ایران نیوز

پنجشنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه: سرتیترخبرها:قصد ناتو برای پیوستن به ائتلاف بین المللی ضد داعش, بمباران مقرات داعش در جنوب استان کرکوک توسط جنگنده های ائتلاف,آماده باش نیروهای ارتش انگلیس,تداوم حملات گریلاهای هه په گه علیه مواضع ارتش ترکیه,تجاوز به زنان و قتل مردان آواره موصل توسط حشد الشعبی, ناپدیدشدن تسلیحات میلیارد دلاری آمریکا در عراق فدرال, شهرک حمراة نصرة در حومە رقا آزاد شد,نیروهای عراقی به مسجد محل ایراد خطبه «البغدادی» در موصل نزدیک شدند,12 حمله هوایی جدید نیروهای ائتلاف علیه تروریستهای داعش,عملیات نظامی نیروهای ویژه آمریکایی در استان دیرالزور سوریه,کشته شدن وزیر جنگ داعش در سوریه
کشته شدن وزیر جنگ داعش در سوریه

ارتش سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد «وزیر جنگ» گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، و چند عضو ارشد آن گروه تروریستی در عملیاتی در مناطق شرقی شهر حلب در شمال آن کشور کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی سوریه از قول یک منبع آگاه نظامی، ضمن اعلام این خبر، هویت فردی را که گفته می‌شود وزیر جنگ داعش است، ابو مصعب المصری عنوان کردند.
با این حال در این گزارش‌، که امکان تایید آن بطور مستقل وجود ندارد و گروه داعش نیز هنوز اظهار نظری درباره آن نکرده است، به زمان و مکان عملیات و کشته شدن این افراد اشاره نشده است.
رسانه‌های دولتی سوریه، در مجموع نام ۱۳ نفر از اعضای گروه افراطی داعش را برده‌اند که در عملیات ارتش در شرق حلب کشته شده‌اند؛ ادعا شده چند شهروند سعودی و عراقی در میان آنها هستند.
وزیر قبلی به اصطلاح جنگ گروه داعش ابو عمر الشیشانی نام داشت که اسفند ۹۴ به قتل رسید. وزارت دفاع آمریکا گفت وی در اثر حمله هوایی ارتش آمریکا در سوریه کشته شد. 

عملیات نظامی نیروهای ویژه آمریکایی در استان دیرالزور سوریه

مقام‌های آمریکا از انجام یک عملیات زمینی کم سابقه نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده با هدف دستگیری و قتل برخی از تروریستهای افراطی گروه داعش در سوریه خبر دادند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این عملیات ۹۰ دقیقه‌ای در نزدیکی روستایی درمنطقه حمزیه در نزدیکی شهرک البوکمال و در محدوده استان دیرالزور در شرق سوریه انجام شد.
به گفته منابع محلی، نیروهای آمریکایی با هلیکوپتر به منطقه آمدند و در عملیاتی، 8 تن از اعضای داعش را کشته و سپس به همراه چند جسد از آنها، محل را ترک کردند.
مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده در واشنگتن نیز گفتند که نیروهای ویژه ارتش آمریکا یک خودروی حامل چند تروریست  داعش را متوقف و سرنشینان آن را دستگیر کردند.
به نوشته واشنگتن پست، یکی از این مقام‌های پنتاگون که نخواستند هویتشان فاش شود، گفته است در حال حاضر امکان تشریح جزئیات عملیات و هدف از انجام آن وجود ندارد.

وی با بیان این که تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و سرنشینان خودرو در گرفت، گفت که راننده خودرو در این درگیری کشته شد، اما آسیبی به سربازان آمریکایی وارد نشد.

12 حمله هوایی جدید نیروهای ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

نیروهای ائتلاف 12 حمله هوایی تازه را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است ؛ جنگنده های ائتلاف 5 حمله هوایی را علیه مواضع تروریست ها در مناطق رقه ، دیرالزور و البوکمال  در سوریه به انجام رسانده اند.
همچنین در بیانیه ائتلاف آمده است که جنگنده های این ائتلاف 7 حمله هوایی را نیز در عراق فدرال علیه مواضع داعشی ها صورت داده اند که این حملات در مناطق موصل، راوه و شنگال بوده اند. در این حملات علاوه برهدف قرار گرفتن چندین پایگاه تروریست ها دهها نفر از آنان نیز کشته و زخمی شده اند. 

نیروهای عراقی به مسجد محل ایراد خطبه «البغدادی» در موصل نزدیک شدند

نیروهای عراقی در ادامه پیشرویهای خود در غرب موصل، به مسجد «النوری الکبیر» که در آن ابوبکر البغدادی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ ظاهر شد، نزدیک شدند.
مسئولان عراقی نقشه جدیدی را برای مکان مخفی شدن سرکرده داعش ترسیم و تاکید کردند که ابوبکر البغدادی جنگ موصل را رها و آن را به سرکردگان و معاونان خود واگذار کرده و خود برای اینکه زنده باقی بماند در صحرا به سر می‌برد. گمانه زنی‌ها درباره مخفی بودن محل ابوبکر البغدادی همزمان با پیشروی ارتش عراق فدرال در حالی بالا گرفته که نیروهای عراقی اکنون به منطقهای که «مسجد النوری» در آن قرار دارد، نزدیک شدند.
ابوبکر البغدادی در اولین ظهور خود در جولای 2014 به بالای منبر مسجد النوری الکبیر در موصل رفت و این شهر را مرکز «خلافت اسلامی» داعش اعلام کرد. پیش از این نیز حیدر العبادی نخست وزیر عراق فدرال اعلام کرده بود که از محل پنهان شدن ابوبکر البغدادی اطلاع دارد.
مسئولان عراق فدرال و آمریکایی می‌گویند که البغدادی به شرق سوریه رفته اما برخی دیگر می‌گویند وی همچنان در منطقه صحرایی در غرب موصل مخفی است.
در همین حال، شبکه المیادین به نقل از مسئولان نظامی عراق فدرال می‌گوید که درگیری نیروهای عراقی با تروریستهای پس از پیشروی ارتش در مناطق مسکونی پرجمعیت به ویژه در منطقه قدیمی شهر موصل تشدید شده است.
مسجد النوری الکبیر در منطقه قدیمی شهر قدیمی قرار دارد؛ مسجدی که ابوبکر البغدادی سه سال گذشته برای نخستین بار در آن اعلام «خلافت» خودخوانده کرد.

 شهرک حمراة نصرة در حومە رقا آزاد شد 

در ادامە پیشرویهای مبارزان نیروهای سوریە دمکراتیک، پس از ٧٢ ساعت نبرد شهرک حمراة نصرة از چنگال تروریستهای داعش آزاد شد. مبارزان روستای حمراة البلسم را هم آزاد کردند.
شهرک حمراە نصرە در پنج کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر رقا واقع شدە است. این شهرک را مبارزان پس از نبردهای سە روزە بە تمامی آزاد کردند. در درگیریهای شب گذشتە سە مرکز تروریستهای داعش بە کنترل نیروهای سوریە دمکراتیک درآمد.
مبارزان پس از آزادسازی این شهرک بە تروریستهای داعش در روستای حمراە البلسم حملە کردند و حوالی ساعت ٣ بامداد امروز این روستا را هم آزاد کردند.
فعالیت پاکسازی میادین مین داعش در این منطقە آغاز شدە است. همچنین در حملە خودرو بمبگذاری شدە تروریستهای داعش در روستای باران، ٧ تروریست داعش قبل از رسیدن بە سنگرهای مبارزان از پای درآمدند. اجساد هر ٧ تروریست انتحاری بە دست مبارزان افتاد.


سازمان عفو بین الملل در مورد قرارگرفتن این سلاح ها در دست گروه تروریستی داعش یاسایر گروههای شبه نظامی هشدار داد.
سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که ارتش آمریکا قادر به شناسایی محل اختفای مقادیر زیادی تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار که در طول سال‌های گذشته به عراق فدرال فرستاده نیست.

به گزارش روزنامه "فایننشل تایمز"، سازمان عفو بین الملل در مورد قرارگرفتن این سلاح ها در دست گروهک تروریستی داعش یا سایر گروههای شبه نظامی در عراق فدرال هشدار داد.
 این سازمان تصریح کرد که با استفاده از قانون آزادی اطلاعات در آمریکا به نتایج دیوان محاسبات این کشور به حساب های پنتاگون در سال 2016 دسترسی یافته است.
 عفو بین الملل از عدم وجود مدارکی دقیق درخصوص نحوه توزیع تسلیحات و تجهیزات ارسالی آمریکا به عراق فدرال و همچنین مکان های انبار این سلاح ها خبرداد و تصریح کرد: کوتاهی آمریکا در کنترل توزیع اسلحه و تجهیزات داخل فرماندهی نظامی عراق فدرال ثابت شده است.
 این نهاد بین المللی تاکید کرد که این مشکل جدیدی نیست، چرا که بررسی حساب های پنتاگون در سال 2015 نیز مشکلات مشابهی را نشان داده بود و پنتاگون متعهد شد که ورود تسلیحات به عراق فدرال را به شدت کنترل کند اما در حال حاضر این مشکلات باز هم وجود دارد.
به گزارش سازمان عفو بین المللی، کمک های نظامی به عراق فدرال از طریق صندوق " آموزش و تجهیز صندوق" ارسال شده بود. این صندوق به منظور حمایت از نیروهای عراقی در مبارزه با تروریست های داعش، در سال 2015 بیش 1.6 میلیارد دلار سلاح و تجهیزات به عراق فدرال ارسال کرده است.
تنها در فاصله‌ی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، یک‌صد و هشتاد و پنج هزار قبضه سلاح خودکار، ۱۷۰ هزار قبضه سلاح کمری، ۲۱۵ هزار جلیقه‌ی ضدگلوله و ۱۴۰ هزار کلاه‌ایمنی به نیروهای امنیتی عراق فدرال تحویل شده است. تا به امروز ۲ / ۱۹ میلیارد دلار برای بازسازی ارتش عراق فدرال هزینه شده است که ۸ / ۲ میلیارد دلار آن‌را سلاح و مهمات تشکیل می‌دهند.

تجاوز به زنان و قتل مردان آواره موصل توسط  حشد الشعبی  

وزارت داخلی عراق فدرال امروز اعلام کرد که ما به گزارشها و راپورتهای منتشر شده در نشریه آلمانی در مورد نقض حقوق بشر از سوی حشد الشعبی در موصل رسیدگی خواهیم کرد.
سعد معن سخنگوی وزارت داخلی عراق فدرال اعلام کرد:" وزارت داخلی عراق فدرال در مورد تحقیق و بررسی گزارش منتشر شده در نشریه اشپیگل آلمانی فرمانی صادر کرده و بعد از تکمیل تحقیقات نتایج را برای عموم اعلام خواهیم کرد." وی اطمینان خاطر داد که با توجه به قانون، تمامی کسانی که در این امر کوتاهی کردند مورد مجازات قرار خواهند داد.
گزارش نشریه آلمانی از سوی یک خبرنگار کورد به نام علی اکادی تهیه شده  که چندین عکس نیز در این نشریه منتشر شده و در  این گزارش به موضوع شکنجه و به قتل رساندن هفت مرد و تجاوز به زنان در جنوب موصل پرداخته است.

از سوی دیگر حیدر العبادی نخست وزیر عراق فدرال تاکید کرده بود که فرماندهان نظامی در مورد جلوگیری از زیرپا گذاشتن قوانین از سوی نیروهای نظامی به صورت جدی برخورد می کنند.   

تداوم حملات گریلاهای هه په گه علیه مواضع ارتش ترکیه 

مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق در اطلاعیه‌ای کتبی در مورد عملیات‌‌های اخیر ه.پ.گ در شمال کوردستان خبر داده و به جزئیات عملیات‌ها پرداخته است. ه.پ.گ از کشته شدن ۹ نظامی ارتش ترکیه و مجازات یک جاسوس دولت خبر داده است.
در اطلاعیه ه.پ.گ چنین آمده است: " نیروهای گریلا در تاریخ ۲۲ می (۱ خرداد) ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه برضد نظامیان ارتش در تپه علیشِر از توابع گوَر در استان جولمرگ عملیاتی را انجام دادند. گریلاها مواضع نظامیان را به‌شدت زیر آتش گرفتند و در نتیجه این عملیات دستکم ۷ نظامی به قتل رسیدند. پس از عملیات ارتش ترکیه به بمباران وسیع منطقه دست زد.
در همان روز عملیات دیگری در چله انجام شد. در تاریخ ۲۲ می (۱ خرداد) ساعت ۱۰:۴۵ نیروهای گریلا در تپه هاوانان از توابع چله در استان جولمرگ عملیاتی را برضد نظامیان ارتش انجام دادند. نیروهای گریلا مواضع ارتش ترکیه را به شدت زیر آتش گرفتند و بسیاری از استحکامات و کانتینرهای نظامیان به‌طور کامل منهدم شد. در این عملیات ۲ نظامی ارتش کشته شدند". در ادامه اطلاعیه ه.پ.گ، از مجازات یک جاسوس در استان آمد سخن رفته است.
"در شهر آمد (دیاربکر) یک جاسوس به‌نام ماموت آشکران که در سال ۲۰۱۶ با نیروهای ترکیه همکاری نموده، جرم‌های بسیاری را انجام داده و برضد گریلاهای پ.ک.ک توطئه‌هایی را انجام داده است. نیروهای گریلا مدتی این شخص را زیر نظر داشته و سپس وی را دستگیر نمودند. این شخص پس از اخذ هشدار آزاد شده است. با این وجود این شخص همچنان به اعمال خود ادامه داده است. به‌همین دلیل، نیروهای گریلا در تاریخ ۲۲ می (۱ خرداد) در ساعت ۲۲ وی را در منطقه بربوش از توابع هَرزوی در استان آمد مجازات نموده‌اند".


پس از حمله در منچستر، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد، سطح هشدار تهدید تروریستی در بریتانیا افزایش یافته و این بدان معناست که احتمال وقوع حملات جدید بسیار زیاد است.
نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد که به دلیل احتمال بسیار زیاد وقوع حملات تروریستی جدید در این کشور، نیروهای ارتش در کنار نیروهای پلیس مسلح در مکان‌های عمومی مستقر می‌شوند.
بر اساس گزارش شبکه «اسکای نیوز»، نخست‌وزیر انگلیس سطح هشدار تهدید تروریستی در این کشور را از «شدید»‌ به وضعیت «بحرانی» تغییر داده است.  سطح هشدار تهدید ترورویستی در بریتانیا برای چند سال گذشته «شدید» بوده است که این دومین سطح بالای تهدید تروریستی است. بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، ترزا می همچنین گفته است که پرسنل نظامی ممکن است در مکان‌های عمومی بریتانیا مستقر شوند.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه تأکید کرد که پلیس از وزیر دفاع درخواست کرده تا نیروهای ارتش برای مقابله با تهدیدات تروریستی در سراسر این کشور مستقر شوند. بر همین اساس، نخست‌وزیر بریتانیا پس از نشست اضطراری که با فرماندهان ارشد نظامی این کشور برگزار کرد، از یگان‌های ارتش خواسته تا برای حمایت از نیروهای پلیس مسلح بسیج شوند.
ترزا می در اظهارات امروز خود گفته که «سلمان عابدی» بمب‌گذار انتحاری که 22 نفر را در کنسرت شب گذشته منچستر کشته است، ممکن است بخشی از یک شبکه بزرگتر باشد.
دوشنبه شب به وقت منچستر، رسانه‌های محلی انگلیس از شنیده شدن صدای انفجاری قدرتمند در شهر منچستر انگلستان خبر دادند و بنا بر اعلام پلیس، در این حادثه دستکم 22 تن کشته و ۱۲۰ نفر زخمی شدند که از این میان 12 نفر سنی کمتر از 16 سال داشتند.

 بمباران مقرات داعش در جنوب استان کرکوک توسط جنگنده های ائتلاف

بر اساس بیانیەی نیروهای پیشمرگەی کوردستان در محور جنوبی استان کرکوک، شب گذشتە هواپیمای ائتلاف بین‌مللی ٣ موشک را بە سوی پایگاه‌های نیروهای داعش شلیک کردە و تعدای از نیروهای مسلح این پایگاه را کشتەاند.
نیروی پیشمرگەی کوردستان در محور غربی کرکوک در بیانیە ایی اعلام کرد: " ٤ دقیقە پس از ساعت ١٢ شب گذشتە سوم اردیبهشت ماه، هواپیماهای نیروهای ائتلاف بین‌المللی  بر اساس اطلاعات تیم محور غربی و اتاق عملیات، ٣ موشک را بە سوی پایگاه‌های داعش شلیک کردند".
بر طبق این بیانیە  در این حملە تعدادی از نیروهای مسلح داعش کشتە کە ٨ نفر از آنها شناسایی شدەاند و تعدادی از آنها نیز بە سختی مجروح گشتەاند".

قصد ناتو برای پیوستن به ائتلاف بین المللی ضد داعش 

روز چهارشنبه یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده که سازمان ناتو به ائتلاف بین المللی علیه داعش خواهد پیوست.
این منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که نمایندگان کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفتند که به نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش بپیوندند اما این تصمیم باید از سوی سران ناتو  مورد موافقت قرار بگیرد. قبلا نیز "ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو اعلام کرده بود که سازمان ناتو هنوز تصمیم خود برای پیوستن به ائتلاف بین المللی را نداده است و افزوده بود:" بخشی از اعضای ناتو بدلایل سیاسی و پراکتیکی خواستار ملحق شدن به ائتلاف بین المللی هستند."

گفتنی است دیروز "ینس استولتنبرگ"دبیر کل ناتو با اشاره به انفجار تروریستی شهر منچستر انگلستان گفت این حادثه نشان داد که در نشست بعدی سران ناتو باید با رئیس جمهور آمریکا درباره تشدید اقدامات علیه تروریسم به توافق برسیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر