبگذاری شده خود را در یکی از ایست‌های بازرسی جنوب بغداد منفجر نمود که در پی آن دستکم ۱۵ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر کشته شدند.
گفته شده که خودروی بمبگذاری شده در میان انبوه مسافران و خودروهایی که در پشت ایست بازرسی تجمع کرده بودند، منفجر شده است.
هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما گمان می‌رود که داعش این عملیات انتحاری را انجام داده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر