ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۶

جوابیە حکومت اقلیم کوردستان در بارە مواضع ایران در برابر همە پرسی و استقلال کوردستان

دفتر روابط خارجی حکومت اقلیم کوردستان نگرانی خود را از سخنان سخنگوی وزارت خارجە جمهوری اسلامی ایران در مورد حق تعین سرنوشت ملت کورد ابراز و اعلام کرد کە حق تعین سرنوشت مانند دیگر ملیت‌های جهان حق طبیعی این ملت می‌باشد. 
ادارە روابط خارجی دولت اقلیم کردستان از اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص مسئله همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد: حق تعیین سرنوشت حق طبیعی ملت کردستان بوده و در این راه خون‌های بسیاری تقدیم کرده و بر مواضع خود برای رسیدن به حقوق حقه خود پافشاری خواهد کرد.
به گزارش کوردانه به نقل از اداره روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، این نهاد در واکنش به مواضع ایران در خصوص مسئله همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان اعلام کرده است: پیش‌تر نیز اقلیم کردستان عراق از طریق مبادی رسمی عنوان کرده است که مسئله همه‌پرسی و استقلال اقلیم کردستان مسئله‌ای داخلی بوده و با گفتگو و تفاهم با دولت فدرال عراق به نتیجه مطلوب خواهد رسید. به همین دلیل هرگونه موضع‌گیری در خارج از چارچوب عراق فدرال را رد کرده و تاکید می‌نماییم که هیچ‌گونه دخالت خارجی را نمی‌پذیریم.
در ادامه این بیانیه آمده است: تاکید می‌شود که برگزاری همه‌پرسی حق طبیعی ملت کردستان بوده و تصمیم نهایی در این زمینه را نیز ملت کردستان خواهند گرفت.

این در حالی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه 11 اردیبهشت طی سخنانی اظهار داشت: کُردها بخش مهمی از تمامیت ارضی عراق بوده و در چارچوب قانون اساسی این کشور حقوق خود را دارند و حق ندارند به تمامیت ارضی عراق تعرض کنند.
وی ادامه داد: موضوع همه‌پرسی مسئله تازه‌ای نیست و در گذشته نیز چندین بار چنین پیشنهادی مطرح‌شده است که در قبال آن ایران حمایت و دفاع خود از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را اعلام کرده و با هرگونه تجزیه این کشور مخالفت کرده است.
قاسمی همچنین اعلام کرد که به دلیل تفاوت عمیق آراء میان کُردها و منطقه تا تحقق این موضوع فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
لازم به ذکر است طی هفتەهای اخیر دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و دمکرات کردستان با تشکیل هیئتی مشترک با مقامات دولت مرکزی در بغداد و جریان‌های کردستانی دیدار کرده و گفتگوهایی در خصوص مسئله همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان انجام دادند.
همچنین در این زمینه گفتگوهایی نیز با کنسولگری‌های حاضر در اقلیم کردستان صورت گرفت که در این بارە، هیمن هورامی مشاور مسعود بارزانی اعلام کرد: تاکنون آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی از همه‌پرسی اقلیم کردستان حمایت نکرده ولیکن در این زمینه مخالفت خود را نیز ابراز نکرده‌اند.
هورامی تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم است و این در حالی است که اقلیم کردستان هیچ‌وقت تهدیدی برای این کشور نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجە ایران اعلام کردە بود کە ما مخالف همەپرسی و استقلال کوردستان بودە و از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم.

.در بیانیە حکومت اقلیم کوردستان آمدە است : "همچنانکە حکومت اقلیم کوردستان پیشتر رسما اعلام کرد کە مسئلە همەپرسی و استقلال کوردستان مسئلەای داخلی و مرتبط بە عراق بودە و برای این منظور و از طریق گفتگوگو و تفاهم با حکومت بغداد تصمیم گرفتە می‌شود. بە همین منظور خارج از این چهارچوب هر سخنی را رد و تاکید می‌کنیم کە اجازە دخالت بە هیچ جریانی نخواهیم داد".

در این شکی نیست که ملت کورد در چهار پارچه کوردستان حق تعین سرنوشت خود را دارد اما چرا دولت حریم حتی یک بار هم نشده به دولت ترکیه که رئیس جمهورش، نخست وزیزش و وزیر خارجه اش بصورت روشن مخالف استقلال و هم پرسی و حتی پرچم کوردستان در کرکوک است اطلاعیه صادر نمی کند. آیا این نشان از این نیست که همه پرسی و استقلال به جای اینکه واقعی باشد یک بازی برای ادامه غارت ملت کرد و پر کردن جیب مسئولین و رهبران احزاب می باشد که به خاطر فساد مالی، یک ملت را به فقر و بدبختی کشانده و مجلس که بازوی دمکراسی ملی است تعطیل نموده و هیچ گزارش روشنی از فروش نفت و گاز به ملت نمی دهد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر