ایران نیوز

یکشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۹۶

ملابختیار و مسرور بارزانی : راهی به‌جز همه‌پرسی استقلال پیش روی اقلیم کردستان نیست

مسئول اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی ملابختیار و مسرور بارزانی مسئوال اطلاعات حریم در دو مکان مختلف اعلام کردند: همەپرسی قطعی است. : در آستانه برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان امیدواریم روابط حسنه فی‌مابین بعد از همه‌پرسی نیز به قوت خود باقی بماند. در این رابطه مشاور مسعود بارزانی اعلام کرد به‌ جز جنبش تغییر اکثر احزاب نمایندە خود جهت حضور در کمیته همه‌پرسی را معرفی کرده‌اند 
به گزارش پایگاه خبر شارپرس، ملا بختیار مسئول اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) در مراسم استقبال از هیئتی مجارستانی، اعلام کرد: در آستانه برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان امیدواریم روابط حسنه فی‌مابین بعد از همه‌پرسی نیز به قوت خود باقی بماند.
وی افزود: 96 سال است که کُردها در حال آزمودن حکومت‌های عراق‌اند و آنان نیز چیزی غیر از محرومیت و کشتار برای کُردها به ارمغان نیاورده‌اند.
مسئول اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان ضمن اشاره به اینکه کشور عراق در کوتاه‌مدت روی دمکراسی را به خود نخواهد دید، افزود: آیا اروپا انتظار دارد که کُردها بازهم تحمل کنند؟ خود کشور مجارستان مدت 6 ماه بیش حضور آوارگان را تاب نیاورده در خصوص نگه‌داشتن آنان دست به همه‌پرسی زد. کُردها 96 سال تحمل کرده‌اند آیا همچنان حق ندارند همه‌پرسی برگزار کنند؟
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر شورای امنیت و سازمان ملل تضمینی به کُردها می‌دهند که تحت سرپرستی آن ها عراق بعد از 5 یا 10 سال به کشوری دمکراتیک تبدیل خواهد شد ممکن است کُردها برگزاری همه‌پرسی را رها کنند، این در حالی است که هیچ ضمانتی در کار نبوده و عراق نیز به این زودی ها کشوری دمکراتیک نخواهد شد.
ملابختیار گفت: آیا باید کُردها بیش از این منتظر قضا و قدر باشند یا اینکه لازم است آلترناتیوی داشته باشند؟ کُردها نمی‌توانند در مقابل همه مصیبت‌هایی که بر سر آن‌ها آمده است بی‌برنامه و تنها چشم‌انتظار اتفاقات باشند. به همین دلیل راهی به‌غیراز همه‌پرسی پیش روی اقلیم کردستان نیست.
در این رابطه مسرور بارزانی: برگزاری همەپرسی قطعی است / استقلال کردستان در رأس تمامی مسائل قرار دارد 
مسرور بارزانی رئیس دستگاە اطلاعات و امنیتاقلیم کردستان، اعلام کرد: لازمه‌ی استقلال قطع وابستگی‌های اقلیم است، درصورتی‌که کشور کردستان تشکیل شود آنگاه بر اساس قوانین بین‌المللیو دخالت در امور داخلی کردستان پذیرفتنی نیست.
به گزارش شبکه خبری کردستان 24، مسرور بارزانی از رهبران حزب دمکرات کردستان، در کارناوال اتحادیه دانش‌آموزی کردستان که در حمایت از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تشکیل‌شده بود، عنوان کرد: برای رسیدن به استقلال قطع تمامی وابستگی‌ها الزامی است. نباید برای همیشه دنباله‌رو باقی‌مانده و یا منتظر باشیم ملت‌های دیگر بر ما حکومت کنند. کسانی که وابسته سایر کشورها هستند در خصوص نحوه انجام همه‌پرسی نمی‌توانند راهنمای ما باشند.
وی افزود: قبل از اینکه دیگران استقلال ما را بپذیرند می‌بایست خود به این حق طبیعی معتقد بوده و باور داشته باشیم که این‌ یک حق خدادادی است.
مسرور بارزانی ضمن اشاره به اینکه ملت کردستان مصرانه به حقی کمتر ازآنچه سایر ملت‌های مستقل جهان دارند راضی نخواهند شد، ادامه داد: اگر کسانی که خواستار بهانه‌جویی و ایجاد مشکل بر سر راه انجام همه‌پرسی و نحوه‌ی برگزاری آن باشند به‌هیچ‌عنوان به گفته‌هایشان توجهی نکرده و همه‌پرسی را در موعد مقرر برگزار خواهیم کرد.
بارزانی اظهار کرد: مسئله استقلال ضامن آینده اقلیم کردستان است، در حال حاضر ما جزئی از حکومتی هستیم که نتوانسته است از حاکمیت خود پاسداری نموده از هر سوی در امور داخلی آن دخالت‌هایی صورت می‌گیرد. اگر حکومت مرکزی قصدی برای مستقل شدن ندارد، ما خواهان استقلال هستیم.
رئیس دستگاە اطلاعات و امنیتاقلیم کردستان در ادامه ضمن اشاره به اینکه به‌عنوان حزب دمکرات کردستان (پارتی) هیچ‌گونه مخالفتی با بازگشایی پارلمان ندارد، افزود: ما خواهان بازگشایی پارلمان هستیم که در جهت منافع عمومی و مردم تلاش و فعالیت کند نه اینکه تحت عنوان پارلمان تنها در فکر منافع حزب خاصی باشد.
بارزانی همچنین اظهار کرد: عامل مشروعیت قبل از پارلمان، مردم هستند، علیرغم این ما خواهان این هستیم که پارلمان بازگشایی و فعال گردد و در این زمینه پیشنهادهای لازم ارائه گردیده است. لیکن برای راضی کردن فرد یا حزب و تعدیل روابط میان احزاب آینده و منافع ملی را به خطر نخواهیم انداخت. به خاطر خل و فصل مشکلات کم‌ارزش حزبی، استراتژی ملی را کنار نمی‌گذاریم و معتقدیم منافع اصلی مردم، بالاتر از هر مسئله‌ای بوده و موضوع همه‌پرسی و استقلال اقلیم کردستان اکنون در رأس این منافع است.
محمد حاجی مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگو با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان (پارتی) ضمن درخواست از همه احزاب و جریان‌های حاضر در اقلیم کردستان برای معرفی نماینده جهت حضور در کمیته همه‌پرسی، گفت: بیشتر احزاب اقدام لازم در این زمینه را انجام داده و یا برای معرفی نماینده اعلام آمادگی کرده‌اند. جنبش تغییر (گوران) تاکنون برای معرفی نماینده خود اعلام آمادگی نکرده است.
وی افزود: این احتمال می‌رود که تا پایان هفتە جاری همه احزاب کردستانی نمایندگان خود را معرفی کنند.
مشاور مسعود بارزانی اظهار کرد که بر اساس پیش‌بینی‌های وی امسال و در ماه اوت همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برگزار گردد.
وی تاکید کرد: صحبت از همه‌پرسی در جامعه و میان مردم نشان از آن دارد که توده مردم آمادگی لازم برای همه‌پرسی را کسب کرده‌اند. در برخی از نقاط کمپین‌هایی نیز تشکیل‌شده‌اند و تنها کار باقیمانده تشکیل کمیسیون و تعیین زمان و شیوه برگزاری همه‌پرسی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر