ایران نیوز

یکشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۹۶

برنامه کُردها برای اتصال مناطق روژآوا به دریای مدیترانه و انتقاد توافق اخیر آستانه

هدیه یوسف، رئیس مشترک فدراسیون دموکراتیک شمال سوریه از برنامه کردها برای تصرف شهر ادلب سوریه و اتصال مناطق کردنشین سوریه به دریای مدیترانه خبر داد.الهام احمد ضمن انتقاد از توافق سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آستانه گفت: با این توافق ترکیه درپی برهم زدن آرامش شمال سوریه است.
هدیه یوسف، رئیس مشترک فدراسیون دموکراتیک شمال سوریه به روزنامه ابزرور انگلیس گفته است نیروهای سوریه دموکراتیک متشکل از کردها و اعراب شمال سوریه می خواهند با کمک آمریکا، بعد از تصرف شهر رقه راهی به سمت دریای مدیترانه در شمال سوریه باز کنند.

هدیه یوسف افزود: دستیابی به دریای مدیترانه بخشی از پروژه شمال سوریه است و این حق ما است که به دریای مدیترانه دسترسی پیدا کنیم.

وی تایید کرد که از آمریکا خواسته اند به کردها در ایجاد یک مسیر تجاری به سمت دریا کمک کند.

این مقام کرد تاکید کرد اگر مناطق تحت کنترل کردها به دریای میدترانه دسترسی داشته باشند بسیاری از مشکلات ساکنان این منطقه حل شده و به نفع همه خواهد بود.

به نوشته روزنامه گاردین، در صورت دسترسی کردها به دریای مدیترانه بسیاری از مشکلات اقتصادی مناطق کردنشینن سوریه حل خواهدشد. این منطقه بسیار قدرتمند شده و محاصره اقتصادی آن از سوی ترکیه بی اثر خواهد شد به همین دلیل ترکیه با آن به شدت مخالفت خواهد کرد. البته دسترسی به مدیترانه مستلزم تصرف ادلب و جنگ با شورشیان تندرو النصره خواهد بود.

هدیه یوسف درباره زمان حمله نیروهای کرد به شهر ادلب سوریه گفت: این مسئله به حوادث بستگی دارد اگر نیروهای ما بتوانند مناطق تحت کنترل تروریستها را در شمال سوریه آزاد کنند ممکن است به سمت این شهر هم حرکت کنیم. ادلب هم تحت کنترل نیروهای جبهه التصره قرار دارد که در لیست گروه های تروریستی قرار گرفته است.

روزنامه ابزرور به نقل از منابع کرد گزارش داد کردها علاوه بر نزدیک شدن به شهر رقه، نیروهای خود را در 10 کیلومتری دیرالزور مستقر کرده و قصد تصرف این شهر را نیز دارند. دیرالزور بعد از رقه مهم ترین پایگاه داعش در سوریه است.

ابزرور همچنین از آموزش نیروهای پلیس کرد و عرب در شهر مبروکه خبر داده است. بر اساس این گزارش کردها قصد دارند بعد از تصرف رقه که بیشتر جمعیت آن را اعراب تشکل داده، همچنان کنترل آن را در دست داشته باشند.

هدیه یوسف گفته است مردم رقه و دیرالزور از نیروهای سوریه دموکراتیک خواسته اند این دو شهر را از کنترل داعش خارج کنند. وی افزود: در رقه رفراندوم برگزار خواهد شد تا از مردم پرسیده شود آیا با اداره این شهر توسط نیروهای سوریه دموکراتیک موافقند یا نه.
انتقاد رئیس مشترک مجلس دموکراتیک شمال سوریه از توافق اخیر آستانه 
به گزارش هاوار نیوز، الهام احمد رئیس مشترک مجلس دموکراتیک سوریه در اظهاراتی با اشاره به توافق مذاکرات آستان میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه عنوان کرد: مذاکرات آستانه در واقع توافق بر سر منافع این کشورها بود. ما از اتمام جنگ خونین در سوریه طرفداری می کنیم، ما خواهان دولتی هستیم که بدون تکیه بر مرکز، تمام سوریه را متحد کند. ولی توافقات به وجود آمده در آستانه چنین نیست.

وی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این که ترکیه با این توافق در تلاش است تا گروه هایی مانند جبهه النصره را در سوریه مشروعیت ببخشد گفت: روسیه و ایران نیز در پی کاستن درگیری های موجود در سوریه هستند. ترکیه در نظر دارد تا به وسیله این توافق آرامش و امنیتی که در شمال سوریه به وجود آمده است را بر هم بزند. برگ برنده اردوغان در مقابله با کشورهای اروپایی که پناهندگان هستند مدتی است که به ترکیه نمی روند. در کنار این مسئله ترکیه از حضور نیروهای ی.پ.گ به همراه نیروهای آمریکایی در شرق فرات و نیروهای روسی در غرب فرات و منطقه عفرین نگران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر