ایران نیوز

سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان, داعش وعراق

کوردانه: سرتیترخبرها:طرح آمریکا برای حضور نظامی در آسیا و اقیانوس آرام,ترکیه در مرز خود با ایران دیوار می‌کشد, حملات توپخانه ایی و راکتی دولت ترکیه به روژاوای کوردستان,شکست حمله تروریستهای داعش در تلعفر,کشته شدن یک سرکرده داعش,سازمان تروریستی داعش دهها نفر را اعدام کرد, سرنگون شدن دو پهپاد تروریستهای داعش, انهدام یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه رمادی,کشته شدن یک سرکرده داعش در موصل, تدوام درگیری در دو محلە شهر طبقا,کنترل دو منطقه دیگر در موصل توسط نیروهای عراقی,حملات هوایی جنگنده های ارتش ترکیه به خاک اقلیم کوردستان,ژنرال جبار یاور : آرزوی من تشکیل نیروی واحد پیشمرگه ملی برای دولت اقلیم کوردستان است,حملات گریلاهای پ.ک.ک به پایگاههای ارتش ترکیه,33 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,هشدار ایران به عربستان سعودی, کشته شدن 20 تروریست داعش و انهدام 3 خودروی آنان در استان الانبار
 کشته شدن 20 تروریست داعش و انهدام 3 خودروی آنان در استان الانبار 

سرتیپ ستاد قاسم المحمدی فرماندهی عملیات جزیره اعلام داشت ؛ نیروهای لشکر 7 ارتش عراق فدرال با هماهنگی با نیروهای عملیات جزیره و عشایر مسلح و حمایت جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال و ائتلاف عملیات وسیعی را در جنوب غربی حدیثه در فاصله 160 کیلومتری غرب رمادی علیه تروریستهای داعش به انجام رساندند.
وی افزود ؛ نیروهای عراقی در این عملیات توانستند مساحت حدود 100 کیلومتر مربع در جنوب غربی حدیثه را از تروریستهای داعش پاکسازی کرده و 20 نفر از آنان را بکشند .
وی افزود ؛ نیروهای عراقی در این عملیات همچنین 3 خودروی بمب گذاری شده و چندین مخفیگاه و انبار مهمات تروریستها را نیز منهدم کردند.

هشدار ایران به عربستان سعودی 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار لبنان درباره هرگونه اقدام تحریک آمیز عربستان ضد ایران به شدت هشدار داد.
سرتیپ پاسدار حسین دهقان در پاسخ به این سوال که آیا عربستان توانایی دارد دامنه نبردها را به خاک ایران بکشاند، گفت: « من به آنان (سعودی ها) توصیه می کنم چنین حماقتی را مرتکب نشوند اما اگر این حماقت را مرتکب شوند بعید است از عربستان جز مکه و مدینه، جای دیگری باقی بماند
وی افزود: تکبر مقامات عربستان موجب شده است تا سخنانی را به زبان بیاورند که خود آن را درک نمی کنند، همه کاری که آنان می توانند انجام دهند تحریک رژیم اسراییل علیه ایران است.

هفته گذشته محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع عربستان در اظهاراتی گفته بود عربستان، ایران را میدان جنگ خواهد کرد.

33 حمله هوایی جدید جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

نیروهای ائتلاف 33 حمله هوایی تازه را علیه مواضع تروریست های داعش در عراق فدرال و سوریه به انجام رساندند.
در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است ؛ جنگنده های ائتلاف 25 حمله هوایی را علیه مواضع تروریست ها در مناطق رقه ، دیرالزور و تدمر ، البوکمال ، طبقا و طبقا در سوریه به انجام رسانده اند.
همچنین در بیانیه ائتلاف آمده است که جنگنده های این ائتلاف 8 حمله هوایی را نیز در عراق فدرال علیه مواضع داعشی ها صورت داده اند که اکثر این حملات در مناطق موصل ، القائم و رطبه بوده اند. در این حملات علاوه برهدف قرار گرفتن چندین پایگاه تروریست ها دهها نفر از آنان نیز کشته و زخمی شده اند.

حملات گریلاهای پ.ک.ک به پایگاههای ارتش ترکیه 

مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق (ه.پ.گ) در بیانیه‌ای به عملیات‌های اخیر گریلا برضد مواضع ارتش ترک در شمال کوردستان پرداخته است. در این بیانیه آمده است:
در روز ۷ می (۱۷ اردیبهشت) ساعت ۱۶:۲۰ الی ۱۷ نیروهای گریلا پایگاه زَیت در شهرستان گور از توابع استان جولمرگ را هدف حمله‌ خمپاره‌ای قرار دادند. در این عملیات یک خودروی زرهی و یک موضع استحکامی تانک هدف قرار گرفتند.
در تاریخ ۷ می‌ (۱۷ اردیبهشت) ساعت ۱۶:۳۰ نیروهای پ.ک.ک با با استفاده از سلاح [نیمه]سنگین، یک دستگاه بلدورز [متعلق به ارتش] را در تپه شهید زردشت را هدف قرار دادند که در نتیجه آن به بلدورز آسیب رسید و مجبور به ترک منطقه شد.

در تاریخ ۷ می (۱۷ اردیبهشت) ساعت ۱۱، گریلاهای پ.ک.ک عملیاتی را برضد پایگاه شکِر در منطقه چله از توابع استان جولمرگ عملیاتی را انجام دادند. این عملیات با استفاده از سلاح سبک و سوءقصد انجام گرفت و در نتیجه آن دستکم ۱ نظامی ارتش به قتل رسید.

ژنرال جبار یاور : آرزوی من تشکیل نیروی واحد پیشمرگه ملی برای دولت اقلیم کوردستان است 

ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه دیروز 8-5-2017  طی یک دیدار رسمی در شهر هولیر از " ژنرال تام بیکیت" فرمانده مشاوران وزارت دفاع بریتانیا و معاون فرماندهی نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق فدرال و " جان شارپ" سرکنسول موقت کشور بریتانیا در اقلیم کوردستان و سرهنگ " هو جیمز" مشاور وزارت دفاع بریتانیا در وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان استقبال کرد.
ژنرال بیکیت برای انجام چند دیدار مهم با مقامات عالی اقلیم کوردستان به شهر هولیر سفر کرده است . وی ضمن تشکر از ژنرال جبار یاور به خاطر این دیدار چندین پرسش مهم را از ژنرال جبار یاور در مورد پیشبرد امور مربوط به سازماندهی و ادغام نیروی پیشمرگه کوردستان و شرایط کنونی منطقه و نقش نیروهای بریتانیایی در ارائه همکاریهای نظامی و آموزش نیروهای پیشمرگه مطرح کرده و ژنرال جبار یاور نیز ایشان را از نظارت دقیق بر پروژه ادغام و سازماندهی نیروی پیشمرگه اطمینان خاطر داده و اعلام داشت؛ رییس و معاون رییس هیئت وزیران دولت اقلیم کوردستان با اهمیت تمام به این موضوع می نگرند و اقدامات جدی در این زمینه صورت گرفته تا این پروژه در زمان مشخص و براساس برنامه های طرحریزی شده به پیش برود.
وی همچنین آموزش نیروهای پیشمرگه را امری مهم قلمداد کرده و ایجاد زیرساختی محکم برای نیروهای پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان را ایجاد زیربنای صلح و آرامش و امنیت برای جامعه کوردستان قلمداد کرد که این موضوع در عمل توسط نیروهای پیشمرگه و سایر نیروهای مدافع اقلیم به اثبات رسیده است.
از سوی دیگر هیئت مهمان نیز بر جدیت خود در مورد ادغام و سازماندهی نیروهای پیشمرگه دولت اقلیم کوردستان براساس برنامه های پیشنهادی تاکید کرده و تشکیل یک نیروی متحد ملی برای اقلیم کوردستان را برای حال حاضر و آینده کوردستان مهم ارزیابی کردند.
از سوی دیگر ژنرال جبار یاور به هیئت مهمان اطمینان خاطر داد که این امر تنها آرزوی شخص وی در زندگی است که به عمل بپیوندد و کارکردن برای تشکیل یک نیروی متحد ملی سیستماتیک در همه ابعاد برای اقلیم کوردستان عراق فدرال آرزوی دیرین وی می باشد و با همه توانایی در این راستا تلاش خواهد کرد و از این پروژه برای به نتیجه رسیدن حمایت می نمایند.
قابل ذکر است در پایان این دیدار طرفین با اتفاق نظر بر تداوم دیدارهای رسمی برای یافتن راه حلهای لازم برای مشکلات وزارت پیشمرگه و نیروهای پیشمرگه کوردستان تاکید کردند.
دفتر رسانه ایی
ژنرال جبار یاور منده
مدیرکل وزارت پیشمرگه و
عضو و سخنگوی رسمی

فرماندهی کل نیروهای مدافع اقلیم 
  
حملات هوایی جنگنده های ارتش ترکیه به خاک اقلیم کوردستان 

گزارش‌ها حاکیست جنگنده‌های ارتش ترکیه، حمله گسترده‌ای را به مناطق حفاظتی مدیا در خاک اقلیم کوردستان آغاز کرده‌اند.
گفته می‌شود ده‌ها فروند جنگنده ارتش ترکیه همزمان به بمباران مناطق حفاظتی مدیا می‌پردازند. هنوز از محل دقیق بمباران‌ها و خسارات احتمالی به روستاییان منطقه خبری منتشر نشده است.
این حملات که کمتر از ساعتی پیش آغاز شده، تا لحظه تهیه این خبر کماکان ادامه دارد و گفته می‌شود بسیاری از روستاییان خانه‌های خود را ترک کرده و در اراضی حومه روستاها پناه گرفته‌اند.
  
کنترل دو منطقه دیگر در موصل توسط نیروهای عراقی 

فرماندهی عملیات قادمون یا نینوا اعلام کرد که منطقه «الصناعه الشمالیه» واقع در کرانه راست (غرب) موصل از چنگ تروریست های داعش آزاد شد.
نیروهای امنیتی عراق فدرال همچنان به پیشروی های خود در غرب شهر موصل واقع در استان نینوا ادامه می دهند. در همین راستا، فرماندهی عملیات قادمون یا نینوا اعلام کرد که منطقه «الصناعه الشمالیه» واقع در کرانه راست (غرب) موصل از چنگ تروریست های داعش آزاد شد.
پیش از این نیز عبدالامیر رشید یارالله گفت: نیروهای مبارزه با تروریسم مناطق صنعتی وادی عکاب و غانم السید در کرانه راست شهر موصل را آزاد کردند.
این در حالی است که رشید یارالله روز دوشنبه هم از آزادسازی محله الهرمات الاولی در کرانه راست موصل نیز خبر داده بود.

 تدوام درگیری در دو محلە شهر طبقا 

درگیری در محلەهای حی الثانی و حی الثالث شهر طبقا از شب گذشتە از سر گرفتە شد و ٣٠ تروریست داعش از سوی نیروهای سوریە دمکراتیک از پای درآمدند. اعلام شد کە اجساد تروریستها بە کنترل مبارزان درآمدە است.
ضربات مرگبار مبارزان بر داعش در شهر طبقا روحیە اعضا این گروە تروریستی را در شهر محاصرە شدە رقا هم آشفتە کردە و برخی از آنان با لباسهای مبدل پا بە فرار می‌گذارند.

کشته شدن یک سرکرده داعش در موصل 

نیروهای عراقی مسئول مناطق هرمات و مشرفه داعش در بخش غربی موصل را مورد هدف قرار داده و کشتند.
منابع عراقی در این باره اعلام داشتند؛ جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال مقر استقرار مسئول مناطق مشرفه و هرمات در بخش غربی شهر موصل را هدف قرار داده و یک سرکرده برجسته تروریستهای داعش را کشتند.

منابع افزودند ؛ نام این سرکرده داعش جاسم البصری ملقب به ابو محمد می باشد. 

 انهدام یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه رمادی 

سرتیپ هادی رضیج فرماندهی پلیس استان الانبار اعلام داشت ؛نیروهای پلیس این استان توانستند یک خودروی بمب گذاری شده تروریستهای داعش را ضبط و راننده آن را نیز دستگیر کنند.
وی افزود ؛ این خودرو در نزدیکی یک پست ایست و بازرسی در فاصله 7 کیلومتری غرب رمادی ضبط شده و نیروهای امنیتی این خودروی بمب گذاری شده را منهدم کردند. 

 سرنگون شدن دو پهپاد تروریستهای داعش 

یک منبع امنیتی عراقی اعلام داشت ؛ امروز مورخ 9-5-2017 دو فروند پهپاد تروریستهای داعش در نزدیکی ناحیه عظیم مورد هدف نیروهای ارتش عراق فدرال قرار گرفته و سرنگون شدند.
وی افزود ؛ نیروهای عراقی این فروند پهپاد را در نزدیکی روستای وحده در تابعه ناحیه عظیم در فاصله 65 کیلومتری شمال بعقوبه هدف قرار دادند.

سازمان تروریستی داعش دهها نفر را اعدام کرد  

سازمان تروریستی داعش در غرب استان کرکوک ٤٧ نفر از اتباع خارجی را اعدام نمود کە ١٢ نفر از اعضای این سازمان بودند.
برپایە گزارشارت منتشر شدە، سازمان تروریستی داعش طی روزهای گذشتە حداقل ٤٧ نفر را در شهر حویجە جنوب استان کرکوک اعدام کردە است. این افراد تابعیت کشورهای عربی منطقە را داشتە و در زندان حویجە نگهداری می‌شدند. همچنین ١٢ نفر از آنها از اعضای این سازمان بودەاند کە قصد فرار داشتەاند.

این اعدام ها با درخواست والی داعش شهر حویجه در ۵۵ کیلومتری غرب  کرکوک، مبنی بر پاکسازی و اعدام زندانیان زندان‌های داعش صورت گرفت.

کشته شدن یک سرکرده داعش 

معاون مدیر کمیتەی اتحادیەی میهنی کوردستان در کرکوک اعلام کرد، مسئول هوایی تروریستهای داعش در منطقەی داقوق واقع در استان کرکوک بە دلیل یک انفجار در خانەاش کشتە و معاونش نیز بە سختی مجروح گشتە است.
(ادریس حاجی عادل) معاون مدیر کمیتەی اتحادیەی میهنی در کرکوک و مسئول کمیتەت داقوق در این باره گفت: "بە دلیل انفجار بمبی در خانەی مسئول هوایی تروریستهای داعش، وی کشتە و معاونش بە سختی مجروح گشتەاند کە بە بیمارستان حویجە انتقال دادە شدە است".
 نیروهای پیشمرگەی کوردستان در منطقەی داقوق بە طول ٤٢ کیلومتر با تروریستهای داعش مقابلە می‌کنند، تاکنون چندین روستای عرب‌نشین این منطقه هنوز تحت کنترل تروریستهای داعش هستند".


شکست حمله تروریستهای داعش در تلعفر 

نیروهای عراقی یک حمله تروریستهای داعش درنزدیکی فرودگاه تلعفر را با شکست مواجه کردند.
یکی از فرماندهان نیروهای عراقی در این باره اعلام داشت؛ دیروز دوشنبه مورخ 8-5-2017 تروریستهای داعش تلاش کردند تا به فرودگاه تلعفر حمله کنند اما نیروهای عراقی به مقابله با آنان پرداخته و 8 نفر از تروریستها را کشته و دو دستگاه لودر و 3 دستگاه خودروی بمب گذاری شده تروریستها را نیز منهدم کردند.
وی افزود ؛ تروریستهای داعش با تحمل شکست مجبور به عقب نشینی شدند

 حملات توپخانه ایی و راکتی دولت ترکیه به روژاوای کوردستان 

شب گذشته نیروهای ارتش و مزدوران وابسته به دولت ترکیه شهر تل‌رفعت در منطقه شَهبا را هدف حملات راکتی قرار دادند.
منابع محلی اعلام کردند که شب گذشته ساعت ۱۹:۳۰ نیروهای ارتش ترکیه و مزدوران وابسته به دولت ترکیه شهر تل‌رفعت را آماج حملات راکتی و توپخانه‌ای خود قرار داده‌اند. در این حملات زیان‌های مادی زیادی به غیرنظامیان ساکن منطقه وارد شده امااز تلفات جانی هنوز خبری منتشر نشده است.
ارتش ترکیه و مزدوران وابسته به آن، بارها منطقه شهبا در مرز میان دو کانتون کوبانی و عفرین را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده‌اند که کشته و زخمی شدن صدها نفر و هم‌چنین پناهنده شدن هزاران نفر به مناطق تحت کنترل ی.پ.گ را به دنبال داشته است.

ترکیه در مرز خود با ایران دیوار می‌کشد 

یک روزنامه ترکیه گزارش داد که ترکیه قصد دیوارکشی میان مرزهای خود با ایران را دارد. دلیل این اقدام، جلوگیری از ورود نیروهای "پ ک ک" اعلام شده است. ماه گذشته ساخت دیوار مرزی میان ترکیه و سوریه به ‌پایان رسید.
روز دوشنبه (۸ آوریل / ۱۸ اردیبهشت) روزنامه "حریت" به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه گزارش داد که این کشور قصد دارد مرزهای خود با ایران را توسط دیوار، سیم ‌خاردار و دوربین‌های مداربسته کنترل کند.
در گزارش "حریت" آمده است که ۷۰ کیلومتر از منطقه مرزی "آغری" و "ایغدیر" دیوار کشیده می‌شود و مناطق دیگر به شیوه‌های دیگر کنترل می‌شوند. از جمله قرار است که بزرگراه میان استان شرقی "تونجلی" و استان "الازیغ" مجهز به دوربین مداربسته شود.
در گزارش "حریت" آمده است که بین ۸۰۰ تا یک‌هزار نیروی "پ ک ک" در مناطق مرزی مستقر هستند.

طرح آمریکا برای حضور نظامی در آسیا و اقیانوس آرام

وزارت دفاع آمریکا از اختصاص اعتبار 8 میلیارد دلاری برای افزایش نیروهای آمریکایی در منطقۀ آسیا و اقیانوس آرام، استقبال کرد. 
به نوشتۀ روزنامۀ وال استریت ژورنال، آمریکا می تواند با بهسازی زیرساخت های نظامی و برگزاری رزمایش های بیشتر در منطقۀ آسیا و اقیانوس آرام، حضور خود را در این منطقه افزایش دهد؛ در این راستا می تواند از اعزام نیرو و کشتی های بیشتر نیز استفاده کند، اما در هر صورت، دولت آمریکا، همچنان در حال بررسی سیاست های خود در قبال آسیا است.
گفتنی است که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و گری هریس فرماندۀ نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام و شماری از قانونگذاران آمریکایی از طرح جان مک کین سناتور آمریکایی، برای "برقراری ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام" حمایت کردند اما هیچ توضیحی دربارۀ چگونگی تامین اعتبارهای لازم برای اجرایی کردن این طرح ندادند.

این در حالی است که دولت ترامپ، پیش از این نیز، افزایش بودجه نظامی آمریکا در سال جاری را خواستار شده و تاکید کرده بود که قصد دارد در سال آینده، این بودجه را به 54 میلیارد دلار افزایش دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر