ایران نیوز

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه: سرتیترخبرها:کشته شدن 4 تروریست داعش, ورود نیروهای عراقی به 2 محله دیگر در غرب موصل,کنفرانس ژنو 6 برای صلح سوریه کار خود را آغاز می‌کند, روسیه همانند آمریکا یه په گه را تجهیز نمی کند,توضیحاتی از دفتر رسانه ایی ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه,آزادسازی 19 روستای دیگر رقه توسط مبارزان کورد روژاوا, ارتش عراق فدرال محله 17 ژوئیه در موصل را آزاد کرد, حمله هوایی جنگنده‌های ترکیه به مناطق گاره و آمیدی در اقلیم کوردستان, ژنرال جبار یاور : سیستم حقوقی نیروهای پیشمرگه مورد بازبینی قرار می گیرد, استقبال ژنرال جبار یاور از مدیر برنامه ریزی مرکز غیرنظامیان در بحران,کلونل رایان دیلون سخنگوی ائتلاف ضد داعش می شود,کشته شدن 23 تروریست داعش در موصل,انهدام دو کارگاه ساخت بمب تروریستهای داعش در موصل,کشته شدن دو افسر ارتش مصر,مسعود بارزانی رییس حشدالشعبی را به حضور پذیرفت,23 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,هه په گه از کشته شدن بیش از 50 نظامی ارتش ترکیه خبر داد, ارتش عراق فدرال در تلاش برای آزادسازی موصل تا پیش از ماه رمضان است
 ارتش عراق فدرال در تلاش برای آزادسازی موصل تا پیش از ماه رمضان است 

ستوان نوفل الدهری، از ارتش عراق فدرال به رویترز گفته است اگر پیش‌روی‌ها به‌شکل فعلی ادامه پیدا کند «قادر خواهیم بود تا چند روز آینده عملیات را به پایان برسانیم»
بنا بر گزارش‌ها از عراق فدرال ارتش و نیروهای ویژه این کشور در حال نبرد با نفرات گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در چند منطقه باقی‌مانده از غرب موصل و در تلاش برای آزاد سازی کامل شهر تا پیش از آغاز ماه رمضان هستند.
نبرد برای آزادسازی موصل، مهم‌ترین شهر عراق فدرال که در جریان پیش‌روی‌های گسترده داعش در سال ۲۰۱۴ به تصرف افراطیون درآمد از مهر ماه سال گذشته آغاز شده‌است. گزارش‌ها حاکی‌ست، طی دو هفته گذشته و با گشوده‌شدن جبهه‌ای تازه در شمال‌غرب موصل، پیشروی نیروهای ارتش عراق فدرال سرعت بیشتری گرفته‌است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید انتظار می‌رود نفرات «داعش» به‌زودی دست به آخرین مقاومت در اطراف مسجد النوری بزنند. این مسجد همان‌جایی‌ست که فرد موسوم به ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، در آن ادعای خلافت کرد.
رویترز به نقل از مقام‌های اطلاعاتی و نظامی گفته است ارتش عراق فدرال قصد دارد، مسجد النوری را تا پیش از آغاز ماه رمضان آزاد کند. رمضان پیش‌رو از شـشم خرداد ماه آغاز می‌شود.
آزادسازی مسجد النوری نه‌تنها یک موفقیت نمادین، بلکه یک پیروزی راهبردی برای ارتش عراق فدرال محسوب خواهد شد.

هه په گه از کشته شدن بیش از 50 نظامی ارتش ترکیه خبر داد 

در ادامه جنگ جنگ تحمیلی دولت ترکیە در شمال کوردستان، دستکم 50 نیروی نظامی این رژیم کشته شدەاند.
به گزارش مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروی مدافع خلق، پنج ارتشی طی حمله روز یکشنبه گذشته در منطقەی "شیخ‌جوما" از توابع بدلیس کشته شدەاند. دو تن از کشته شدگان ارتش هم مربوط به عملیات روز شنبه گریلاهای نیروی مدافع خلق، در دروازه "سێوێ" واقع در شرنخ است.
همچنین 13 تن از نیروهای ارتش در روز نهم می، زمانی که قصد داشتند در تپەهای ناحیه "شیخان" از توابع شرنخ مستقر شوند طی درگیری‌ها از پا درآمدەاند.
طبق این گزارش، در روز دوازدهم می نیز، حملات علیه مقر نظامیان ترکیه در شمذینان از توابع جولمرگ انجام شده که منجر به مرگ 29 ارتشی شده است.
ه.پ.گ مسئولیت مرگ یک ارتشی دیگر طی روز یکشنبه در منطقەی اورمار از توابع شهر مرزی گَوَر را نیز بر عهده گرفته است.

23 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

نیروهای ائتلاف 23 حمله هوایی تازه را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است ؛ جنگنده های ائتلاف 17 حمله هوایی را علیه مواضع تروریست ها در مناطق رقه ، البوکمال،طبقا و دیرالزور به انجام رسانده اند.
همچنین در بیانیه ائتلاف آمده است که جنگنده های این ائتلاف 6 حمله هوایی را نیز در عراق فدرال علیه مواضع داعشی ها صورت داده اند که این حملات در مناطق راوه ،موصل و حدیثه بوده اند. در این حملات علاوه برهدف قرار گرفتن چندین پایگاه تروریست ها دهها نفر از آنان نیز کشته و زخمی شده اند.

مسعود بارزانی رییس حشدالشعبی را به حضور پذیرفت

رهبر اقلیم کوردستان در دیدار با رییس حشدالشعبی در مورد آخرین پیشرفت‌های جنگ علیه تروریست های داعش در موصل و دیگر مناطق عراق فدرال گفتگو و تبادل‌نظر کردند.
به گزارش سایت رسمی حزب دمکرات کوردستان، مسعود بارزانی رهبر اقلیم کوردستان روز دوشنبه 15 می 2017 از فالح فیاض رییس حشدالشعبی عراق فدرال در صلاح‌الدین استقبال کرد.
در دیدار میان بارزانی و فیاض، گفتگوهایی پیرامون آخرین پیشروی های نیروهای عراقی در مقابل داعش در موصل و سایر مناطق عراق فدرال انجام‌گرفته و موفقیت‌های نیروی پیشمرگه کوردستان و ارتش عراق فدرال مهم ارزیابی شد.
بررسی روابط میان هولیر و بغداد از دیگر محورهای گفتگو در این دیدار بوده و دو طرف بر لزوم وجود هماهنگی میان نیروهای پیشمرگه کوردستان و ارتش عراق فدرال در شرایط کنونی تاکید کردند.
  
کشته شدن دو افسر ارتش مصر  

یک منبع امنیتی به رسانه های مصری اعلام داشته ؛ در حمله افراد مسلح ناشناس به یک واحد از نیروهای ارتش مصر در جنوب منطقه شیخ زوید در استان سینا دو افسر ارتش کشته و 6 نظامی دیگر نیز زخمی شده اند .
حدود 4 سال است که گروههای تندرو افراطی نیروهای ارتش مصر را به ویژه در منطقه سینا مورد حمله قرار می دهند و براثر درگیریهای روی داده دهها نفر از نیروهای طرفین کشته و زخمی شده اند. 

انهدام دو کارگاه ساخت بمب تروریستهای داعش در موصل 

رسانه جنگ عراق فدرال اعلام داشت؛ جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال به دنبال کسب اطلاعات دقیق از منابع اطلاعاتی مواضع و مقرات تروریستهای داعش در شهرستان بعاج در جنوب شهر موصل را بمباران کردند.

این رسانه افزود؛ در نتیجه این حملات هوایی تعدادی از تروریستهای داعش کشته و همچنین 2 مقر سرکرده های داعش و 3 مخفیگاه و 2 کارگاه ساخت بمب تروریستها مورد هدف قرار گرفته و منهدم شدند. 

کشته شدن 23 تروریست داعش در موصل 

23 تروریست داعش در نتیجه حملات هوایی و درگیری با نیروهای عراقی در بخش غربی شهر موصل کشته شدند.همچنین 3 نفر از نیروهای عراقی نیز در این درگیریها کشته شدند.
یکی از افسران عراقی در این باره اعلام داشت ؛ یک تروریست انتحاری داعش با استفاده از خودروی بمب گذاری شده به نیروهای عراقی در محله هرمات 2 در شمال بخش غربی شهر موصل حمله کرد که در نتیجه این حمله انتحاری 3 نفر از نیروهای عراقی کشته شدند.

وی افزود از سوی دیگر 23 نفر از تروریستهای داعش در نتیجه حملات هوایی جنگنده های ائتلاف کشته شده و تعداد دیگری از آنان زخمی شدند.

کلونل رایان دیلون سخنگوی ائتلاف ضد داعش می شود 

نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش سخنگوی جدیدی را انتخاب کرده و جان دوریان سخنگوی پیشین این ائتلاف پست ارشدتری را دریافت می کند.
ائتلاف بین المللی ضد داعش با صدور بیانیه ایی اعلام کرده درچهارچوب تغییر و تحولات در سازماندهی امور داخلی این ائتلاف جان دوریان سخنگوی ائتلاف بین المللی از پست خود کنار می رود اما در زمره نیروهای ائتلاف باقی مانده و پست بالاتری به وی محول خواهد که طی روزهای آینده اعلام می گردد .

در این بیانیه آمده است ؛ پست سخنگوی نیروهای ائتلاف از این به بعد به کولونل رایان دیلون واگذار می شود. 

 استقبال ژنرال جبار یاور از مدیر برنامه ریزی مرکز غیرنظامیان در بحران 

ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه امروز مورخ 16-5-2017 در دفتر ویژه خود در دیوان وزارت پیشمرگه از (سامان حسین ) مدیر برنامه ریزی (مرکز غیرنظامیان در بحران ) استقبال کرد.
مرکز غیرنظامیان در بحران موسسه آمریکایی بی طرفی است که در رابطه با شرایط غیر نظامیان در زمان جنگ فعالیت می کند و در این باره سمینار و دوره و میز گردهای لازم را برگزار می کند.
این مرکز همچنین با وزارت پیشمرگه در برگزاری دوره برای افسران و کارمندان وزارت همکاری دارد و به ویژه در مورد آشنا کردن افسران و کارمندان پیشمرگه با نحوه برخورد با مردم غیرنظامی در مناطق جنگی با تروریستهای داعش و تهیه گزارشهای مداوم در این رابطه با وزارت پیشمرگه فعالیتهای مشترکی را دارد.
قابل ذکر است که ژنرال جبار یاور از انجام پروژه های مرکز غیرنظامیان در بحران در وزارت پیشمرگه و همکاری و هماهنگی آنان با وزارت تشکر و قدردانی کرده و اعلام داشت که فعالیتهای آنان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و این امر برای وزارت پیشمرگه نیز حائز اهمیت زیادی می باشد.

 ژنرال جبار یاور : سیستم حقوقی نیروهای پیشمرگه مورد بازبینی قرار می گیرد 

مدیرکل وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان اعلام داشت؛ پروژه ادغام و سازماندهی و اصلاحات وزارت پیشمرگه از ماه تموز آینده وارد فاز اجرایی می شود.
ژنرال جبار یاور در این باره به شبکه ماهواره ایی کوردستان 24 اعلام داشت؛ سیستم حقوقی نیروهای پیشمرگه کوردستان نیز مورد بازبینی قرار خواهد گرفت اما هنوز مشخص نیست که حقوق نیروهای پیشمرگه هم سطح حقوق نیروهای وزارت داخله خواهد شد یا نیروهای ارتش عراق فدرال .
وی همچنین گفت : پروژه ادغام و سازماندهی و اصلاحات در وزارت پیشمرگه از ماه تموز آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد و برای ادغام و سازماندهی نیروهای پیشمرگه کوردستان مدت زمان یک سال لازم می باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
https://www.youtube.com/watch?v=_7Bf-LnZss0

 حمله هوایی جنگنده‌های ترکیه به مناطق گاره و آمیدی در اقلیم کوردستان 

گزارش شده که هواپیماهای ارتش ترکیه حملات گسترده‌ای را به مناطق روستایی گاره تدارک دیده‌اند. این حملات هم‌چنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش‌های دریافتی جنگنده‌های ارتش ترکیه حملات شدیدی را به مناطق گاره و آمیدی در مناطق حفاظتی مدیا انجام داده‌اند. این حملات کماکان ادامه دارد. گفته شده که مناطق مسکونی روستاییان و مزارع آن‌ها نیز به شدت مورد بمباران قرار گرفته‌اند.
هنوز از خسارات مالی و جانی این بمباران‌ها خبری در دست نیست اما گفته می‌شود حملات هم‌چنان ادامه دارد.

 ارتش عراق فدرال محله 17 ژوئیه در موصل را آزاد کرد 

سرلشکر رائد شاکر جودت، فرمانده عملیات آزادسازی موصل روز یکشنبه 14ماه مه 2017 اعلام کرد، نیروهای عراقی خیابان 60 شمالی در منطقه کوی اقتصادی را آزاد کرده و اکنون در محله 17 ژوئیه مستقر شدند.
به گفته فرمانده عملیات آزادسازی موصل با پیشروی ارتش عراق فدرال به این مناطق شبه نظامیان داعش به سمت محله‌های قدیمی شهر موصل فرار کردند. پیشتر سپهبد عبدالامیر رشید یار الله، فرمانده عملیات نظامی در شهر موصل، اعلام کرد که نیروهای عراقی توانستند مناطق دیگری را در سمت غربی شهر آزاد کنند.
فرمانده عملیات در موصل در بیانیه‌ای که تلویزیون عراق فدرال روز شنبه آن را پخش کرد، گفت:« نیروهای پلیس فدرال و ارتش عراق فدرال توانستند کوی «الهرمات» سه را در سمت غربی موصل آزاد کنند و این منطقه را به کنترل صددرصد خود درآورند. به گفته یکی از افسران ارتش عراق فدرال نیروهای این کشور روز شنبه دست کم 10 روستا را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کنند.
به گفته این منبع نظامی نیروهای ارتش عراق فدرال اکنون در حال پیشروی به سمت شهر قیروان در غرب موصل و در نزدیکی مرز سوریه هستند.
در همین حال ستوان جبار عبدالحلیم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی گفته است که نیروهای عراقی روستاهای تل عزو، محمد زيد، هزيل، تل بنات، تل حائط، خنيسی، أم حجاره ، مغير العبد، الزميله، وعماش که همه در منطقه قیروان هستند، از چنگ داعش خارج کردند. این منبع نظامی در باره تلفات نیروهای عراقی و شبه نظامیان داعش چیزی نگفته است .

آزادسازی 19 روستای دیگر رقه توسط مبارزان کورد روژاوا 

مبارزان سوریه دمکراتیک در ادامه عملیات خشم فرات 19 روستای دیگر در شمال شهر رقه را از اشغال تروریستهای داعش آزاد کرده و 5 روستای دیگر را به محاصره کامل خود درآورده و درگیریها علیه تروریستهای داعش ادامه دارد.
منابع خبری در این باره اعلام داشتند؛ مبارزان کورد در این حملات علاوه بر آزادسازی این روستاها مساحتی حدود 47 کیلومتر مربع را از دست تروریستهای داعش آزاد کرده اند.

گفته می شود نیروهای مبارز سوریه دمکراتیک در حال حاضر در فاصله 5 کیلومتری شمال شهر رقه مستقر شده اند و روز به روز حلقه محاصره شهر رقه را تکمیل تر می کنند.

توضیحاتی از دفتر رسانه ایی ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه 
ژنرال جباریاور : مخالفت و ضدیت با اجرای پروسه اصلاحات کاری ناپسند است 
مدیرکل وزارت پیشمرگه اعلام داشت ؛ زمان آن نیست که به برخی جارچیان مفسد که حرفه اصلی آنان ضدیت با اجرای پروسه اصلاحات در وزارت پیشمرگه است و با انتشار شایعاتی نادرست و ساختگی و بی ارزش و هدفمند برای اغفال همگانی قصد انحراف اذهان عمومی را دارند پاسخ داده شود.
مدیرکل وزارت پیشمرگه به بستگان سرافراز شهدای کورد و کوردستان و تک تک نیروهای قهرمان پیشمرگه کوردستان تعهد می نماید که حتی اگر هزاران اخبار و شایعه ساختگی و نادرست از سوی دشمنان ومخالفان پروسه ادغام و سازماندهی نیروهای پیشمرگه کوردستان منتشر شود ، مدیرکل وزارت پیشمرگه به تلاش و کوشش خود تا اجرای آخرین بند پروژه اصلاحات و رفرم در وزارت پیشمرگه ادامه می دهد و همانگونه که پیشتر نیز اعلام کرده بود که آخرین هدف وی در زندگی پس از (41)سال خدمت پیشمرگانه ، اجرای بندهای پروژه اصلاحات (پیشمرگه در آینده ) بوده وهرگز در مقابل ایجاد مانع و سنگ اندازی در راستای این پروژه تسلیم نخواهد شد حتی اگر زندگی خود را در این راستا فدا کند ...پیروز باد پروژه اصلاحات و رفرم و ادغام و سازماندهی نیروهای پیشمرگه کوردستان و شرمساری و شکست برای مفسدان و جارچیانِ مخالفانِ اجرای بندهای این پروژه ملی .
زنده باد پیشمرگه
دفتر رسانه ایی
ژنرال جبار یاور منده
مدیرکل وزارت پیشمرگه
16/5/2017

 روسیه همانند آمریکا یه په گه را تجهیز نمی کند 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی کنفرانس خبری در پایان نشست پکن به چندین موضوع مهم در خاورمیانه و جهان پرداخت و تاکید کرد که کشورش نیازی به تسلیح نیروهای یه په گه وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک نمی‌بیند.
پوتین در ادامه سخنان خود ابراز داشت که روسیه برخلاف کشورهای دیگر، برای نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک و حزب کارگران کوردستان تجیزات نظامی نخواهد فرستاد وی تاکید کرد که از نظر روسیه، نیازی به این کار نیست. وی در بخش دیگری اظهار داشت که کشورش خواهان تداوم روابط با کوردهای سوریه است.
ولادیمیر پوتین آشکار ساخت که حضور حزب اتحاد دمکراتیک در جنگ داعش باعث شده که آنها با این حزب رابطه داشته باشند.  

کنفرانس ژنو 6 برای صلح سوریه کار خود را آغاز می‌کند 

روز سه‌شنبه 16 ماه مه 2017 ششمین دور از گفتگوهای صلح برای سوریه بین طرف‌های درگیر این کشور با نظارت سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود.
به گزارش تلویزیون العربیه، نصر الحریری، رئیس تیم مخالفان سوری در طول این گفتگوها بر ضرورت اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه و عدم اعظای هرگونه نقشی به بشار اسد در دولت آینده این کشور تاکید خواهد کرد. در همین حال استیفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه طی این مدت تلاش خواهد کرد تا این گفتگوها را دوباره به جریان بیاندازد.
به گفته نماینده سازمان ملل 4 موضوع سیاسی و انسانی دراین گفتگوها مطرح خواهد شد. او اظهار داشت که به این دور از گفتگوها خوش بین است. در اشاره به سخنان بشار اسد، دی‌میستورا گفت: «قصد ندارم در این باره اظهار نظری بکنم. هیات رژیم برای گفتگوهای جدی به این کنفرانس آمده است». اسد درباره کنفرانس ژنو گفته بود که فقط برای رسانه‌ها خوب است.

این در حالی است که هیات مخالفان سوری روز گذشته تهدید کرد، در صورت ادامه جنایت‌های رژیم اسد و کوچ اجباری شهروندان از چندین شهر سوریه از مشارکت در  این مذاکرات کناره‌گیری خواهد کرد.

 ورود نیروهای عراقی به 2 محله دیگر در غرب موصل 

نیروهای ضد تروریسم عراق فدرال، روز دوشنبه 15 ماه مه 2017 با حمله غافلگیرانه وارد 2 محله استراتژیک در غرب موصل شدند.
به گزارش خبرنگار العربیه از عراق فدرال نیروهای ضد تروریسم این کشور پس از درگیرهای شدید با تروریستهای داعش توانستند وارد دو منطقه الرفاعی و الربیعی در غرب موصل شوند. این درحالی است که نیروهای واکنش سریع و گردان 19 ارتش عراق فدرال روز گذشته دو محله موسوم به کوی اقتصادی را از داعش بازپس گرفتند.
نیروهای واکنش سریع همچنین مناطقی دیگری را در جنوب و شمال کوی 17 ژوئیه، که آخرین و خطرناکترین سنگر داعش به شمار می‌رود را آزاد کردند.
در همین حال فرمانده پلیس عراق فدرال در موصل اعلام کرد، طی چند روز گذشته بیش از 40 خودروی بمبگذاری شده را خنثی یا منفجر کردیم و دستکم 173 نیروی مسلح وابسته به داعش از جمله تعدادی از فرماندهان این گروه را به قتل رساندیم. این در حالی است که منابع نظامی عراق فدرال از فرار 60 تن از فرماندهان داعش به همراه خانواده هایشان خبر دادند.
نیروهای عراقی به رغم شرایط سخت درگیری‌ها با داعش در مناطق مسکونی اما تاکنون توانسته‌اند بیش از 4 هزار خانواده غیر نظامی را از مناطق آزاد شده موصل به جاهای دیگری انتقال دهند. پس از گذشت 210 روز از عملیات آزادسازی موصل، داعش بخش‌های وسیعی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داد.منابع نظامی عراق فدرال می گویند بیش از 90 در صد از مناطق موصل آزاد شده است.
به گفته منابع نظامی عراق فدرال نیروهای این کشور بخش شرقی موصل را کاملا آزاد کرده و 80 درصد بخش غربی نیز آزاد شده است . این منبع می افزاد مناطقی که تحت کنترل داعش باقی مانده‌اند یا در محاصر و یا زیر آتشباری سنگین نیروهای عراقی باقی ماندند.

کشته شدن 4 تروریست داعش 

سرتیپ ستاد قاسم المحمدی فرماندهی عملیات جزیره اعلام داشت ؛ دیروز مورخ 15-5-2017 چهار نفر از تروریستهای داعش که توانسته بودند وارد شهر حدیثه در غرب رمادی شوند توسط نیروهای ارتش و پلیس محاصره شده و بین طرفین درگیری مسلحانه روی داد.

وی افزود ؛ نیروهای عراقی در این درگیری توانستند این تروریستها را مورد هدف قرار داده و از پای درآورند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر