ایران نیوز

دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۶

آقای رئیس‌جمهور، تا الان کجا بودید؟

سفر تبلیغاتی روحانی به معدن زمستان یورت آزاد‌شهر استان گلستان جایی که تا به حال امدادگران اجساد ۲۲ تن از معدنکاران را خارج کرده اند، اعتراض تند معدنچیان را از بی توجهی حکومت به مطالبات کارگران برانگیخت ...





حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه ۱۷۷ اردیبهشت با تدارک قبلی با حضور در معدن زمستان یورت آزاد‌شهر استان گلستان از این معدن بازدید کرد و در جمع معدنچیان به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش رسانه های رسمی معدنچیان از بی توجهی حکومت به مطالبات کارگران و کشته شدن ده ها تن از معدنکاران چنان خشمگین بودند که با شعارهای انتقادی اعتراض خود را به رئیس جمهور نشان دادند. شدت اعتراضات به حدی بود که روحانی مجبور به ترک معدن شد.
پنج روز از فاجعه کشته و مفقود شدن ده ها تن از معدنچیان یورت گذشته است. تا به حال امدادگران اجساد 22 نفر از آنان را خارج کرده اند و از سایر معدنکاران محبوس که گفته می شود 13 نفر هستند، هنوز خبری نیست.
درشبکه های اجتماعی، خبرگزاری فارس، مشرق نیوز فیلم حضور روحانی و واکنش کارگران منتشر شده که نشان می دهد کارگران تا چه اندازه از رفتار حکومت ناراضی هستند و اعتراض آنان فقط محدود به حادثه معدن یورت نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،روحانی در جریان سفر به منطقه آزادشهر و دیدار با خانواده کشته شدگان حادثه معدن یورت، گفت: «باید مسئول و مسئولین حادثه و هر کسی که در این حادثه قصور و تقصیری داشته است، مشخص شود و متناسب با آن تقصیر با آن برخورد صورت بگیرد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد و این موضوعی است که دولت و شخصاً بر آن تأکید دارم.»

حسن روحانی همچنین با اظهار اینکه «در این حادثه همه مسئول هستیم و باید مشکلات موجود را پیگیری و کاستی‌ها را جبران کنیم»‌ بر لزوم حل و فصل مشکلات خانواده های کشته شدگان حادثه معدن تاکید کرد.

مشرق نیوز فیلم بازدید روحانی و سخنان یکی از کارگران معدن یورت را منتشر کرده که به نمایندگی از دیگران خطاب به رئیس جمهور گفت: 

* آقای رئیس‌جمهور خوش آمدید که اینجا آمدید اما واقعا دیگه فایده ندارد.

* ما ۲۲ سال در این معدن کار می کنیم اصلا هیچ کدامتان نمی‌دانید که کار در معدن یعنی چی؟

* حالا یادتان افتاده اینجا آمدید؟ ۴۰ نفرمان را از دست دادیم.۱۷۰ بچه بی پدر شده. ۴۰ تا زن بیوه شده. ما اصلا نمی‌دانیم می‌خواهید چه کار کنیم. چرا کار در معدن ایمنی ندارد و کسی پیگیر نیست.

* آقای عزیز چند سال پیش ما آمدیم دادگاه آزادشهر شکایت کردیم. همین همکاران شما ما را با باتون زدند و فرار کردیم.

* پارسال آمدیم فرمانداری اعتراض کنیم که ۱۴ ماه حقوق نگرفته بودیم. با زن‌هایمان آمدیم، خانم‌هایمان را آوردیم که حق‌مان را بگیریم یعنی تو رئیس‌جمهور متوجه نشدی؟!

* من بیست میلیون تومان از این شرکت طلب دارم ۱۰ هزار تومان پول در خانه‌ام نیست که بچه‌ام را به دکتر ببرم.

* آقای رئیس‌جمهور کارگر این ذوب‌آهن یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد. وجدانن شما با یک میلیون تومان می‌توانید زندگی کنید؟ شما بگید چطوری زندگی می‌کنید؟

* آقای رئیس‌ جمهور هر کسی که در این معدن در حال کار است ۲۰ الی ۲۵ سال کار می‌کند و بازنشست می‌شود. یک میلیون و چهارصد هزار تومان به او حقوق می‌دهند. این با یک میلیون و چهارصد تومان بچه‌هایش ازدواج می‌کنند، هزار تا گرفتاری داره، دیگر نفسی برای کار نداره، چه کار کنیم. اینها همه آمده‌اند اینجا.

* آقای رئیس‌جمهور خواهشی که از شما دارم این معدن ۱۷۰۰ متر رفته بدون تعبیه. مسئولان ما کجا هستند؟ دیشب معاون استان گفته است که این معدن گاز نداشت. بیارش اینجا که بهش بگویم کجای این معدن گاز نداشت. همه آنها دروغ می‌گویند.

* ما فرماندار نداریم. بخشدار نداریم. استاندار نداریم. شما ساختمان پلاسکو ۱۴ نفر مردند چه تشییع جنازه‌ای انجام دادید؟ چرا برای مردگان ما تشییع جنازه‌شان اینطوری شد؟

* ساختمان پلاسکو ۱۴ نفر مردند در تهران شما چه کار کردید. اینجا ۴۰ نفر مردند این تشییع جنازه‌شان چی شد؟

* این مادران را شما نگاه کن. این مادرش است. این خانومشه. ۷ تا بچه دارند اینها. چیکار کنیم ما.

* آقا نون نداریم بخوریم، به قرآن مجید. من دلم درد دارد. بگذارید حرفم را بزنم. من دلم داغ داره. همه‌شان مرده‌اند. ۴۰ نفر اینجا مرده‌اند. ما یکماه دیگر هم نمی‌توانیم اینها را بیرون بیاوریم. ۴۰ روز دیگر هم نمی‌توانیم آنها را بیرون بیاوریم. همه بو گرفته‌اند در این داخل.

* آقای رئیس‌جمهور از شما خواهش دارم. تا الان کجا بودید؟ شما اصلا می‌دانید کار معدن یعنی چه؟ معدن‌کار یعنی چی؟

* آقا بیمه‌های ما را نمی‌ریزند. ما یکسال کار می‌کنیم شش ماه بیمه ما را می‌ریزند. بیمه‌ ما را کتابخانه رد می‌کنند. بیمه ما را آرایشگری رد می‌کنند. سختی کار و زیان آوری کار به ما نمی‌دهند. آقای رئیس‌ جمهور چه کار کنیم ما.

* آقای رئیس‌ جمهور زمان انقلاب ۱۵ سال کار می کردند بازنشست می‌شدند الان ۲۵ سال کار می‌کنیم بازنشست نمی‌کنند ما را.

* تمام زن‌ها آمده‌اند اینجا یک هفته اینجا مانده‌اند. اینها همه خانم‌ها و بچه‌هایشان اینجا هستند. ما نمی‌توانیم دیگر در این معدن کار کنیم. نمی‌توانیم آقا.

* بگذارید من درد دلم را بگویم. رئیس‌جمهور دیگر اینجا نمی‌آید. تا ۵۰ نفر نمیرند رئیس‌جمهور دیگر اینجا نمی‌آید. به قرآن نمیاد. هیچ‌کس نمی‌آید درد و دل ما را ببیند و گوش بدهد...

فیلم اعتراض خشم آلود کارگران معدن یورت آزادشهر به روحانی و سخنان آنان

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر