ایران نیوز

پنجشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش و عراق

کوردانه:سرتیترخبرها:وقوع انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه دمشق,روسیه ..حملات هوایی ترکیه قابل قبول نیست, کنترل شهر حضر توسط نیروهای عراقی,کنترل یک محله دیگر و یک ایستگاه رادیویی در طبقا توسط مبارزان سوریه دمکراتیک,اتحادیه عرب حمله ترکیه به عراق فدرال را محکوم کرد,فرانسه: نیروهای بشار اسد در خان شیخون از گاز سارین استفاده کرده‌اند, هشدار تلویحی آمریکا به ترکیه,23 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,شکست حمله داعش در استان الانبار,کشته شدن بیش از 50 تروریست داعش,کشته و زخمی شدن 4 نظامی ترکیه توسط نیروهای ی.پ.گ
کشته و زخمی شدن 4 نظامی ترکیه توسط نیروهای ی.پ.گ

گزارش‌ها از روژاوای کردستان حاکی‌ست پس از آغاز درگیری‌ها میان نیروهای ی.پ.گ/ی.پ.ژ و ارتش ترکیه در منطقه دربِسی، ارتش ترکیه تلفاتی را متحمل شده است.
گفته شده که نبرد نیروهای ی.پ.گ/ی.پ.ژ در شهر دربِسی در روژاوای کوردستان کماکان ادامه دارد و دو طرف به تبادل آتش می‌پردازند.

گفته شده که در این درگیری‌ها تاکنون یک نظامی ارتش ترکیه کشته و ۳ نفر دیگر مجروح شده‌اند. احتمال می‌رود که در ساعات آینده، تعداد تلفات افزایش یابند

کشته شدن بیش از 50 تروریست داعش 

نیروهای عراقی از کشته شدن بیش از 50 تروریست داعش در منطقه مطیبجه خبر دادند.
مظهر عزاوی فرمانده عملیات دجله با اعلام این خبر گفت : در عملیات پاکسازی منطقه مطیبجه بیش از 50 تروریست داعش که تعدادی از سرکرده های آنان نیز در میان آنان می باشند کشته شده و بیش از 20 خودروی نظامی تروریستها نیز منهدم شده است.

وی افزود ؛ نیروهای عراقی از چهار محور به مواضع تروریستهای داعش در این منطقه حمله کرده خسارات و تلفات زیادی را به تروریست ها وارد آوردند.

شکست حمله داعش در استان الانبار 

گروه تروریستی داعش به نیروهای ارتش عراق فدرال در غرب استان الانبار حمله کرده و درگیری شدیدی بین طرفین روی داد.
رسانه جنگ عراق فدرال در این باره اعلام داشت ؛ روز 26 ماه جاری میلادی تروریستهای داعش عملیات وسیعی را در مسیر راه بین المللی در غرب استان الانبار علیه نیروهای عراقی صورت دادند که درگیری شدیدی بین طرفین روی داده است.
 این رسانه افزوده ؛ با حمایت جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال نیروهای عراقی توانستند حمله تروریستها را درهم شکسته و خسارات و تلفات زیادی را به آنان وارد سازند.
یک منبع عراقی نیز در مورد تعداد تلفات نیروهای عراقی در این درگیری اعلام داشته که 18 نفر از نظامیان ارتش عراق فدرال در این درگیری کشته شده اند.

همچنین از سوی دیگر نیروهای امنیتی عراقی در استان بغداد نیز توانستند برنامه حمله تروریستهای داعش برای حمله وسیع به شهر بغداد را کشف و خنثی ساخته و دو نفر از تروریستها را دستگیر کنند.

23 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش


نیروهای ائتلاف 23 حمله هوایی تازه را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است ؛ جنگنده های ائتلاف 14 حمله هوایی را علیه مواضع تروریست ها در مناطق رقه ، البوکمال ، طبقا و دیرالزور به انجام رسانده اند.
همچنین در بیانیه ائتلاف آمده است که جنگنده های این ائتلاف 9 حمله هوایی را نیز در عراق فدرال علیه مواضع داعشی ها صورت داده اند که این حملات در مناطق موصل ، راوه ، استان کرکوک و تلعفر بوده اند. در این حملات علاوه برهدف قرار گرفتن چندین پایگاه تروریست ها دهها نفر از آنان نیز کشته و زخمی شده اند.


 هشدار تلویحی آمریکا به ترکیه 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام داشت ؛ به دولت ترکیه اعلام داشته ایم که نباید بدون هماهنگی دولت آمریکا هیچگونه حمله ایی را در نزدیکی نیروهای آمریکایی و یا نیروهای سوریه دمکراتیک انجام بدهند.
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در مورد  تاثیر حملات هوایی ترکیه بر روی عملیات آزادسازی شهر رقه گفت : حمله هوایی دولت ترکیه به نیروهای یه په گه در غرب کوردستان نه تنها به جنگ علیه داعش صدمه وارد می کند بلکه جان نیروهای آمریکایی و همپیمانان را به خطر می اندازد.
وی افزود ؛ به دولت ترکیه اعلام داشته ایم که نباید بدون رضایت دولت آمریکا هیچگونه حمله ایی را در نزدیکی نیروهای آمریکایی و نیروهای سوریه دمکراتیک صورت دهند.
وی در مورد پاسخ دولت ترکیه به این خواسته آمریکا نیز اعلام داشت ؛ در مورد پاسخ دولت ترکیه صحبت نمی کنم اما آنها پیام ما را درک می کنند و نگرانی ما در این زمینه به آنها تفهیم شده است.
پیشتر نیز وزارتهای دفاع و خارجه دولت آمریکا نگرانی خود را از حمله هوایی ارتش ترکیه به منطقه شنگال و غرب کوردستان اعلام داشته بودند.

فرانسه: نیروهای بشار اسد در خان شیخون از گاز سارین استفاده کرده‌اند 

سرویس امنیتی فرانسه می‌گوید به این نتیجه رسیده است که نیروهای هوادار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در حمله شیمایی انجام شده در ماه گذشته در منطقه خان شیخون، از گاز سارین استفاده کرده‌اند.
مقامات سرویس امنیت فرانسه می گویند همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای مخالف دولت در خان شیخون دارای فن‌آوری لازم برای تولید گاز سارین نیستند. ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که نمونه‌های بررسی شده از این حمله دارای ماده شیمیایی "هگزامین" بوده است که به طور معمول از سوی دولت سوریه برای تولید گاز سمی اعصاب استفاده می‌شده است. 
دولت سوریه متهم شده است که در اوایل ماه گذشته میلادی با استفاده از تسلیحات شیمیایی به خان شیخون حمله کرده است. در این حمله حدود ۹۰ نفر از جمله ۳۰ کودک کشته شدند. ارتش سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده است. هفته پیش جمعه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در رابطه با حمله شمیایی به خان شیخون گفت که دیگر شکی وجود ندارد که سوریه مقادیری از سلاح‌های شیمیایی خود را نگهداری کرده است. ژنرال ماتیس که به اسراییل رفته بود در سخنانی گفت که این مسئله "به مثابه نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و باید به شیوه دیپلماتیک با آن برخورد شود." آمریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، با موشک‌باران یک پایگاه هوایی سوریه که می‌گفت حمله شیمیایی از آنجا انجام شده بود، با موشک‌های کروز مورد حمله قرار داد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی (او پی سی دبلیو) نیز گفته بود که آزمایش‌هایش به کشف "غیرقابل انکار" این موضوع منجر شده است که در حمله خان شیخون در سوریه از گاز سارین یا ماده ای شبیه آن استفاده شد. احمد اوزومچو مدیر این سازمان گفت که نمونه‌های گرفته شده از بدن ده قربانی یا زخمی در چهار آزمایشگاه مورد معاینه قرار گرفت.

اتحادیه عرب حمله ترکیه به عراق فدرال را محکوم کرد 

دبیر کل اتحادیه عرب طی بیانیه‌ای حمله روز سه‌شنبه ترکیه به مواضعی در داخل خاک اقلیم کوردستان درعراق فدرال را محکوم کرد.
"احمد ابوالغیط" دبیر کل اتحادیه عرب، روز چهارشنبه حملات روز سه نشبه نیروهای ترکیه به پایگاه‌هایی در داخل اقلیم کوردستان درعراق فدرال و در کوه‌های شنگال را محکوم کرده و آن را مخالف تمامی موازین بین‌المللی توصیف کرد. ابوالغیط در بیانیه‌ای که سخنگوی وی آن را قرائت کرد، تاکید داشت: اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق فدرال صرفنظر از هرگونه دلیلی، اقدامی غیر قابل قبول بوده است.
جت‌های ترکیه روز سه‌شنبه به مناطق کوردنشین در غرب کوردستان در شمال سوریه و اقلیم کوردستان درعراق فدرال حمله کردند. بنا بر گزارش‌ها، حمله هوایی ارتش ترکیه در روژاوای کوردستان  18 شهید بر جای گذاشت و در منطقه کوهستانی شنگال نیز پنج نیروی پیشمرگه و یک پلیس محلی به شهادت رسیدند.
دولت عراق فدرال نیز حمله ترکیه به خاک خود را به شدت محکوم کرد و این اقدام را «ناقض قوانین بین‌الملل و حاکمیت عراق فدرال» دانست. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق فدرال در کنفرانس مطبوعاتی گفت دولت بغداد به آنکارا هشدار می‌دهد که چنین اقداماتی را تکرار نکند.
با وجود این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از عملیات این کشور در عراق فدرال و سوریه دفاع کرد و گفت آنکارا «تا زمان از بین رفتن آخرین تروریست» به عملیات خود در این دو کشور عربی ادامه می‌دهد.

کنترل یک محله دیگر و یک ایستگاه رادیویی در طبقا توسط مبارزان سوریه دمکراتیک 

نیروهای سوریه دمکراتیک محله الوهاب و مرکز رادیویی شهرک طبقا را از اشغال تروریستهای داعش آزاد کرده و بیش از ۲۰ تروریست را از پای درآوردند.
عملیات آزادسازی طبقا و سد حومه آن همچنان ادامه دارد و مبارزان به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند. بنا به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فرات در منطقه، مبارزان توانسته‌اند محله الوهاب و مرکز رادیویی این شهرک را به تمامی از اشغال تروریستها آزاد کنند.
در این درگیری‌ها دستکم ۲۰ تروریست از پای درآمده و ۱۰ تروریست دیگر نیز به اسارت مبارزان درآمده‌اند. در این حملات ۴ خودروی زرهی از جمله یک دستگاه خودروی انتحاری از راه دور منهدم گردید.

باوجود حملات و تهدیدات دولت ترکیه و حمایت همه جانبه از تروریستهای داعش برای اخلال در روند آزادسازی رقا، پیشروی نیروهای سوریه دمکراتیک ادامه دارد و هر روز مناطق بیشتری را از اشغال تروریستها آزاد می‌کنند.

 کنترل شهر حضر توسط نیروهای عراقی 

گروه شبه نظامی حشدالشعبی عراق فدرال می گوید که شهر باستانی "حضر" را از تصرف گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) خارج کرده است.
گروه "حشد شعبی" روز چهارشنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) اعلام کرد که نیروهایش موفق شده اند این شهر را بعد از نبردی سنگین با نیروهای داعش باز پس بگیرند. حشد شعبی از صبح روز سه شنبه حمله برای بازپس گیری حضر را آغاز کرد و تا بعد از ظهر چهارشنبه، موفق به تصرف بخش تاریخی شهر شد. شهر حضر، جزو میراث ثبت شده یونسکو محسوب می شود و داعش بعد از تصرف، بخش مهمی از آثار تاریخی آن را تخریب کرده است.
در نخستین تصاویری که بعد از ورود نیروهای حشد شعبی به حضر منتشر شده، ابعاد کامل تخریب این شهراز سوی نیروهای داعش مشخص نیست. با این حال، اثبات شده که این گروه بناهای مربوط به دوران پیش از اسلام را در حضر منفجرکرده یا با بولدوزر تخریب کرده است. نیروهای داعش، همچنین دست به غارت آثار باستانی این شهر زده اند.
یونسکو تخریب عامدانه بناهای تاریخی عراق فدرال از سوی داعش را جنایت جنگی توصیف کرده است.

روسیه ..حملات هوایی ترکیه قابل قبول نیست 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد حملات هوایی ترکیه در سوریه و عراق فدرال  پذیرفتنی نیست.
وزارت خارجه روسیه شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حمله روز سه شنبه جنگنده‌های ترکیه به مناطقی در شمال سوریه و عراق فدرال مردود و غیر قابل قبول است.
وزارت خارجه روسیه با ابراز نگرانی از این حملات ترکیه، تأکید کرد این گونه اقدامات، افزایش تنش‌ها در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است:‌ حملات هوایی ترکیه ناقض اصول و مبادی اصلی روابط بین‌المللی کشورها بوده و دراین مقطع، همه را به خویشتن داری دعوت می ‌کنیم.

وقوع انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه دمشق 

انفجار شدیدی در نزدیک فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه روی داده و برخی منابع خبری عامل آن را حمله نظامی اسرائیل به انبار تسلیحات حزب‌الله لبنان گزارش کرده‌اند.
در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه، ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل)، گزارش شد که صدای انفجار شدیدی از نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق به گوش رسیده و لحظاتی بعد، شبکه تلویزیونی المنار، متعلق به حزب‌الله لبنان، گفت که علت این انفجار "احتمالا" حمله هواپیماهای نظامی اسرائیل و اصابت موشک به هوا به زمین به "یک انبار سوخت" واقع در این محل بوده است.
المنار در گزارش‌های بعدی گفت که بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این انفجار تلفات جانی نداشته و آثار آن منحصر به خسارات مادی است.
خبرگزاری رویترز به نقل از گروه‌های مخالف حکومت سوریه گزارش کرده که انفجار صبح پنجشنبه در محلی روی داده که گفته می‌شود محل انبار تسلیحات ارسالی ایران برای شبه‌نظامیان حزب‌الله اعزامی به سوریه بوده است. برخی رسانه‌های خبری اسرائیل نیز عامل انفجار را حمله هواپیماهای اسرائیلی به انبار تسلیحات حزب‌الله گزارش کرده‌اند.

منابع دولتی سوریه هنوز در این مورد اطلاعیه‌ای نداده اند و به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این مورد خودداری ورزیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر