ایران نیوز

پنجشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان ,داعش وعراق

کوردانه:سرتیترخبرها:دیدار فرمانده نیروهای ائتلاف با مسعود بارزانی,پنتاگون ارسال اسلحه برای یه په گه را تایید کرد,ترکیه: حمایت آمریکا از نیروهای کورد روژاوا شایسته یک متحد نیست,جان بیش از 150 هزار نفر در حویجه در خطر است,کشته شدن بنیانگذار خبرگزاری تروریستی اعماق,آزادی روستای رقا سَمرا در حومه شهر رقا, سقوط بالگرد نظامی ترکیە در شمال کوردستان,حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه,کشف یک گور دسته جمعی در بخش غربی شهر موصل,حمله جدید نیروهای ائتلاف علیه تروریست های داعش

 حمله جدید نیروهای ائتلاف علیه تروریست های داعش 


جنگنده های ائتلاف ضد داعش در دور تازه ای از حملات هوایی علیه این گروه 21 حمله انجام داده اند.
نیروی ضربت مشترک که هدایت عملیات نظامی را بر عهده دارد با صدور بیانیه ای اعلام کرد8  حمله هوایی در عراق فدرال  بوده که شامل حمله به مواضع تروریستها در بیجی ، تلعفر و موصل و هدف قرار دادن چهار واحد ازتروریست های گروه داعش و انهدام انواع تجهیزات و زیرساخت های این گروه بود.
این بیانیه افزود چند ساختمان داعش در موصل و یکی از سنگرهای آن و یک سامانه سلاح های سنگین و هفت خودرو نیز در حملات هوایی منهدم شد.
همچنین نیروهای ائتلاف 13 حمله هوایی را در مناطق مختلف سوریه به ویژه رقه ، البوکمال ، دیرالزور و طبقا علیه تروریست ها انجام شده است.


کشف یک گور دسته جمعی در بخش غربی شهر موصل 

یک گور جمعی در محله الشفاء در غرب شهر موصل عراق فدرال کشف شد
به گزارش تلویزیون الحدث، نیروهای مسلح عراقی هنگام پاکسازی محله الشفاء درغرب موصل یک گور دسته جمعی کشف کردند
در این گور دسته جمعی بقایای اجساد شصت نفر که بیشتر آنها زن هستند، وجود دارد.
 یک منبع نظامی عراق فدرال در این باره اعلام کرد این گور جمعی در حالی در محله الشفاء موصل کشف شد که درگیریها بین نیروهای مسلح این کشور و تروریستهای داعش در بخشی از این محله همچنان ادامه دارد

حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه 

به گزارش خبرگزاری روسیه نیروی دریایی این کشور روز چهارشنبه 31 مه، از ناوگان خود در دریای مدیترانه، مواضع داعش را در نزدیکی شهر تدمر (پالمیرا) هدف موشک‌های کالیبر قرار داد.
بنا به گزارش سایت خبری اسپوتنیک، در این حمله مواضع داعش در شرق تدمر (پالمیرا) هدف قرار گرفته است. این منطقه محل تجمع تجهییزات سنگین و شبه‌نظامیانی است که داعش از شهر الرقه به تدمر (پالمیرا) منتقل کرده است.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است «ناوشکن آدمیرال اسن و زیردریایی کراسنودار 4 فروند موشک کروز از شرق مدیترانه به سوی هدف‌هایی از گروه تروریستی داعش در تدمر» شلیک کردند.
بر اساس این گزارش کشورهای آمریکا، ترکیه و اسراییل در جریان این عملیات قرار گرفته بودند.
سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین)اعلام داشت ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در فرمانی که پیش از این صادر کرده بود، از سرگئی شویگو وزیر دفاع خواسته بود حمله‌ای دقیق موشکی از ناوگان روسیه در دریای مدیترانه علیه مواضع داعش صورت گیرد.
آخرین باری که خبر حمله با استفاده از موشک‌های کالیبر روسیه به مواضع داعش در سوریه اعلام شد، نوامبر 2016 بود. 

 سقوط بالگرد نظامی ترکیە در شمال کوردستان 

بر اثر سقوط یک بالگرد نظامی ارتش ترکیە در شهر شرناخ شمال کوردستان، حداقل ١٣ نظامی ارتش ترکیە کشتە شدند.
این حادثە عصر روز چهارشنبە ١٠ خرداد روی دادە است و چندین افسر بلند پایە ترکیە در میان کشتە شدگان هستند.
برپایە گزارشی کە روزنامە (حریت) ترکیه در این باره منتشر نمودە، ارتش ترکیه بدون اشاره به دلیل دقیق این حادثه اعلام کرده است، بر اساس گزارش‌های اولیه، بالگرد مذکور تنها ٣ دقیقە پس از بلند شدن از مرکز فرماندهی ارتش این کشور در منطقه دچار مشکل شده و سقوط کرده است. در این بیانیه با این حال اعلام شده که تحقیقات درباره این حادثه همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش‌ها وزیر دفاع ترکیه به این منطقه اعزام شده است.

آزادی روستای رقا سَمرا در حومه شهر رقا 

مباررزان نیروی سوریه دمکراتیک در شرق شهر رقا به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند. گزارش شده که مبارزان توانسته‌اند روستای "رقا سَمرا" را از اشغال تروریستهای داعش آزاد کنند.
چهارمین مرحله کارزار آزادسازی رقا درحالی ادامه دارد که مبارزان روزبه‌روز محاصره را بر تروریستهای داعش تنگ‌تر می‌کنند. در شمال رقا مبارزان تنها ۲ کیلومتر با مواضع داعش فاصله دارند. در همین رابطه مبارزان امروز صبح پس از درگیری‌های شدید با تروریستهای داعش توانستند روستای "رقا سمرا" را به تمامی از اشغال آنان آزاد کنند.
روستای سَمرا در ورودی شهر رقا قرار دارد و همچون محله‌ای از این شهر نیز به حساب می‌آید.
  
کشته شدن بنیانگذار خبرگزاری تروریستی اعماق

ریان مشعل بنیانگذار خبرگزاری تروریستی اعماق وابسته به گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) در جریان حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه کشته شد.
به گزارش اسپوتنیک، این حمله هوایی در شهر المیادین، واقع در استان دیرالزور سوریه انجام شد که در شمال شرقی این کشور قرار دارد.
گزارش داده می شود که همچنین دختر ریان مشعل کشته شده است.


جان بیش از 150 هزار نفر در حویجه در خطر است 

دیدبان حقوق بشر عراق فدرال اعلام داشت؛ جان بیش از 150 هزار نفر در شهر حویجه در خطر می باشد.
دیدبان حقوق بشر عراق فدرال طی گزارشی اعلام داشت؛ بیش از 150 هزار نفر از ساکنین شهر حویجه و روستاهای حومه آن که تاکنون تحت کنترل تروریستهای داعش می باشند در معرض فاجعه بزرگ انسانی قرار گرفته اند و گرسنگی جان این انسانها را به خطر انداخته است.
همچنین گفته شده که تروریستهای داعش به طور روزانه ساکنین این منطقه را به مرگ تهدید می کنند و در این راستا لازم است که فرماندهی کل نیروهای عراق فدرال در اسرع وقت دستور آغاز عملیات آزادسازی این شهر را صادر کند.

ترکیه: حمایت آمریکا از نیروهای کورد روژاوا شایسته یک متحد نیست

شورای امنیت ترکیه روز چهارشنبه اعلام داشت؛ تصمیم دولت آمریکا در مسلح نیروهای مبارز سوریه دمکراتیک «شایسته» یک دوست نیست.
در بیانیه‌ای که این شورا، پس از ۵/۴ ساعت جلسه به ریاست رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، منتشر کرد آمده است که به انتظارات ترکیه در این باره توجهی نشده است. شورای امنیت ملی ترکیه در این بیانیه گفت: «لازم به تاکید است که سیاست حمایت از سازمان‌های تروریستی، تحت پوشش نیروهای دموکراتیک سوریه، و بی توجهی به انتظارات ترکیه شایسته دوستی و اتحاد نیست».
به گزارش سایت «یو.اس.نیوز»، آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد کار توزیع اسلحه در میان نیروهای مبارز کورد روژاوا برای بازپسگیری شهر الرقه از داعش را آغاز کرده است.
ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را شاخه حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) ترکیه می‌داند که سه دهه است در ترکیه مبازره مسلحانه می‌کند و از سوی آمریکا، ترکیه و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی شناخته شده است.ترکیه به آمریکا هشدار داده تصمیم این کشور در مسلح کردن نیروهای مبارز یه په گه سرانجام به ضرر آمریکا تمام می‌شود و از آن زمان روابط این دو متحد عضو پیمان ناتو رو به تیرگی گذاشته است.
ایالات متحده آمریکا نیروهای کورد دموکراتیک سوریه را متحدی توانمند و با ارزش در مبارزه با تروریستهای داعش در شمال سوریه می‌داند. به گفته آمریکا مسلح کردن نیروهای مبارز کورد برای بازپسگیری شهر الرقه لازم است. شهر الرقه مرکز تروریستهای داعش در سوریه و محلی برای برنامه ریزی حمله‌های این گروه تروریست علیه غرب است.
ترکیه می‌گوید که پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال این کشور می‌تواند به عملیات حزب کارگران کوردستان در خاک ترکیه دامن بزند. ترکیه همچنین نگران است سلاح‌های توزیع شده در میان این نیروها به دست پ.ک.ک بیافتد. 

پنتاگون ارسال اسلحه برای یه په گه را تایید کرد 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد روند تقسیم سلاح های سبک و سنگین میان نیروهای کرد وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک آغاز شده است.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در اقدامی حیاتی برای تجهیز نیروهای کورد یه په گه به منظور آماده شدن برای عملیات نهایی آزادسازی شهر رقه، اقدام به تقسیم سلاح های سبک، مهمات، مسلسل های سنگین، سلاح های ضدتانک و دیگر سلاح ها میان مبارزان نیروهای سوریه دموکراتیک کرده است.
سرهنگ رایان دیلون یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: سلاح های سنگین به منظور مقابله با خودروهای بمب گذاری شده داعش در اختیار نیروهای سوریه دمکراتیک قرار گرفته است.

وی تاکید کرد این سلاح ها که از انبارهای سلاح در خاورمیانه انتخاب شده به مقدار مشخصی در اختیار نیروهای سوریه دمکراتیک قرار می گیرد و بر اساس اهداف عملیاتی خواهد بود. 

دیدار فرمانده نیروهای ائتلاف با مسعود بارزانی 

روز چهارشنبه در صلاح الدین مسعود بارزانی رهبر اقلیم کوردستان با ژنرال استفان تاونسند فرمانده نیروهای ائتلاف درعراق فدرال و سوریه و هیئت همراه وی نشستی  برگزار کردند.
در این نشست که کریم شنگالی وزیر موقت پیشمرگه، دکتر فؤاد حسین رئیس دیوان ریاست اقلیم کوردستان نیز حضور داشتند عملیات آزادسازی موصل با جزئیات کامل و پیشرفتهای حاصل شده در این عملیات و وضعیت میدانی جبهه های جنگ با داعش در استان نینوا و تحولات اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته شدند فرمانده نیروهای ائتلاف ضمن ابراز خوشحالی وخرسندی خود از همکاری و هماهنگی بین نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق فدرال در چهارچوب عملیات موصل، به نگرانیهای طرفین در خصوص زیر پاگذاشتن توافقات مشترک حکومت اقلیم کوردستان و حکومت عراق فدرال و آمریکا اشاره کرد و این اقدامات را تهدیدی بر امنیت و استقرار مناطقه آزاد شده استان نینوا دانست. فرمانده ائتلاف بین المللی اعلام کرد که آنها با دقت وضعیت موجود را زیر نظر دارند و به راهکارهای لازم در جهت جلوگیری از افراط و تفریط جناحها اشاره کردند.

در بخش پایانی این جلسه بر تداوم گفتگو، همکاری و هماهنگی بیشتر طرفین  تاکید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر